Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er en sak - hvordan komme på?
Advertisements

Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hva er kommunikasjon?.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Krise: fare & mulighet.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Styrearbeid i familie-eide bedrifter (ekstern representasjon) Sett fra praktikerens ståsted. Advokat Jon Ketil Gjørtz Advokatene GJØRTZ & CO Innledning.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Innsyn og adgangsbegresning
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
SU – Mortenstua skole skoleåret
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Med ett års erfaring..... Fortsatt begeistret! En god del klokere..
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Håndtere endringer i organisasjonen
Verneombudets dag 12. Mars 2015 Vernetjenesten i Kristiansund.
Samarbeid og medbestemmelse
Gang.
Framgangsmåte i mobbesaker
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Forbundets etiske retningslinjer
Virkemidler - i reklame.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Oppstart SU Jevnakerskolene
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Mot Lærer forteller om Lars Monsen, om turer tvers over Canada o.l. Er dette modige handlinger? På hvilken måte? Kunne du tenke deg et slikt mot?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Foreldreundersøkelsen 2018
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Analysere nyheter
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Nå er vi spente!.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsvirksomhet Kontakt med media – trussel eller mulighet? Morten H. Rolstad Forum for tillitsvalgte 18. april 2008

Om informasjon Informasjon = Makt Den som vet, har overtaket Informasjonsdeling – raskt! Alt du forteller om i forkant av en hendelse, er informasjon … mens alt etterpå = Bortforklaringer Aldri nok informasjon! Du hører sjelden noen si at de har fått nok informasjon, men ofte for lite

Hvorfor mediekontakt ? Være med på å sette dagsorden Påvirkning i sak Bygge omdømme Spre et budskap Vise handlekraft

Hva vil vi oppnå? Ta posisjonen som den fremste autoriteten på tannhelse og tannhelsepolitikk i media Fremme NTFs tannhelsepolitiske interesser overfor opinion og politikere Synliggjøre foreningen overfor tillitsvalgte og medlemmer

Strategiske grep Aktivt innsalg av nyheter Gir økt kjennskap til / kunnskap om NTF i opinion og samfunnsliv Ta ekspertrollen på tenner Bli den naturlige kommentator på alt som har med tenner og tannhelse å gjøre Gir mulighet til å komme på trykk uten å ha egne, spesifikke saker å komme med Utnytte forbrukerjournalistikken Mediene er stadig mer forbrukerorienterte

Valg av medieprofil Lav Lav profil Medieomtalen kan bli negativ (all PR er ikke god PR) Reaksjoner fra pasienter, politikere, byråkratiet Reaksjoner fra medlemmene Aktiv / åpen Aktiv / åpen profil Økt interesse for tannhelse Økte bevilgninger til tannhelsetjenester Økt etterspørsel etter tannhelsetjenester

Tannhelse i mediene Pris på tannbehandling Tannturisme Bleking Kvikksølv & amalgam Manglende vaktordning Tannlegemangel Mangelfullt tilbud til ”svake grupper”

Tannleger om journalister Nysgjerrige Sensasjonslystne Hensynsløse Bedrevitere Aktor og dommer Bøddel Taler den lille manns sak

Journalister om journalister Ikke ekspert – kan litt om det meste Evne til å sette seg raskt inn i problemet Har vinklingen klar før intervjuet Lar seg sjelden manipulere Opptatt av dokumenterbar informasjon Setter sak inn i en sammenheng

Nyhetsterskelen - en nyhet er ikke alltid en nyhet Tidspunkt Andre hendelser Journalistens interesser & kunnskaper Tidligere omtale Andre medier - eksklusivitet

Vinkling av sak Hendelse: Kvikksølvforbud fra 1. januar 2008 Årsak : Kvikksølv forurenser miljøet Virkning : Amalgamfyllinger ikke lenger tillatt å legge Person : ”En seier for alle amalgamskadde” (Tenner & Helse) ”Styrker vår sak” (Tannhelsesekretærenes Forbund)

Mediene fokuserer på Overskridelser og feilvurderinger Enkeltpersoner (liten mot stor) Helter (den som rydder opp) Konflikter – interne motsetninger Det som er nytt og annerledes Skandaler Det som er viktig Det som angår mange

Det klassiske eksemplet Hund bet mann En typisk ikke-nyhet Mann bet hund Dette er en nyhet! Naken greve jager neger med øks Dette også – men hva betyr det …?

Hvordan oppnå medieomtale Knytte kontakter – det beste !!! Journalister går også til tannlegen, har barn på skolen og er med i idrettslaget Leserbrev – gode muligheter! Pressemelding – ikke så stor sjanse Pressekonferanse - bare for de helt store anledninger … Benytt deg av hendelser Vaktordning før ferien, årsrapport fra DOT osv

Når du kontakter journalisten ”Skaff deg” en journalist Skap tillit – tenk langsiktig Få fram nyheten i saken – en døråpner Lokal vinkling - en stor fordel Dokumentasjon (”en ny undersøkelse viser..”) Forenkling – ikke detaljer og fagspråk

Når journalisten ringer Spør om navn, medie- og kontaktinfo Hva dreier saken seg om? Hva vil journalisten vite Hva vet journalisten fra før Når trenger hun/han opplysningene Ta betenkningstid Sjekke fakta Be om å få ringe tilbake til en avtalt tid Ikke lov noe du ikke kan holde !!!

Når journalisten ringer Hva er viktig å få fram? Maks 2-3 hovedbudskap Spissformuler og gjenta Bruk enkle ord Henvis gjerne til andre Si ikke noe ”mellom oss” Be om å få sjekke sitater

NTFs etiske regler NTFs etiske regler § 30 Uttalelser utad: En tannlege bør så langt som mulig støtte sine yrkesorganisasjoner og må unngå handlinger som kan skade disse Enhver tannlege må dog ha anledning til også utenfor organisasjonene å legge frem synspunkter på odontologiske problemer av samfunnsmessig art, selv om vedkommendes oppfatning avviker fra organisasjonens Det må være en forutsetning at de samme synspunkter tydelig fremsettes som tannlegens personlige, på verdig og saklig måte, og at organisasjonens standpunkter ikke forvanskes eller mistenkeliggjøres

Prinsipper for mediehåndtering Vær tilgjengelig Fokuser på ditt budskap Tenk helhetsinntrykk Kvalitetssikre dine uttalelser Vær ærlig Vær deg selv