Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN
Disposisjon NHF NN Begreper i endring Medvirkning – en metode, ikke et mål Hva kan medvirkere bidra med og på hvilke områder? Betingelser for at medvirkning skal fungere i tråd med sin hensikt Når metoden ikke fungerer Intensjonsavtale Oppsummering
NHF NN Interessepolitisk organisasjon Bevegelseshemmede Regionalisering ansatte Regionstyre/regionårsmøte 27 lokallag: landsforeningslag/NHF lag Nordland:11 NHF lokallag og 4 landsforeningslag Interessepolitikk i kommuner og fylker Likemannsutvalg/likemannsnettverk Puls Nord Hjelpemiddelmesse SAFO NORD: NFU og FNDB
Begrepsavklaringer NOU 2001:22 Fra bruker til borger: Organisasjonsrepresentant Organisasjonsmedvirkning/Medvirkning Synliggjør: Representantens rolle og kompetanse Rapporteringsplikt tilbake til organisasjonen Organisasjonens ansvar for oppfølging og opplæring Organisasjonens ansvar for kvalitetssikring Organisasjonenes politiske oppnevning av representanter (oppnevningsprosessen)
Medvirkning som metode Brukermedvirkning er en arbeidsform der enkeltpersoner/organisasjoner som er/blir påvirket av en tjeneste/tiltak skal ha innflytelse på beslutningsgrunnlaget for tjeneste/ tiltaksutformingen Medvirkning på systemnivå: Representanten ivaretar interessene for en større gruppe mennesker gjennom innspill som skal bidra til å legge til rette tjenester/tiltak som hindrer diskriminering og fremmer likestilling. Erfaringene skal utfylle fagkompetansen. En av flere metoder for å nå vårt mål om likestilling og likeverd for mennesker med funksjonsnedsettelser – er det rett metode? Gissel eller påvirker?
Hva kan representantene bidra med og på hvilke områder? Formell kompetanse: Egen/pårørendes funksjonsnedsettelse/kronisk sykdom Medlemskap i en organisasjon Representanter på systemnivå må være godkjent av egen organisasjon (og av SAFO) Erfaringsbasert kompetanse : Egne erfaringer, refleksjoner og kunnskap og medlemmenes erfaringer som brukere av tj./samf. = verdifull kunnskap formidlet i generalisert, forståelig form Paraplykompetanse: Summen av enkeltorganisasjonenes kompetanse. Kunnskap på tvers: likhet/ulikhet
Fort. For å fremme universell utforming: God kompetanse om strategien – enten egenerfart gj. bruk av rullstol eller fått formidlet disse på annen måte Snakke ut fra ”sin ” gruppe God kjennskap til lovverk: PBL, DTL, Norsk standard. Kjennskap til løsninger og muligheter Kompetanse innen kartleggingsarbeid Fylkesnivå: videregående skoler, samferdsel Generell basis: Alle saker som berører mennesker med funksjonsnedsettelser: Skole, bolig, transport, utdanning, hjemmehjelp, BPA, arbeid, rehabilitering, tekn.Hj. Midler
Betingelser for at medvirkning skal fungere i tråd med sin hensikt Forankring i politisk- og administrativ toppledelse Ordfører og rådmann må forstå at rådet er et nyttig organ for å oppfylle mål ( DTL og PBL) Kommunestyret må ha et eierforhold til rådet Oppnevner rådet, gir det mandat og retningslinjer og verdsetter kompetansen ved å trekke inn rådet tidlig Administrasjonen må ha samme forståelse - Se nytten i rådet og tilføre tilstrekkelige ressurser Politikerne i rådet/utvalget: tyngde, interesse Representantene: kompetanse, tid Organisasjonene skal motta forespørslene (ikke noen man kjenner) i god tid for kvalitetssikring av representantene Rutiner for rapportering om det ikke fungerer…
Når det ikke fungerer Representanten gjør ikke jobben sin Det er vanskelig med utskiftning -Blir ofte forespurt av utvalget om å fortsette Hvor lenge skal en representant sitte? -Ikke deltar på opplæring el. samlinger : snakker ut fra egne behov og erfaringer, el mangler paraplykompet. Kvalitetssikringen blir vanskelig Utvalget fungerer ikke - Opplever å sitte som gissel hvor man verken blir informert nok eller hørt Når går man ut av et utvalg som ikke fungerer?
Intensjonsavtale Organisasjonen forplikter seg til: Opplæring og samlinger Oppdatert informasjon Diskusjonsforum som møtearena Nettverksgrupper Bistand ved behov Representanten forplikter seg til: Rapporteringsplikt via skjema 2 x året Forpliktelse til å delta på opplæringstiltak og samlinger Ta kontakt dersom han/hun ikke kan nok om et tema eller er usikker
Organisasjonsmedvirkning er en metode å sikre universell utforming dersom: Representantene har god kompetanse og holder seg oppdatert gjennom organisasjonen/SAFO Representantene er premissleverandør til politikere og administrasjon gjennom initiativ – og pådriverrolle. Lojal. Ledelse og administrasjon anerkjenner deres kompetanse, gjør bruk av den ved å kople de tidlig inn i prosessene og viser at innspillene er hørt Politikerne i rådet/utvalget bør ha interesse og tyngde Organisasjonene følger opp, lærer opp og tipser representantene om aktuelle saker. Forespørsler til rett instans og i god tid! Større etterspørsel -> større kostnader til opplæring -> Trengs mer støtte til kvalitetssikring av representantene