LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Advertisements

Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Juni 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Desember 2001 Søkekonkurranse  Målgruppe: Elever på ungdomstrinnet.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
LINK Lokale Informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 IKT-utviklingsprogram Hvordan bringe et lokalsamfunn.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
En introduksjon.
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Konkurranse grupper Januar 2017
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Bærekraftig samfunnsutvikling
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
Regionsamlinger november 2016
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006.
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Nå er vi spente!.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Om vurdering og nye eksamensformer
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Overordnede mål  Høyne den generelle IKT kompetansen  Utvikle kompetanse gjennom livslang læring

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hvorfor satse på skoleverket?  Skolen som demokratisk møteplass  Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig  Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter  Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet  Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 STATUS MAI 2001  Hva er situasjonen mai 2001?  Hva skal vi sette fokus på i 2001?  Hvilke utfordringer står kommunene overfor?  Hvilken rolle kan LiNK spille framover?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H1: Skolene som ressurssentra  Kurslokaler i alle kommunene  25 WiT-instruktører utdannet  Kursleverandører i alle kommunene Numedal vgs. i Nore og Uvdal Datalaget i Rollag DigiV – Flesberg skole i Flesberg Kongsberg vgs og Tinius Ressurs i Kongsberg

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H1: Utfordringer 2001  Bredbånd: UNINETT sin strategi Kommunene tar styringen – regulere Svart fiber Samtrafikkspunkter ”Fiberskoleprosjektet” Hvordan skaffe skolene bredbånd på enkleste og rimeligste måte?  Nettpedagogkurs: HiBu tilbud høst 2001?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H2: Effektiv bruk av IKT  Skoleveven Lansert LiNK redaktøransvar fram til % redaktør fra Kongsberg: 2001: : Flesberg: 2001: : Rollag: 2001: : N. Og Uv. 2001: : Fylket: 2001: :  Felles tekniske løsninger: Nettbasert læring – classfronter? Tynne klienter

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H2:Utfordringer  Lage en helhetlig plan for bredbånd til skolene  Få ansatt redaktør på Skoleveven  Lage en helhetlig IT-strategi for kommunene på det tekniske området

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H3:Skole - næringsliv  KIKOM Pc-er til skolene i Kongsberg – brukte ca. 50 Kurslokaler Partnerskapsavtaler

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H4: Styrke bibliotekene  NELLINK Nettverk for Livslang læring i Numedal og Kongsberg 5 skolebibliotek 3 folkebibliotek Biblioteket ved HiBu Støtte fra Statens bibliotektilsyn – hvert år Går ut 2003 Eget prosjekt fra 2002

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H5:Styrke informasjonsnettverk  Informasjonsnettverk er et nettverk av mennesker som samhandler mot et felles mål Lokalt – ledernivå – ned i organisasjonene – mellom organisasjoner Regionalt – mellom skoler-kommuner-lokalmiljø Nasjonalt – Internasjonalt  Konklusjon: vi har et meget stort nettverk å spille på videre. Styrke for regionen.

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H6: IKT-kompetanse for lærere og skoleledere  Raumyr: pilotskole ITIS-modellen HiBu faglig ansvarlig Blackboard Danne grunnlag for en treårig plan – mai/juni  13 IKT-veiledere i Volda  WiT tilgjengelig på alle skolene  Skoleledersamlinger 4. Desember 2000 En høst 2001

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H6:Utfordringer  Gjennomføring av etterutdanning 2001/2002: Ungdomstrinnet Modell LærerIKT- HiA ansvar Maskinvare Maskiner til lærere – kommunens oppgave Maskiner til elevene – kommunens oppgave Tid til etterutdanning – innenfor årsverket

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 H7:Utvikling og IKT  To pilotskoler: Raumyr og Tislegård Ikke fått midler fra SUBU Prosessen stoppet opp på Tislegård  LiNK har bevilget til 9 skoler for 2000/2001 LiNK vil utlyse midler for 2001/2002

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hva skal vi sette fokus på i 2001?  Hvilke tekniske løsninger? Tynne klienter Trådløst bredbånd  Hvilken maskinvarestrategi? Stasjonære Bærbare medielab  Hvilke skoletrinn? ungdomstrinnet  Hva er viktig å få gjort i 2001? Økt fokus mot Numedal Økt fokus på videregående skole

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Utfordringer framover  Sikre drift til Skoleveven  Etter- og videreutdanningen inn i planene til kommunene – frigjøre tid  Sikre tilgang til maskinvare til elever og lærere  Utvikle felles plattformer  Sikre lokal forankring fra topp til bunn i org.  Sikre nok ressurser til drift  Sikre fornuftig bruk av IKT-ped. veilederne

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Hva kan LiNK gjøre framover?  Drive prosesser framover. Hvilke?  Bevilge penger til tiltak. Hvilke?  Utnytte informasjonsnettverket. Til hva?  Stimulere til utviklingstiltak. Hvordan?  Skape lokal forankring. Hvordan?  Sikre at det står noe igjen som kan drive seg selv etter Hva og Hvordan?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Krav læreren bør stille!!  Tilstrekkelig adgang til ny viten  Oppdatering av metodene  Etterutdannelse, faglig, pedagogisk og metodisk  Ha adgang til de samme verktøy som elevene  Mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever vis IKT

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Sitat til slutt  ” Det finnes ingen snarveg til kunnskap, og bare de som ikke unndrar seg for å klatre oppover de bratte stigene, har mulighet til å nå disse belyste høydene.” ( Das Kapital - forordet til den franske utgaven )