24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Advertisements

Statistikk og sannsynlighetsregning
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Statistikk og sannsynlighetsregning
Blooms taksonomi for kunnskap
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Om å skrive om litterære tekster
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Statistikk og sannsynlighetsregning
"God bagasje på livets reise."
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Tidlig innsats i matematikk
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk på mellomtrinnet
Funksjoner og didaktikk
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Argumenterende tekster
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Desimaltall.
Studieteknikk Bison.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Brøk Regneartene.
De fire regneartene.
Brøk Brøkbegrepet.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Prosent.
Multiplikasjon - Leksjon 3: fremgangsmåte/algoritme oppstilt multiplikasjon Lekse til torsdag.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Viste du at du kunne telle ut alle partall og oddetall?
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Om brøk, det delte og det hele.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den vanskelige samtalen
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Brøk Brøkbegrepet.
Fysisk og psykisk helse
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011

24-Sep-162 Elev- og læringssyn hos forfatteren av Alle Teller: Han er overbevist om at elever kan og vil lære matematikk og har en dyp respekt for eleven og det hun/han selv har å bidra med

Hva er en misoppfatning? Ofte er dette en delvis oppfatning av et matematisk begrep eller en regneoperasjon Kan gjerne vare ”livet ut” om man ikke utfordres/settes i en kognitiv konflikt der misoppfatningen ”avsløres” 3

4 Noen misoppfatninger knyttet til tall og talloperasjoner: Det lengste desimaltallet har størst verdi Et desimaltall betraktes som to separate tall, skilt fra hverandre ved hjelp av et komma ”Ganging blir alltid større” ”Deling blir alltid mindre” Addisjon av brøk: 1/2 + 3/3 = 4/5 Fordi 9 er større enn 3 vil 1/9 være en stor brøk og 1/3 ganske liten Den største brøken er der teller + nevner gir høyest verdi

Hva har eleven (egentlig) forstått? (t ja, si det…) Det er gjennom elevens språk læreren får øye på elevens kunnskaper Elevens språk er ikke avgrenset til muntlighet, men også skrevne tekster,tegninger, tabeller osv 5

24-Sep-166 Elevintervju: Hovedhensikten er å finne ut hvordan eleven har tenkt, derfor må man få eleven til å forklare Alle svar er interessante! Feilsvar med begrunnelse gir nyttig informasjon til læreren Jeg intervjuet 18 elever (ca 10 timers opptak) Her følger noen få resultater fra 10.nivås testen i Alle Teller:

Oppgave 1: 1,9 + 0,19 7

Svaralternativer fra klassinger: 1,109 1,28 1,919 1,99 1,9,19 2,09 2,18 2,318 3,

Oppgave 3 Sett ring rundt alle brøkene som er større enn 3/4, men mindre enn 1 A: 2/3 B: 5/8 C: 4/5 D:7/10 E: 4/3 9

[eleven svarte 2/3 og 4/5] Gutt 1: De er stort sett like. Ingen er spesielt større enn...de er stort sett like i forhold til en hel, 4/5 mangler en og 2/3 mangler en, en i forskjell på teller og nevner… 10

Gutt 6 : Der er det 4 og der er det 3 (peker på 3/4) og der er det 2 og der er det 3 (peker på 2/3), så det er liksom hakket mindre på begge og da er de vel like store? 11

Uttalelser fra elever om at: ” ingen brøker er spesielt større” ” brøkene er nesten akkurat like store” ”virker som om brøkene er like” … forsterket inntrykket mitt av et lite robust brøkbegrep 12

Oppgave 4: Oppgave til dere: a) Løs oppgaven på ”vanlig” måte, men gjør ”en liten feil” underveis b) Velg en alternativ metode c) Blant klassinger var det 24 ulike svaralternativer!! 13

Oppgave 5 1 7/8 – ¾ Neste bilde viser noen av mange løsningsforslag: 14

24-Sep-1615

24-Sep-1616

24-Sep-1617

NOEN FUNN: Mer enn halvparten av elevene viste svake kunnskaper i brøk, brøkoperasjoner og brøkutregninger Det var klare tegn på at flertallet av elevene manglet strategier for å vurdere om ”svaret” var rimelig (Nilsen, 2008) Å få tak i en flik av elevenes tanker (når de tenker ”feil”), har vært en spennende og litt ubehagelig reise, men velger å tro at det har vært godt for noe… 18