Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Ungdomstrinn i utvikling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Tidstyvene - hvor kommer de fra og hvorfor blir de? DFDS 2011Kjersti Sørlie Rimer.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Skoleledelse og skoleutvikling
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Kvalifikasjonsrammeverket
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Statssekretær Jens Revold
Profesjonelle læringsfellesskap
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Kvalitet i fleksible studier
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Forslag til innspill til stortingsmelding om mobilitet 1/3
Hvordan lykkes med utveksling?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006

Hva skal vi ta opp i denne innledningen? Om reformen og evalueringen En mangfoldig sektor med mangfold av reaksjoner Ny studiestruktur, gradsstruktur og undervisningsformer Konsekvenser for forskningen? Nytt finansieringssystem

Institusjon Skal fremme: Bedre undervisning Forskningsproduksjon Faglig ansatte Tilbyr: Undervisning og veiledning Forskning Student Forventer: Økt innsats Bedre progresjon Økt læringsutbytte Finansiering Styring og ledelse Ny gradsstruktur Undervisnings- og vurderingsformer Kvalitetssikring Internasjonalisering Studiestøtte

Tidsramme fra 2003 til 2006 Samarbeid mellom Rokkansenteret (UiB) og NIFU STEP Evalueringstema/delprosjekter: –Den nye gradsstrukturen –Undervisnings- og evalueringsformer –Styring og ledelse –Internasjonalisering –Insentivbasert finansiering –Kvalitetssikring –Studiegjennomføring Om evalueringen

Undersøkelse blant det faglige personalet Undersøkelse blant ledere Studentundersøkelse i samarbeid med SSB (Levekårsundersøkelsen blant studenter) Annen tilgjengelig statistikk Dokumentanalyse Besøk ved 8 læresteder: –UiO, UiB, UMB, UiS, HiL, HSF, HiBo og BI Datakilder

Evalueringens utfordringer Langsiktige virkninger: vi ser bare begynnelsen Ikke alle data aktuelle per i dag Hva skal resultatene vurderes opp imot – når er målene nådd? Store variasjoner på tvers av institusjoner og fag Vi er ikke alene som evaluatorer: mange sterke røster

Resepsjonen av reformen Hvordan har så kvalitetsreformen blitt mottatt blant de fagansatte? Kan det identifiseres fellestrekk? Er det skillelinjer mellom universitets og høyskoleansatte? Kan det identifiseres sammenhenger mellom akademiske ressurser og holdninger til reformen?

+ Reformkritiske holdninger + Reformpositive holdninger + Opplevd endring av reformen Generelle holdninger til Kvalitetsreformen. Læresteder.[[

+ Akademiske ressurser Universitet/ Vit. høyskskoler - Akademiske ressurser Høgskoler Akademiske ressurser – skillelinjer mellom læresteder

Resultat Desto mer akademiske ressurser en respondent innehar, desto større er også sannsynligheten for at vedkommende er reformkritisk lav score på akademiske ressurser øker sannsynligheten for at respondenten er positiv til kvalitetsreformen. Er kvalitetsreformen er en reform tilpasset de med lave akademisk ressurser?

Gradsreform og studiereform Partiell erstatning av gamle ordninger En rekke studier er unntatt Hvordan tilpasse Kvalitetsreformen til livslang læring: utvikling av årskurs Ikke en minimalistisk tilpasning Spillerom for lokale initiativ Tilførsel av ekstra ressurser

Undervisningsformer Lærerne gir betydelig mer tilbakemelding til studentene Innføring av mappevurdering (?) Økt antall eksamener Nye former kommer i tillegg til de gamle

Modulisering Ikke et formelt pålegg Fantes allerede mange steder Nødvendig for å tilpasse fagene til nye grader Er poengs kurs hensiktsmessig? Økt institusjonell fleksibilitet men mindre fleksibilitet for studenten

Studiereformen og forskningen Klare tegn på tidsklemme Implementeringsvansker eller permanent? Fagmiljøene har lokal kontroll For ambisiøse undervisningsreformer? Fagmiljøene har valgt ulike løsninger Tilførsel av ressurser, omfordeling og arbeidsdeling Fast eller fleksibel fordeling av tid til forskning og undervisning Egne forsker- og undervisningsstillinger?

Resultatbasert finansiering av institusjonene Økning i både studiepoeng og forskningsproduksjon Men dette startet før reformen Flere årsaker enn finansieringsmodell Utilsiktede konsekvenser? –Ikke ”råd” til å stryke studenter? –Studiepoeng på billigsalg? For tidlig å bedømme effektene

Bør midlene komme dem til gode som ”produserer” resultatene – uavkortet eller delvis? Intern implementering: –Studiepoeng belønnes, men i avdempet grad –Variasjon i implementering av forskningskomponenten Omfordeling: prioritering av master og dr.grad Institusjonenes tilpasninger

Dagens meny: Hvilke evalueringsspørsmål vil innlederne besvare?

Studiereformen og studentene En mer organisert studiehverdag –Økte krav til og økt innsats fra studentene? –Har vi klart å redusere frafallet i starten av studiene? –Hva taper studenter på redusert valgfrihet? Undervisningsreformer: mer oppfølging og veiledning og vurdering av studentene underveis –Økt innsats fra lærerne, men hvordan responderer studentene? –Fra student til elev? –Fra kunnskapskrav til aktivitetskrav? –Er modulisering forenlig med økt kvalitet?

Mer autonome institusjoner krever bedre styring og ledelse –En sterkere ledelse –Fra fagstyre til byråkrati? –Redusert demokrati? –Mindre innflytelse for de ansatte? Reformer i styring og ledelse

Alle institusjoner er pålagt å ha et system for kvalitetssikring –Bare fordi de må det? –Byråkratisk intervensjon i den faglige virksomheten? –Tomme skall uten innhold –Eller ser vi konturene av et system som virkelig fremmer kvalitet Kvalitetssikring

Internasjonalisering som kvalitetsfremmende tiltak –Fra individuell mobilitet til institusjonelle strategier –Forskerbaserte eller toppstyrte nettverk? –Uthuling av norsk som fagspråk? Internasjonalisering