Introduksjon i IIIC Allmennmedisin - utfordringer i førstelinjen fagets ideologi og rammebetingelser Linn Getz og Niels Bentzen Institutt for samfunnsmedisin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Advertisements

Helse og sykdomsbegrepet
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Anna Stavdal Spesialist i allmennmedisin, Bolteløkka legesenter
De vi ikke ser... Fastlegen og barn av psykisk syke og rusmisbrukere
Helsebiblioteket - sett fra en allmennpraktiserende leges synsvinkel
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Om tvang... Sett fra fastlegens ståsted
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Hva slags kunnskap trenger vi i allmennmedisin?
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Barn som pårørende.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Samhandlingsreformen
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Oppfølging av fedmeopererte Namdal Legeforum INGRI BERGIN SOLEM – FASTLEGE I GRONG/ LEGE VED FEDMEPOLIKLINIKKEN SYKEHUSET NAMSOS.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
FORELESING DEN KRONISK SYKE PASIENTEN 1.TIME: MANGE SYKDOMMER HOS SAMME PERSON 2.TIME: GJENNOMGANG AV ALLMENNLEGEN SINE ROLLER OG OPPGAVER Irene Hetlevik.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
1 Artrosekurs ” Kongress for sykepleiere med interesse for ortopedi 7. – 10.april 2011” Vegar Lønnheim og Linn Stokke Maude.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Preventing overdiagnosis: how to stop harming the healthy BMJ, 2. juni 2012 Ray Moynihan, Jenny Doust og David Henry.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Pårørende.
Allmennmedisinsk ideologi KOPF
Retningslinjer for klinisk praksis
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Mulighetene for en videreutdanning
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Allmennmedisin og primærhelsetjeneste- basis for helsetjenesten
Grunnleggende om veiledning
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Kapittel 1 Helse og sykdom
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva vet vi om barn og smak
Den matematiske samtalen
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Matematikk på ungdomstrinnet
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Bra for legen – bra for pasienten
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Voldsforebyggende opplæring
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon i IIIC Allmennmedisin - utfordringer i førstelinjen fagets ideologi og rammebetingelser Linn Getz og Niels Bentzen Institutt for samfunnsmedisin 15. august 2012

“Greetings! General Practitioners, high bohemians of medicine” - Per Fugelli (2011)

The Diamonds of General Practice Prof. Per Fugelli, Nordisk kongress i allmennmedisin, 17. juni 2011 Diamond – Gr. αδάμας – adámas "unbreakable“: The gems that have made us invincible from the dawn of medicine and may give us carrying capacity into the future 1.The Diamond of Solidarity 2.The Diamond of Comprehensive medicine 3.The Diamond of Realistic medicine 4.The Diamond of Courageous medicine 5.The Diamond of Personal doctoring 6.The Diamond of Salutogenesis 7.The Jungle Diamond The Kooh-i-Noor diamond

Sentralt lesestoff - Vedlegg til timeplanen - Læreboka i allmennmedisin (2003) Delene 1 og 6: tidløst preg, dekker mye Resten av AM-boka: Tankegangen gyldig og viktig; kliniske detaljer oppdateres v.hj.a. NEL. - 3 utgave kommer snart

Utgitt 1996 Timeplan-vedlegg

Modeller for organisering av helsetjenesten I land med sterk AM; Nordiske land, England, Nederland, Australia, Canada, Brasil? m.fl.

Allmennmedisineren Spesialist på syke mennesker, i større grad enn på de enkelte sykdommer Iona Heath, president i Royal College of General Practitioners siden 2009 og fast skribent i BMJ: ”In hospitals, diseases stay and patients come and go. In general practice, patients stay and diseases come and go”

Hva skiller allmennmedisineren fra organ-spesialisten? Er det slik at –Spesialisten vet ”alt om litt”? –Allmennmedisineren vet ”litt om alt”? - og hvordan blir det da en ”spesialitet”? ”Hva er evt. poenget med å ha en fastlege?”

General practice? Hospital based specialities General practice? Hospital based specialities Påstand: I slike modeller mangler det som er essensen av god allmennmedisin…

The core of general practice is more than slices of hospital based specialities... and needs to be developed - in teaching, learning and research. The core of general practice is more than slices of hospital based specialities... and needs to be developed - in teaching, learning and research. Allmenn medisinsk spesial- kompetanse

Allmennlege Organ-spesialist

Innsikt i sykdomspanorama og klinisk epidemiologi Samtalen – analysere problemet i adekvat sammenheng Symptomrettet intervju og - klinisk undersøkelse Få og selektive lab-prøver Trinnvis prosess over tid Tiden som diagnostisk hjelpemiddel (evt. avvente diagose) Behandling som diagnostisk hjelpemiddel Diagnostikk som ledd i behandling Terapeutisk rolle og forebyggende rolle – se helheten og prioritere (behandling/case finding/screening?) Koordinere helsetjenester ”Være der” - være (d)en som vet (”helbrede/lindre/trøste”) Utøvelse av den AM kjernekompetansen forutsetter tilpasset kunnskap, arbeidsteknikker og innstilling...

