Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006

2 Felles faglig plattform for rusmiddel-forebyggende arbeid
Kunnskapsplattformen Implementeringsstrategier Kunnskapsoppsummering om klasseledelse ”Vurdering av program og tiltak” Tett samarbeid med Utdanningsdirektoratet om prosjektet – ”Nordahlutvalget II” Vi er nå i ferd med å avslutte det vi har kalt utredningsfasen. Denne har bestått i en ”kunnskapsoppsummering” – eller rettere sagt en felles faglig plattform for rusforebygging på alle de sju kompetansesentrene. Parallelt med dette har Utdanningsdirektoratet arbeidet med klasseledelse, implementering og tiltak mot mobbing og atferdsproblemer. | Kunnskapsplattform for rusmiddelundervisning i skolen

3 Videre arbeid - lansering
Kunnskapsplattformen lanseres i månedsskiftet september/oktober Utsending til skolene etter lanseringen Fagkonferanser for berørte (skoleeiere, kompetansesentre, fylkesmenn etc) En sentral utfordring framover blir implementeringen av strategien I første instans vil strategien være retningsgivende for kompetansesentrenes arbeid ut mot skolene. Men det er også et mål at strategien skal nå ut til lærere og skoleledere, foreldrerepresentanter, elevrepresentanter og skolens støtteapparat. Kursene blir holdt ca. november For å sikre det rusforebyggende arbeidets kontinuitet ser det ut til å være nødvendig å forankre det i skolenes styringsdokumenter – læreplaner og årsplaner. For å ivareta behovene for kompetanse på feltet vil det også være nødvendig å opprette dialog med institusjonene som utdanner lærere. Det vil også være nødvendig å ha tilgang til oppdatert kunnskap om forebygging. Dette tenkes ivaretatt gjennom en skoleportal på | Kunnskapsplattform for rusmiddelundervisning i skolen

4 Videre arbeid - implementering
Samarbeid med Utdanningsdirektoratet om strategi for implementering Strategien må harmoniseres med skolens styringsdokumenter, lærings- og årsplaner Styrke kompetansen i skoleverket på rusforebygging – blant annet gjennom kontakt med lærerutdanningene Kunnskapsplattformen må legges til grunn for Sosial- og helsedirektoratets tildeling av prosjektstøtte Det arbeidet som er lagt ned, bør få konsekvenser for Sosial- og helsedirektoratets og Kompetansesentrenes arbeid, blant annet gjennom fordeling av tilskudd til forebygging. Det vil være viktig å videreføre samarbeidet med Utdanningsdirektoratet også i det videre arbeidet med implementeringen. Utdanningsdirektoratet har den direkte kommunikasjonslinjen ut til skolene. Prosjektet må forankres i begge direktoratene. Det er viktig at vi snakker ”samme språk” som skolen, at vi henviser til gjeldende dokumenter, at våre anbefalinger er i tråd med skolens arbeidsmåter for øvrig. Her har Utdanningsdirektoratet en viktig rolle. En annen sentral utfordring er å styrke skoleverkets kompetanse ifht rusforebygging. Et langsiktig arbeid må blant annet ta sikte på å styrke rusmiddeltemaet i lærerutdanningen – og blant andre profesjoner som arbeider med ungdom. Her vil Utdanningsdirektoratet være en sentral støttespiller. | Kunnskapsplattform for rusmiddelundervisning i skolen


Laste ned ppt "Status for kunnskapsplattform for rusmiddelforebyggende arbeid i skolen Maj Berger Sæther Haugesund, 6. september 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google