Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer 20.01.2015 av Arve Pettersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Forbrukeratferd og kjøpsatferd i organisasjoner
Sommervikar i Blend.
Markedsføring i det 21. århundre:
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Markeder med asymmetrisk informasjon
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
ABC – D el 2 Styringspakken
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Observasjon ?.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Christian Waale Hansen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Markedsføring i det 21. århundre:
Forbrukeratferd Kapittel 6.
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Model of Human Occupation og Arbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, Ruth Marie Donovan.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
Velkommen til Academic Day!
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
12. Organisasjonsutvikling
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
12. Organisasjonsutvikling
Organisasjoners kjøpsadferd
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen

Er dette markedsføring? Nei!.....dette er markedskommunikasjon, og er bare en liten del av fagområdet markedsføring!

????????

Hva er markedsføring? Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating, and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders. (American Marketing Association). Markedsføring er en viktig funksjon for alle typer organisasjoner!

Hva er markedsføring ? Markedsføring er en filosofi, kultur og/eller tankesett som setter kundebehov som basis for forretningsdrift. Kundens behov og ønsker skal være i sentrum. Segmentering og forståelse for kjøpsatferd er meget viktig. Behov er funksjonelle eller psykologiske ?

refererer seg til organisasjonens omfang og grad av 1)Innsamling av kundeinformasjon relatert til nåværende og framtidige latente behov (Vilje/evne til undersøkelser) 2)Spredning av markedsinformasjon innad og over avdelinger og (Vilje/evne til kommunikasjon) 3) handling basert på slik informasjon (Vilje / evne til å utnytte kommunisert informasjon) Definisjon av markedsorientering

Servicetriangelet Personaladministrasjon som fag er sterkt knyttet opp mot markedsførings- i en tjenesteytende organisasjon.

Hva er forbrukeratferd? Fokus på når, hvordan, hvor, hvorfor/ hvorfor ikke personer kjøper produkter Forstå kjøpsprosessen til forbrukeren - Individ - Sosial setting Motivasjon som drivkraft bak handlinger Teorier og metode fra: Økonomi, psykologi, sosiologi og sosialantropologi «The activities that people engage in when selecting, purchasing, and using products and services so as to satisfy needs and desires. Such activities involve mental and emotional processes, in addition to physical actions». William Wilkie Som markedsførere må vi forstå forbrukeratferd og motivasjon slik at vi kan skreddersy markedsføringen vår og gjøre den effektiv.

Hva er forbrukeratferd? For å kunne tilby produkter basert på kunnskaper om markedet må markedsførere forstå og kjenne til karakteristika ved forbrukeren Modell for å forstå forbrukeratferd

Kilde: Dagbladet Sosial norm betyr mye for hva man konsumerer.

Kjøpsprosessen En slik prosess kan ta lang tid, eller den kan være unnagjort på et øyeblikk Problem- erkjennelse Søke- prosess Beslutning Alternativ evaluering Etterkjøps- evaluering Kjøpsprosessen er de faser kunden går igjennom fra et behov oppstår til kjøpet foretas

Involvering og info.søk/evaluering Produktinvolvering viktig for å forstå hvordan kunden behandler informasjon Høy involvering: Stor interesse for produktkategorien Viktigere å foreta et begrunnet valg Øker motivasjonen for innhente informasjon og vurdere for og imot Lav involvering: Mangler motivasjon for å involvere seg i systematisk informasjonsinnhenting- og evaluering Tommelfingerregler – «tar det billigste», «Kari bruker dette» «En persons oppfattede relevans av et objekt basert på iboende behov, verdier og interesser» Zaichkowskys (1985)

Hva så? – Hvordan utvikle et serviceprodukt?

Kjennetegn ved service som fenomen 1.Er immateriell av karakter 2.Produksjon og forbruk skilles ikke i tid (?) 3.Kan ikke lagres 4.Stor grad av heterogenitet Stikkord: Kvalitet er subjektivt. (Hvilket vanskeliggjør utformingen av produkttilbudet!)

Produktelementer

Eksempler på produktelementenes betydning i ulike kontekst

Hva er viktig på et bibliotek?

Oppsummering Definisjon av markedsføring Forståelsen av levere verdi til gitte segmenter….. ………med en gitt (forbruker-) atferd Kort om hvordan man tenker utvikling av serviceproduktet.