Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylker og kommuner om uu Et samarbeid mellom Husbanken, BE, Deltasenteret, MD, KRD og KS.
Advertisements

Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tanker om brukermedvirkning
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
En orientering om FFO og FFO Finnmark
HLF Hørselshemmedes Landsforbund
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
”Sammen om en bedre kommune”
1 Kompetent brukerrepresentant En som er bevisst nok til ikke å bli et gissel.
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Brukermedvirkning i LHL
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
UTFORDRINGER KNYTTET TIL OPPFØLGING:. Planens inndeling Planen har tre hovedkapittel: Innledning (generell del) Satsningsområder (her ligger planens hovedtyngde)
Pilotkommunesamling Stord 5. og 6. mars 2007 Kompetanseutvikling for brukerrepresentanter - for å nå målet om full deltagelse og likestilling Innledninger.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Rådet for funksjonshemmede i bydel Frogner og arbeid med universell utforming Rudolph Brynn Leder for Rådet for funksjonshemmede Bydel Frogner.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veileder i Trepartssamarbeid
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Erfaringer med kommunale råd – perspektiver framover Regionkontorleder i NHF Innlandet og SAFO-koordinator i Innlandet Kjersti Fremstad.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Endringsforslag til.
Kompetanse for mangfold
Kommentar til KPMG-presentasjon «Logistikkprosjektet» Komite for helse og sosial NFU Bergen lokallag v/Kari Elster Moen.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Den gode skoleeier I Nes.
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Bufdirs arbeid med CRPD
Ønsker du å bidra med din kompetanse?
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika Skottestad Regionkontorleder NHF NN

Disposisjon NHF NN Begreper i endring Medvirkning – en metode, ikke et mål Hva kan medvirkere bidra med og på hvilke områder? Betingelser for at medvirkning skal fungere i tråd med sin hensikt Når metoden ikke fungerer Intensjonsavtale Oppsummering

NHF NN Interessepolitisk organisasjon Bevegelseshemmede Regionalisering ansatte Regionstyre/regionårsmøte 27 lokallag: landsforeningslag/NHF lag Nordland:11 NHF lokallag og 4 landsforeningslag Interessepolitikk i kommuner og fylker Likemannsutvalg/likemannsnettverk Puls Nord Hjelpemiddelmesse SAFO NORD: NFU og FNDB

Begrepsavklaringer NOU 2001:22 Fra bruker til borger: Organisasjonsrepresentant Organisasjonsmedvirkning/Medvirkning Synliggjør: Representantens rolle og kompetanse Rapporteringsplikt tilbake til organisasjonen Organisasjonens ansvar for oppfølging og opplæring Organisasjonens ansvar for kvalitetssikring Organisasjonenes politiske oppnevning av representanter (oppnevningsprosessen)

Medvirkning som metode Brukermedvirkning er en arbeidsform der enkeltpersoner/organisasjoner som er/blir påvirket av en tjeneste/tiltak skal ha innflytelse på beslutningsgrunnlaget for tjeneste/ tiltaksutformingen Medvirkning på systemnivå: Representanten ivaretar interessene for en større gruppe mennesker gjennom innspill som skal bidra til å legge til rette tjenester/tiltak som hindrer diskriminering og fremmer likestilling. Erfaringene skal utfylle fagkompetansen. En av flere metoder for å nå vårt mål om likestilling og likeverd for mennesker med funksjonsnedsettelser – er det rett metode? Gissel eller påvirker?

Hva kan representantene bidra med og på hvilke områder? Formell kompetanse: Egen/pårørendes funksjonsnedsettelse/kronisk sykdom Medlemskap i en organisasjon Representanter på systemnivå må være godkjent av egen organisasjon (og av SAFO) Erfaringsbasert kompetanse : Egne erfaringer, refleksjoner og kunnskap og medlemmenes erfaringer som brukere av tj./samf. = verdifull kunnskap formidlet i generalisert, forståelig form Paraplykompetanse: Summen av enkeltorganisasjonenes kompetanse. Kunnskap på tvers: likhet/ulikhet

Fort. For å fremme universell utforming: God kompetanse om strategien – enten egenerfart gj. bruk av rullstol eller fått formidlet disse på annen måte Snakke ut fra ”sin ” gruppe God kjennskap til lovverk: PBL, DTL, Norsk standard. Kjennskap til løsninger og muligheter Kompetanse innen kartleggingsarbeid Fylkesnivå: videregående skoler, samferdsel Generell basis: Alle saker som berører mennesker med funksjonsnedsettelser: Skole, bolig, transport, utdanning, hjemmehjelp, BPA, arbeid, rehabilitering, tekn.Hj. Midler

Betingelser for at medvirkning skal fungere i tråd med sin hensikt Forankring i politisk- og administrativ toppledelse Ordfører og rådmann må forstå at rådet er et nyttig organ for å oppfylle mål ( DTL og PBL) Kommunestyret må ha et eierforhold til rådet Oppnevner rådet, gir det mandat og retningslinjer og verdsetter kompetansen ved å trekke inn rådet tidlig Administrasjonen må ha samme forståelse - Se nytten i rådet og tilføre tilstrekkelige ressurser Politikerne i rådet/utvalget: tyngde, interesse Representantene: kompetanse, tid Organisasjonene skal motta forespørslene (ikke noen man kjenner) i god tid for kvalitetssikring av representantene Rutiner for rapportering om det ikke fungerer…

Når det ikke fungerer Representanten gjør ikke jobben sin Det er vanskelig med utskiftning -Blir ofte forespurt av utvalget om å fortsette Hvor lenge skal en representant sitte? -Ikke deltar på opplæring el. samlinger : snakker ut fra egne behov og erfaringer, el mangler paraplykompet. Kvalitetssikringen blir vanskelig Utvalget fungerer ikke - Opplever å sitte som gissel hvor man verken blir informert nok eller hørt Når går man ut av et utvalg som ikke fungerer?

Intensjonsavtale Organisasjonen forplikter seg til: Opplæring og samlinger Oppdatert informasjon Diskusjonsforum som møtearena Nettverksgrupper Bistand ved behov Representanten forplikter seg til: Rapporteringsplikt via skjema 2 x året Forpliktelse til å delta på opplæringstiltak og samlinger Ta kontakt dersom han/hun ikke kan nok om et tema eller er usikker

Organisasjonsmedvirkning er en metode å sikre universell utforming dersom: Representantene har god kompetanse og holder seg oppdatert gjennom organisasjonen/SAFO Representantene er premissleverandør til politikere og administrasjon gjennom initiativ – og pådriverrolle. Lojal. Ledelse og administrasjon anerkjenner deres kompetanse, gjør bruk av den ved å kople de tidlig inn i prosessene og viser at innspillene er hørt Politikerne i rådet/utvalget bør ha interesse og tyngde Organisasjonene følger opp, lærer opp og tipser representantene om aktuelle saker. Forespørsler til rett instans og i god tid! Større etterspørsel -> større kostnader til opplæring -> Trengs mer støtte til kvalitetssikring av representantene