Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bivirkninger/interaksjoner
Advertisements

ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver
DET ER BEDRE Å TENNE ET LYS ENN Å FORBANNE MØRKET
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Resultater brukerundersøkelsen 2011 Meldal 14. november – 2. desember
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Muntlig vurdering – å veilede andre
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
Grunnleggende om veiledning
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tittel på kurspresentasjon
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Velkommen til PowerPoint
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Disippel-overføring.
Ovid Training Department
Den matematiske samtalen
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Velkommen til dugnad i kommunen
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Porsangerfjorden 2.0 Innspill Gunnstein Bakke Seniorrådgiver
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Forberedelse til praksis
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Enkel brukerveiledning
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)

Problemstilling En gravid pasient har senebetennelse og ønsker å bruke ibuprofen mot dette I tillegg har hun pollenallergi og lurer på om hun kan bruke cetirizin også nå som hun er gravid? Altså er nøkkelordene: ibuprofen – graviditet – cetirizin La oss se på noen mulige fremgangsmåter…

Skriv inn alle nøkkelordene

Nøkkelord + kategori Av nøkkelordene er to legemidler og ett en kategori Legemidler: ibuprofen – cetirizin Kategori: graviditet

Skriv inn legemidlene

Klikk på «se flere svar»…

…for å velge kategori

Merk av for kategorien

Ved flere problemstillinger Problemstillingen inneholder to separate spørsmål: 1.Kan hun bruke ibuprofen når hun er gravid? 2.Kan hun bruke cetrizin når hun er gravid? Det kan finnes treff for spørsmålene hver for seg Det er ikke nødvendigvis slik at den forrige som spurte om ibuprofen og graviditet også brukte cetirizin – eller omvendt La oss dele opp problemstillingen…

Skriv inn legemiddel og kategori

Som nøkkelord + kategori

Ulike antall treff? Her så vi at legemiddel og kategori (51 treff) i søkefeltet ikke gir samme antall treff når vi søker på nøkkelord (legemiddel) og velger kategori (46 treff) Dette skyldes at det første søket også har funnet 5 treff (51 minus 46) hvor graviditet står i teksten (fritekst), men det ikke er indeksert med graviditet som kategori La oss gjøre det samme med cetirizin for repetisjon…

Skriv inn legemiddel og kategori

Som nøkkelord + kategori

Ulike antall treff Også her ser vi at legemiddel og kategori (84 treff) i søkefeltet ikke gir samme antall treff når vi søker på nøkkelord (legemiddel) og velger kategori (77 treff) Forklaringen er den samme, altså at graviditet kan stå i teksten, men ikke være sentralt for saken slik at det ikke er valgt å indeksere saken med «Graviditet» Nøkkelord + kategori er altså noe mer presist enn å skrive alle ordene i søkefeltet, men man finner raskt frem med begge metodene

Oppsummert Det raskeste (færrest klikk) er å skrive alle nøkkelordene rett i søkeboksen på forsiden Når problemstillingen innholder flere (uavhengige) spørsmål er det ofte en fordel å dele dem opp: Alle tre nøkkelordene samtidig ga 2 treff Ibuprofen + graviditet ga 50 treff Cetirizin + graviditet ga omtrent 80 treff Å merke av kategorier er noe mer presist enn å skrive dem i søkefeltet, men begge deler gir raskt treff

Hvordan legemidler er koblet I søket er de indekserte legemidlene koblet til ATC-koden for legemiddelet, for å sikre at du får alle relevante treff Som for kategoriene kan legemiddelnavn være skrevet i teksten uten at saken handler om dem slik at de ikke er indekserte – disse gir bare friteksttreff (ikke koblet) Du får altså nøyaktig de samme treffene om du skriver «ibuprofen» eller «Ibux» - «cetirizin» eller «Zyrtec»…

Skriv inn «ibuprofen»

…Ibux

Skriv inn «cetirizin»

…Zyrtec

Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Dersom du ønsker mer inngående teknisk beskrivelse av hvordan hele eller deler av søket hos RELIS fungerer, eller bare for å få hjelp til hvordan du best skal søke etter en konkret problemstilling, er du velkommen til å ta kontakt med oss