GURO H. BJØRKLØF STIPENDIAT MESTRING BLANT ELDRE PERSONER MED DEPRESJON.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hva er psykisk utviklingshemming?
Stress og helse hos ungdom: Betydningen av beskyttende faktorer
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Trenerrollen og motivasjon
Helse og sykdomsbegrepet
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Antonovsky`s salutogenesemodell
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Post 4, sykehuset Levanger
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Definere og velge hovedmål og delmål
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Aggresjon.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Innovasjonskonferansen 2016
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Kapittel 1 SAMSPILL.
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

GURO H. BJØRKLØF STIPENDIAT MESTRING BLANT ELDRE PERSONER MED DEPRESJON

prosjektgruppen Anne- Sofie Helvik (hovedveileder) Knut Engedal (prosjektleder og veileder) Geir Selbæk (veileder)

Presentasjon Mestringsbegrepet Mestring hos eldre deprimerte personer - Hva vet vi? - Hva vet vi i hvertfall ikke? En systematisk litteraturgjennomgang

…hvordan en har det og hvordan en tar det… Mestring er opplevelsen av å ha kontroll over eget liv - og krefter til å møte utfordringen. Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring NKLM

Mestringsbegrep - Sense of coherence- SOC ( Antonovsky, 1979) - Locus of control ( Rotter, 1966) - Ways of coping ( Folkman & Lazarus, 1980) - Religiøs mestring ( Pargament, 1997)

Mestringsressurser Indre, iboende ressurser ved personen (psykisk og fysisk) Ytre ressurser (sosialt nettverk, fysisk og materielt)

Teori om mestringsressurser Kognitiv evne til å forstå situasjonen en er i Kapasiteten og beredskap til å handle på en måte som er positivt for situasjonen en er i Motivasjon og målbevissthet til å håndtere situasjonen en er i

Sense of coherence Vi har ulikt pågangsmot overfor sykdom ut i fra hvilken grad vi vurderer totalsituasjonen som forståelig, håndterbar og meningsfull. (Antonovsky, 1987)

Kontroll teori Locus of control Om du tror du kan oppnå gode og unngå dårlige resultater gjennom egne handlinger, eller om det styres utenifra. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monog. 80, (1): 1-28.

Self-efficacy Om du tror du har evner og ferdigheter til å klare å oppnå gode resultater. Uten tro, få forsøk på å endre. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84,

Hjelpesløshet Lært hjelpesløshet minsker forsøkene på å endre, selv om effektive handlingsmåter er tilgjengelige. Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On depression, development, and death. San Francisco: Freeman.

Teori om mestrings strategier Grunnleggende menneskelig evne å kunne vurdere og velge, også under stress. En situasjon er stressende dersom den er potensielt skadelig, og dersom personen vurderer ressursene sine som utilstrekkelige for å unngå skaden. Lazarus og Folkman, 1984

vurderingsprosessen - Krav ved situasjonen (stressoren) - mestringsressurser tilgjengelig - Valg av mestrings strategier avhenger av vurdering av mulighet til å påvirke situasjonen

Aktive strategier = endre situasjonen ved å redusere kravene. ex. søke sosial støtte, løse et problem kognitivt og med handlinger Passive strategier = fokus på å endre følelsen. ex. ventilering av følelser, ønsketenkning, unngåelse

Religiøs mestring - Tro og overbevisning kan gi opplevelse av mening (ressurs) - Følelsesmessig trøst ved religiøse aktiviteter (strategier) Pargament, 1997

Mestring og psykisk helse Jo mer mestrings ressurser den eldre personen har iboende og i sitt miljø, desto mindre truende og stressende vil kravene ved høyere alder oppleves og jo lettere vil kravene kunne håndteres. Dette betinger igjen valg av mestringsstrategier SUM: mer eller mindre beskyttelse av psykisk helse

Ex. En eldre mann kan oppleve seniorsenteret som mindre stressende dersom de andre i gruppa vet om hans hørselstap og tar hensyn til det (sosial støtte)

Ex. Enka som tok kontakt med avisen og etterlyste en familie å feire jul med. Indre ressurser som intern kontroll og aktive mestrings strategier. Hun tok saken i egne hender og forebygget ensomhet og kanskje symptomer på angst og depresjon

Individuell profil for locus of control og aktiv eller passiv mestring orientering

Forskning Hva vet vi om mestring hos eldre deprimerte personer utifra vitenskapelig metode?

