Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson
2 Bakgrunn Tilsyn med hvordan kommunale tjenester samarbeider om tiltak til barn og unge (2008) Kartlegging av helsetjenester til ungdom i kommunene (2007-8) Tilsyn med tilbudet til barn og unge i spesialisthelsetjenesten (BUP-ene) (2007) Prosjekt ”Rett tiltak til rett tid” Klagesaker som inneholder element fra kommunehelsetjeneste og/eller spesialisthelstjeneste
Fylkeslege Helga Arianson 3 Hva må til for å lykkes? Samarbeid Kompetanse Tidlig inn Utredning og diagnostikk Tiltaksplan – behandlingsplan - individuell plan- ansvarsgruppe Evaluering av mål Evaluering av samarbeid
Fylkeslege Helga Arianson 4 Tilsyn med kommunale tjenester til barn og unge 6 kommuner i Hordaland Samarbeid mellom barnevern, sosial- og helsetjenester om utsatte barn i skolepliktig alder Flere områder for forbedring –Samarbeid –Alle ”overganger”
Fylkeslege Helga Arianson 5 Funn ved tilsynet - 1 Lite evaluering Lite opplæring, retningslinjer og evaluering av samarbeid For liten forankring av samarbeidet i ledelsen Helsetjenesten melder seint til barnevernet Barnevernet melder i liten grad tilbake til melder Samarbeidet mellom disse baserer seg bare på bekymringsmeldinger
Fylkeslege Helga Arianson 6 Funn ved tilsynet - 2 Retningslinjer for håndtering av taushetsplikten og bruk av samtykke som grunnlag for samarbeid Lite dokumentasjon av samarbeid i journaler og saksmapper (unntatt der det er ansvarsgrupper) Tilfeldig om barns situasjon blir vurdert ved tildeling av øk sosialhjelp når foreldre er psykisk syke Samarbeidsvansker er blitt meldt til kommuneledelse uten at det blir satt i verk tiltak
Fylkeslege Helga Arianson 7 Suksesskriterier ! Prioritering og styring av samarbeidet, nærhet fra kommuneledelsen Klare retningslinjer for samarbeidet Opplæring i samarbeid Samtykke hovedregelen i alt samarbeid Evaluering av samarbeidet, identifisering av sårbare områder, svikt eller mangler i rutiner
Fylkeslege Helga Arianson 8 Kartlegging ungdomshelsetjenester Gjennomført i skoleåret 36 enheter svarte –Bergen talt som 8 bydeler –4 (små) kommuner svarte ikke –Svarprosent 90% Kartlegging av omfang og innhold i skoleheletjeneste i ungdomsskoler og videregående skoler og helsestasjon for ungdom
Fylkeslege Helga Arianson 9 Funn – 1 ungdomshelsetjenester Under halvparten oppfyller kravet om individuell oppfølging Lenge mellom individuell kontakt med elever som ikke selv oppsøker helsetjenesten Elever kan gå gjennom ungdomsskolen og videregående skole uten at helsetjenesten er i kontakt med dem (helsesamtale eller målrettet undersøkelse) Mindre oppsøkende helsetjeneste enn det som er nødvendig for å ha oversikt over behovet Skolehelsetjenesten er ikke det sikkerhetsnettet den var ment å skulle være
Fylkeslege Helga Arianson 10 Funn - 2 ungdomshelsetjenester I en av tre kommuner svarer skolehelsetjenesten at de ikke samarbeider med andre Helsestasjon for ungdom har i svært liten grad samarbeid med andre kommunale tjenester Bare få gutter oppsøker helsestasjon for ungdom
Fylkeslege Helga Arianson 11 Tilsyn med BUP Gjennomført i 2007 med 2 BUP-er Prioritering, utredning og behandling samt samarbeid med kommunale tjenester
Fylkeslege Helga Arianson 12 Funn ved tilsyn med BUP Fjell For lite legespesialister og psykologspesialist Alle som hadde behov for langvarige og koordinerte tjenester fikk ikke tilbud om individuell plan Svar fra BUP-Fjell i juni 2008: –150% legestilling –klargjort retningslinjer, gitt opplæring, hatt samarbeidsmøte med kommunene om IP
Fylkeslege Helga Arianson 13 Dekningsgrad i det psykiske helsevernet for barn og unge. Etter region Datakilde: NPR og SSB Hordaland: 1,7% Bergen HF: 3,9% Fonna HF: 3,8%
Fylkeslege Helga Arianson 14 Profil PHV-Barn og unge Helse Vest
Fylkeslege Helga Arianson 15 BUP, kapasitet og kompetanse -2 Mangler spesialister ved BUPene –Konsekvenser for utredning og behandling –Tverrfaglig samarbeid blir mangelfullt –Barn få ikke nødvendig helsehjelp
Fylkeslege Helga Arianson 16 Veien videre Mye er bra, men noe må fortsatt bli bedre Ledere må engasjere seg enda mer Struktur på samarbeid og det må lederforankres Samarbeidet må evalueres Rekruttere spesialister – tilstrekkelig kompetanse i BUPene Fastlegene må ikke glemmes, og de må engasjere seg mer – ha forventninger Kommunene må skaffe seg bedre oversikt over barn og unges behov