Fylkesseksjonskonferanse i Oslo 13.februar 2009 Seksjon helse og sosial v/Signe Hananger, avd leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Lilandspeiderne Informasjon.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjon.
Omstilling uten nedbemanning
REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær.
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kvalitetsklubb – NFF regi
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Den entusiastiske lærer
BARNAS BARNEVERN 2020.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Muligheter og utfordringer som møter deg når du utdanner deg til helsefagarbeider.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
(1/3) Samfunnsansvar > Sjekkliste for grønne speiderturer á la ”Sikkerhet på tur”. > Automatisk trekk av CO2-kvoter på reisefordeling! > Bygge/utvikle.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Seksjonskonferansene
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Klubben for alle.
YRKESFAGLIGE UTFORDRINGER
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Hvordan lese rapportene
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
1 Kommunikasjon.
Velkommen til foreldremøte
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Sykefravær / personalpolitikk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesseksjonskonferanse i Oslo 13.februar 2009 Seksjon helse og sosial v/Signe Hananger, avd leder.

2 Yrkesstolte yrkesutøvere!  Vil ha renholdere med yrkesstolthet  - Vi synes det er viktig med ansatte som ønsker renhold som yrke, konstaterer Lise Kristin Thun, daglig leder i Trøndelag Renholds Service AS. Hun har store forventninger til dette prosjektet.  Vi vil vise at vi driver en seriøs bedrift, sier Lise Kristin Thun som vil ha fagorganiserte og engasjerte ansatte.  Thun mener det beste med hele kursopplegget er at kvinnene blir engasjert i jobben sin. Flere rengjøringsbyråer savner det, hevder hun.

3 Yrkesstolte renholdere  Savnet prostester - Jeg har savnet engasjementet deres, at de etterspør saker og ting, og kanskje protesterer litt. Men det har jeg ikke opplevd så langt. Med dette omfattende kursopplegget, med både fag og plikter og rettigheter i arbeidslivet, regner jeg med at det endrer seg, smiler hun.

4 Det er typisk norsk å være stolt!? Av norsk natur Av den norske velferdsstaten Gro Harlem Brundtland og Jonas Gahr Støre Av familien vår Arbeidsplassen, kolleger, ledere Yrket vi har valgt Meg sjøl

5 Trenger vi yrkesstolthet? Den som som er stolt av yrket sitt, trives! Stolthet, arbeidsglede og trivsel gir energi! Smittsomt! Kvaliteten øker, sykefraværet går ned. Rekruttering til sektoren.. Moro på jobb!

6 Arbeidsglede og yrkesstolthet gir hverdagen et løft : )  Gleder du deg til å gå på jobben?  Viktige nærværsfaktorer: tilhørighet, lojalitet, kollegialitet, motivasjon, yrkesstolthet, ansvar, god ledelse, å kunne utnytte egne forutsetninger og omsorg for hverandre.  Kanskje er det på tide å sette fokus på hver enkelts ansvar for trivsel og arbeidsglede?  Viktige fraværsfaktorer: bortfall av helse, uforsvarlig miljø (fysisk, psykisk og sosialt), usikkerhet, dårlig ledelse, uforutsigbarhet og frykt  Fagforbundet har nesten tillitsvalgte som tar tak i slike utfordringer hver dag!

7 Vi trenger fakta: Jobben er viktig!  Rekrutteringsbehovet til helse- og sosialsektoren er en enorm utfordring for norske myndigheter.  Helsedirektoratet setter i 2009 igang en egen informasjons- og rekrutteringskampanje for å få flere unge og voksne til å ta helsefagarbeiderutdanning.  Nyansert rekrutteringsbilde på landsbasis - eks Oslo/storbyproblemer - enklere på landet?  Hvilken mennesketype trenger vi?  Vi lever stadig lengre - økt behov for pleie- og omsorgstjenester av god kvalitet!

8 Vi trenger oppmerksomhet i jobben!  Små jenter og gutter som ønsker å bli sett  Vi sitter med ufattelige ressurser - tar vi dem i bruk?  Få respons  Bli heia på  Noen har tro på meg  Tillit  Høyt under taket  Lov å dumme seg ut  Roller i arbeidsfellesskapet  Hva har du å bidra med som fellesskapet trenger?  Rom for å utvikle meg som fagperson og menneske

9 Vi trenger god ledelse!  Visjoner for det vi driver med  Hvem er vi til for?  Fra kontroll til tillit  Min leder må kjenne min kompetanse  Leder må vite hva virksomheten har behov for  Styrke til å stå i motvind  Tillit hos de ansatte - man får som fortjent...  Tørre å ta avgjørelser som kan diskuteres  Gi utviklingsmuligheter  Legge tilrette for samspill  Kvalitetsforbedringsarbeid - måloppnåelse gir stolthet

10 Stolt av hva? Mange ulike roller...  Faglig dyktig og tilgjengelig  Profesjonell og ansvarsbevisst - men varm, ikke kald  Gode kommunikasjonsevner  Vennlighet og imøtekommende og god kollega  Hvem er vi til for?  Erfaring, redelighet og ryddighet overfor arbeidsgiver  Evne til internmarkedsføring  Ta plass!  Syng ut!  Den gode hjelper

11 Oppsummering Fokuser på visjonen! Hvorfor er vi her? 2.Mål som gir mening for de som skal gjøre jobben; gir kvalitet, kompetanse, mestring, fører til verdsetting. 3.Gi og få individuelle konkrete tilbakemeldinger. Ris og ros. Å bli sett er ett av menneskets mest grunnleggende behov. 4.Være villige til å diskutere utfordringer og vanskeligheter. Vær en samtalepartner som klargjør motivasjon, mål og metode. 5. Fokuser på personlige kvaliteter - sett i forhold til virksomhetens verdinormer. Det er enorm vekstkraft i selvrespekt, god samvittighet og personlige kvaliteter. 6. Omtanke, samhold og solidaritet gir yrkesstolthet!

12

13 Ja, - og SÅ da????  Skal Fagforbundet sette igang en svær kampanje på landsbasis for å øke våre medlemmers yrkesstolthet innen alle sektorer?  Eller er det kun i Oslo det trengs...?  Har vi kartlagt behovet?  Hvor vil vi?  Hvordan skal vi komme dit?  Blablabla...  Uansett er det spennende å diskutere noen av de viktigste sidene av saken:

14 Spørsmål til debatt:  Hvem vil vi rekruttere til disse yrkene? De hjertestyrte eller de pengestyrte?  Hva er til hinder for at jeg opplever stolthet over yrket mitt og arbeidsplassen min?  Hva kan jeg gjøre for å øke egen stolthet?  Hva kan jeg gjøre for å øke andres stolthet?  Hvor mye høyere kan jeg snakke? Internt- og eksternt..  Hva tør jeg å kreve? Lønn, ros og ris, kompetanseutvikling..  Hvor høye mål tar jeg sjansen på?  Tør jeg/ønsker jeg å bli en mester i faget mitt?