Innsikt i sykdomspanorama og klinisk epidemiologi Samtalen – analysere problemet i adekvat sammenheng Symptomrettet intervju, symptomrettet undersøkelse Få og selektive lab-prøver Trinnvis prosess over tid Tiden som diagnostisk hjelpemiddel (evt. avvente diagose) Behandling som diagnostisk hjelpemiddel Diagnostikk som ledd i behandling Terapeutisk rolle og forebyggende rolle – se helheten og prioritere (behandling/case finding/screening?) Koordinere helsetjenester ”Være der” - være (d)en som vet (”helbrede/lindre/trøste”) Utøvelse av den AM kjernekompetansen forutsetter tilpasset kunnskap, arbeidsteknikker og innstilling...

“White- squares” - facsimile of the original 1961 New Engl J Med publication Kunnskap om sykdomspanorama i den generelle befolkning

Whitediagram 1000 persons > 20 years 1 month Symptomer i.l.a. en mnd Konsultere lege Befolkning > 20 år Pasientens vei: Ser det an Søker råd hos nærliggende kilder Egenbehandling? Søker alternative behandlere? Søker lege 5 henv. spes. for utredning 9 innl. sykehus 1 innl. univ. sykehus

Hva kan man forvente i en populasjon på 2500 personer?

God helse Dårlig helse Syk Frisk Se også læreboka i Allmennmedisin (2003) side Pasientens personlige opplevelse Legens “objektive” vurdering Scenarier på legekontoret - Manglende sykdomsinnsikt? - Økt risiko for framtidig sykdom

Helene (54), gift for annen gang, to voksne barn. Lite utdannelse, nå langtidssykemeldt for kronisk smertesyndrom. Andre kroniske sykdommer: Hypertension Diabetes type 2 Overvekt (BMI 29) Hypothyreose Astma Eksem Residiverende uvi Colon irritable Depresjon med angst Periodisk høyt forbruk av B prep Fortsatt røyker, til tross gjentatt rådgivning.

God helse Uhelse Sykdom objektiv Sykdom – ikke objektiv Pasient - subjektiv Lege - objektiv Helene 0 Kroniske smerter Irritabel tarm Depresjon Angst Rusmiddelmisbruk Astma Eksem Hypothyreose UVI Artrose kne Hypertensjon Diabetes Overvekt Røyk

Medical terminology describing phenomena medicine is not in position to explain

MUS Medically Unexplained Symptoms MUPS Medically Unexplained Physical Symptoms CSS Central Sensitivity Syndromes MSS Multippel Symptom Syndrome BDD Bodily Distress Disorder Complex disorders Diffuse suffering Functional disorders Unspecific disorders Subjective health complaints Psycho-somatic diseases Conversion disorders Somatisation Somatoform disorders Musculo-skeletal syndromes IBS(irritable bowel syndrome) CFS(chronic fatigue syndrome) FMS(fibromyalgia syndrome) CPP(chronic pelvic pain) SPD(Sexual Pain Disorder) TMD(temporomandibular disorder) OFP(oro-facial pain) MCS(multiple chemical sensitivities) FGID(functional gastro-intestinal disorders) GERD (gastro-oesophageal reflux disorder) and many more –

Innsikt i sykdomspanorama og klinisk epidemiologi Samtalen – analysere problemet i adekvat sammenheng Symptomrettet intervju, symptomrettet undersøkelse Få og selektive lab-prøver Trinnvis prosess over tid Tiden som diagnostisk hjelpemiddel (evt. avvente diagose) Behandling som diagnostisk hjelpemiddel Diagnostikk som ledd i behandling Terapeutisk rolle og forebyggende rolle – se helheten og prioritere (behandling/case finding/screening?) Koordinere helsetjenester ”Være der” - være (d)en som vet (”helbrede/lindre/trøste”) Utøvelse av den AM kjernekompetansen forutsetter tilpasset kunnskap, arbeidsteknikker og innstilling...