LOC og depresjon Meta- analyse på studier med blandet alder viste en moderat sterk relasjon mellom ekstern LoC orientering og høyere grad av depressive symptomer. MEN: ikke eldre Benassi, Dufour & Sweeney, 1988 Is there a relationship locus of control orientation and depression? Journal of abnormal Psychology, 97,

LOC som risikofaktor Meta- analyse av studier på risikofaktorer for depresjon blant eldre hjemmeboende personer nevnte ekstern LoC som en risikofaktor for depresjon. MEN: få studier Cole & Denducuri, 2003 Am J Psychiatry

Strategier og psykisk helse - Meta-analyse viste med blandet aldersgruppe at problem- fokuserte strategier positivt korrelerte med helse, mens konfronterende strategier, distansering, unngåelse og ønsketenkning var negativt korrelert til helse. MEN: ikke eldre Penley et al, 2002

Sense of coherence Systematisk oversiktsartikkel der SOC synes å kunne predikere helse. Høyere SOC var relatert til mindre depresjon og angst. MEN: Ikke eldre Eriksson & Lindstrøm, 2006 J Epidemiol Community Helath

Men mye vi ikke vet! Om mestring og depresjon blant: Eldre personer Kognitivt svikt Sykehusinnlagte

Litteratursøk 5 databaser (Medline, PsychInfo, Cinahl, Studier med MA> 60 år, måling av depresjon og mestring. Av nærmere 1500 treff var 75 studier med til slutt

mestringsverktøy Av 75 studier var det brukt 55 ulike verktøy for å måle mestring Hyppigst brukt var SOC (Sense of coherence), i ni studier 42 verktøy brukt i kun en studie

Depresjonsverktøy - The Center for Epidemiological Studies–Depression scale (CES-D) - Geriatric depression Rating Scale (GDS) 21 ulike verktøy brukt i 75 studier

Resultater Sterk relasjon mellom ressurser og strategier for mestring og depresjon, både i longitudinelle og tverrsnitt studier, og relasjonen synes å være stabil over tid.

Utvalg Hovedsakelig samfunnsundersøkelser blant eldre fra ikke- kliniske utvalg Av eldre fra kliniske utvalgt var det hovedsakelig knyttet til somatiske problemstillinger Svært få studier av eldre med depresjon innlagt i psykiatriske avdelinger

Konklusjon Støtter funn om at ressurser og strategier for mestring er relatert til depressive symptomer, og at det også gjelder for eldre personer. Funnene viser at mestringsbegrepene er relevante for forståelsen av depresjon hos eldre

Noe å gjøre med?

Sterke mestrere Vurderer potensielt stressende forhold som ubetydelige og møter vansker i livet uten at det blir stress. En eldre person opplever flytting til institusjon som mulighet for økt støtte, noe som senker kravene i hverdagen. Søker sosial kontakt og utvikler nye relasjoner.

Svake mestrere Vurderer stressende forhold som truende. Møter vansker i livet med økt engstelighet og beredskap. En eldre person opplever flytting til institusjon som kaotisk, uhåndterbart og uten kontroll. Har liten evne til å nyttegjøre seg potensielle ressurser som økt støtte. Unngår sosial kontakt og blir isolerte.

Styrke mestring Mye av kontakten helsepersonell har med eldre personer omhandler forsøk på å styrke pasientens kontrollfølelse og håndtering av ulike utfordringer i livet.

Ikke ta alle valgene for pasienten (brukermedvirkning) - Fremme kontrollfølelse og støtte virksomme mestrings (selv om du ville gjort det annerledes) - Fremme aktiviteter som gir personlig mening (sosiale og individuelle )

Støtte- samtaler - Hva i historiene forteller om beskyttelse og mestring - Finne minner om glede, tillit, mestring - Hva i livssituasjonen NÅ gir mulighet for kontroll og mestringsfølelse.

Kognitiv svikt Tap av kognitive ressurser reduserer ikke bare evnen til å vurdere egen kapasitet i stressende situasjoner, men også etter hvert hva som er hensiktsmessige strategier til enhver tid. Pårørende og personell kan utgjøre endel av personens mestringsressurser

Bistå vurderingsprosessen av adaptive mestrings strategier (kognitivt) Hjelpemidler (materielt) Erindringsarbeid (Reminisens) - Hva var gode mestrings strategier - Styrke identitet og selvfølelse

referanser - Thompson, S. C. & Spacapan, S. (1991). Perceptions of control in vulnerable populations. Journal of Social Issues, 47, Thompson and Schlehofer, M.M. (1981). Health Behaviour Constructs: Theory, Measurements & Research. Cancer Control and Population Sciences. - Craig, A.R, Franklin, J.A.,& Andrews, G. (1984). A scale to measure locus of control of behavior. British journal of Medical Psychology, 57,