Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvordan gjøre en god eksamen?
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Argumenterende tekster
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
Kilde-/litteraturliste
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Tittel på prosjektet Evt. undertittel/problemstilling
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kilder og kildebruk.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Leseutvikling og læringsstrategier
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til oppgaven du arbeider med?

Eksempel på kildehenvisning  Køltzow, Liv: Den unge Amalie Skram, Gyldendal 1992  Internett Internettadresse (url).Tittel. Navnet på nettstedet/nettsiden du har brukt. Datoen du har besøkt siden. g.no/artikler/2009/a pril/ Isen i Arktis blir stadig tynnere Fjern ramme

Om emnet  Bruk ulike kilder  Bruk biblioteket  Sjekk leksikon  Bruk fagbøker  Bruk gjerne muntlige kilder der det passer

Les og noter  Hva skal du prøve å finne ut? Prøv å få oversikt over del I, II og III  Sett av tid til å lese!  Noter hvor i boka du finner passende sitat etterhvert  Skriv ned kildene dine med en gang og etter hvert!

Ikke skriv av, hvis det ikke er et sitat!!  Du skal ikke skrive av kildene dine.  Teksten kan bli upersonlig p.g.a. De er bundet av formuleringene i kildene. Husk: Din stemme skal høres!

Sitater  Skal du bruke sitater, må du skrive nøyaktig av det som står i kilden. Husk at alle sitater skal markeres tydelig med anførselstegn og kildehenvisninger.

FORSIDE For- og etternavnet ditt Bilde, sted og dato  Forsiden på oppgaven skal være illustrert i henhold til tema.  Navn på oppgaven  Dato  Sted  Navn på den som har skrevet oppgaven Navn på oppgaven Navn på eleven Dato Sted

INNHOLDSLISTE  Du skal skrive en innholdsliste  Du må skrive sidetall  Du må også paginere sidene i oppgaven

Forord/innledning  Hvorfor valgte du denne oppgaven . Du kan også skrive hvordan du har arbeidet, om vanskeligheter som har oppstått underveis og om evt. hjelp du har fått.  Husk at det er her du skal gjøre leseren nysgjerrig. Hvorfor? Hvem Hva?

Du kan for eksempel Innlede med å fortelle hvorfor du valgte akkurat dette temaet eller forfatterskapet. Fortelle leseren eller tilhøreren hvordan du har gått fram for å finne svarene du lurte på Presentere tekstene du har valgt ut, og si litt om hvorfor du valgte dem Prøve å få fram hvordan tekstene passer inn i temaet for oppgaven Få fram dine egne refleksjoner og vurderinger underveis i teksten Avslutte med dine egne tanker og refleksjoner over arbeidet med fordypningsoppgaven.

Presenter dine egne tanker og refleksjoner over arbeidet:  Det var interessant å…  Jeg ble overrasket over….  Det er vanskelig å tro at……  Jeg lurer fortsatt på….  Jeg visste ikke at….  Nå forstår jeg….  Det var spennende å….

Lengden  Lengden på en fordypnings- oppgave varierer og øker etter som en når høyere klassetrinn.  Det er viktig at du svarer på alle punktene