BMJ 25 April 2009

Eks. på diagnostisk strategi i allmennpraksis, BMJ Vedlagt timeplanen (klinikken Barn med feber)

Klinisk eksempel på ”tiden som diagnostisk hjelpemiddel”

BMJ 4 July 2009 Tiden som diagnostisk hjelpemiddel

BMJ 23 May 2009

Eks på behandling som diagnostisk hjelpemiddel (BMJ )

Utøvelse av den AM kjernekompetansen forutsetter tilpasset kunnskap, arbeidsteknikker og innstilling... Innsikt i sykdomspanorama og klinisk epidemiologi Samtalen – analysere problemet i adekvat sammenheng Symptomrettet intervju, symptomrettet undersøkelse Få og selektive lab-prøver Trinnvis prosess over tid Tiden som diagnostisk hjelpemiddel (evt. avvente diagose) Behandling som diagnostisk hjelpemiddel Diagnostikk som ledd i behandling Terapeutisk rolle og forebyggende rolle – se helheten og prioritere (behandling/case finding/screening?) Koordinere helsetjenester ”Være der” - være (d)en som vet (”helbrede/lindre/trøste”)

För: Norsk Selskap for Allmennmedisin (NSAM) Nå: Norsk Forening for Allmennmedisin (NFA) Læreboka i AM 2003, s. 25

1. Hold lege-pasientforholdet i hevd! Allmennmedisinens sentrum er lege- pasientforholdet. Det viktigste er det personlige møtet og dialogen med pasienten over tid.

2. Gjør det viktigste! Allmennpraktikerens hovedoppgaver er diagnostikk og behandling. (Refleksjon: Hvor ble et av forebygging?) Legen er fortolker av pasientens symptomer og plager; skiller ut de som har behandlingstrengende sykdom, og forskåner pasientene fra urettmessig å bli behandlet som syke veileder og lærer; hjelper pasienten til å forstå sin situasjon og hvordan den kan mestres eller lindres vitne og ledsager; følger pasienten og hans nærmeste gjennom sykdom og lidelse.

3. Gi mest til dem som har størst behov! Forventningene til allmennmedisinen overstiger både ideelle og praktiske muligheter. Allmennlegen må organisere hverdagen slik at det blir rom for de pasienter som har størst behov for hjelp. Allmennlegen må også ta hensyn til behandlingskostnader; hvis flere behandlingsstrategier er like effektive, skal allmennlegen velge det billigste slik at ressurser som spares kan komme andre til gode.

4. Bruk ord som fremmer helsa! Allmennlegen skal gi pasienten tro på egen mestring av hverdag og helse. Allmennmedisinen skal utvikle et språk som begrenser fokus på risikotilstander og medisinbruk med liten nytteeffekt.

Eksempel i praksis

5. Sats på etterutdanning, forskning og fagutvikling! Fagutøvelsen skal baseres på dokumentert viten, praktiske ferdigheter og erfaringsbasert kunnskap. Faget skal utvikle begreper som knytter sykdom og lidelse til relasjoner og gi en forståelse av hvordan livet setter spor i kroppen. Medisinsk etikk skal beskrive hvordan respekten for menneskets verdighet er en forutsetning for helbredelse.

6. Beskriv praksiserfaringene! Å forebygge sykdom og uhelse er ofte et spørsmål om å endre samfunnsforhold. Legen skal systematisere og dele sin kunnskap med forvaltning og politikere om sykdoms- og lidelsespanoramaet i sin populasjon.

Heath er president for Royal College of general Practitioners, innsatt 2009

Marmot er president i Den britiske legeforeningen (BMA), innsatt juni 2010

7. Ta ledelsen! Allmennlegen skal ta aktivt ansvar for å sikre god samhandling mellom aktørene i helse- og sosialtjenesten. Allmennlegen skal bidra til at spesialisttjenester prioriteres til dem som har størst behov. I samhandling med andre helsearbeidere må allmennlegen arbeide aktivt for at faglige ressurser utnyttes optimalt. Som leder av legekontoret må legen sørge for at medarbeiderne får utvikle faglig og personlig kompetanse.

2. Utgave mai 2011 Samarbeid mellom praksis og akademi; Norsk Forening for Allmennmedisin (NFA) og De allmennmedisinske forskningsenhetene i Trondheim og Oslo

Idégrunnlag: KOPF Kontinuerlig –kjenner pasienten over tid Omfattende –mht type helsehjelp. Tar seg av hele mennesket Personlig –pasienten har en fast lege å forholde seg til Forpliktende –gjensidig ansvar mellom legen og pasienten Ide: Arne Ivar Østensen