Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Studieprogram i kjemi- og bioteknologi Evaluering høst 2006.
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Valg av studieretning i MAEC-programmet og emner høsten 2014
Valg av matematikk og realfag
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Husk overgangsordninger STUA Nye programmer, nye emnematriser Studieprogram/-retning skifter eier Program/-retning slåes sammen/deles opp.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Denne informasjonen gjelder for
Gjennomgående ferdigheter
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Læringssenter og biblioteks tjeneste: «Informasjonskompetente studenter» Hvordan på best mulig måte innarbeide informasjonskompetanse i programplaner?
Studieveien.
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Fra cand.act til cand.scient til Master
Masterprogram i matematikk Masterprogram i statistikk
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Strategi for Nord universitet 2020
Forslag til felles MA-struktur
Advisers Lisbeth Aune Ingunn Yttersian
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
28 Nov, 2017 Jo Eidsvik Jo.Eidsvik (at) ntnu.no
OPPBYGNING TEKNISK FYSIKK ÅRSKURS
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Valgfag innsats for andre
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
2-årig masterprogram Energi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Formål og vurdering i høyere utdanning
Bioteknologi og kjemi Bachelorstudium i ingeniørfag
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Glimt fra et skolesamarbeid i ungdomsskolen
Rettskjelder til fots Innleiing
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
REALTEK Fakultet for realfag og teknologi
FYS2130 Svingninger og bølger
Fakultet for biovitenskap
Oppfølging av Høstrapporten
Tverrfaglige tema.
Høstrapport – tall og statistikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert forskningsgruppe vil du opparbeide deg både forskererfaring, -kunnskap og -ferdigheter, samt opparbeide deg et faglig nettverk. Kunnskapsmål – Forstå og ha innsikt i fysikk på et avansert nivå. – Ha kunnskap om avanserte analytiske metoder (matematikk og statistikk). – Ha grunnleggende innsikt i vitenskapelig arbeid. Ferdighetsmål – Kunne arbeide med analytiske og numeriske metoder. – Kunne bruke måleutstyr og utføre til dels svært avanserte eksperimenter. – Kunne kritisk vurdere og analysere vitenskapelige måldata. – Kunne kritisk vurdere måleutstyr og feilkilder. – Kunne bruke profesjonelt dataverktøy. – Kunne bruke kompliserte analytiske modeller og avanserte programpakker. – Kunne lage nye dataprogrammer. – Kunne lage en strukturert og kritisk skriftlig fremstilling. – Kunne arbeide både selvstendig og i samarbeid med andre. Generelle kompetansemål Du skal ved endt program kunne reflektere over sentrale, etiske og vitenskapelige problemstillinger i forhold til eget og andres arbeid. Programmet skal bidra til å utvikle din faglige nysgjerrighet og gi deg forståelse og respekt for vitenskapelige verdier som åpenhet, presisjon, etterrettelighet og betydningen av å skille mellom kunnskap og meninger.

Nytt forslag til generelt krav til opptak BSc med 180 sp som inneholder 60 sp fysikk: – Mekanikk (FYS-MEK1100) – Elektromagnetisme (FYS1120) – Svingninger og bølger (FYS2130) – Kvantefysikk (FYS2140) – Eksperimentalfysikk (FYS2150) – Termisk fysikk (FYS2160) Anbefal, ikke krev – 20 sp FYS3XXX – spesielle emner knyttet til MSc-fordyping Fordeler: – Gir studentene fleksibilitet til å flytte seg mellom programmer FAM: 120sp obligatorisk + Ex Phil + 50sp fritt valg – 80-gruppe = 60 sp fysikk + feltteori & vektoranalyse (MEK1100), Grunnkurs i programmering for fysikk (INF-FYS1100) – 40-gruppe = Kalkulus, lineær algebra, modellering, beregninger (MAT-kurs) Jeg ville tatt: Bio1000 Grunnkurs i biologi MBV1010 Cellebiologi og genetikk MBV2010 Molekylærbiologi FYS3150 Computational Physics MBV1050 Biokjemi 1 På MSc: MBV3020 Molekylær genetikk og utviklingsbiologi FYS3230 Sensorer og måleteknikk FYS4130 Statistisk mekanikk …

Dette fortsetter vi på etter Fordypninger/Studieretninger som – Er robuste – Tiltrekkende på studenter – Utnytter styrkene våre – … Studieretninger vs. studentflyt på tvers Bredde og dybde: – samarbeid om det som er felles i fagene – spesialistfag med robust studentgjennomføring Hvilke andre grep bør vi gjøre for å leve opp til MN-kvalitetene? – Lærerteam? – Studentaktiv undervisning? – Samarbeid om enda mer utfordrende masteroppgaver? – …