Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAdam Berge Endret for 7 år siden
1
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008 Hva? Hvorfor? Hvordan?
2
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVA? Mellom elev – elev lærer – elev En og en I små grupper Klassesamtale
3
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVA? Spørsmål – svar Begrunnelser Argumentasjon / diskusjon Forklare tenkemåte Drøfte problemer og løsningsstrategier
4
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVORFOR? Forstå elevenes tenkning Elevene kan systematisere og videreutvikle sin faglige tenkning. Kommuniasjon er et middel til læring. Kommunikasjon er i seg selv et læringsmål. Elevene skal lære å kommunisere matematisk. Er et krav i LK06 gjennom de grunnleggende ferdigheter
5
Faglig kommunikasjon er et middel til læring – en måte å lære matematisk innhold på (lytte og forklare) selve læringsmålet, et eget innholdselement altså både innhold og metode Lampert og Cobb: Knyttet til metaforen læring ved deltakelse er det ikke så skarpe skiller mellom innhold og metode. De måter en kommuniserer på er avgjørende for innholdet i det som læres.
6
Faglig kommunikasjon For begge syn på læring er det en dobbelthet: Elever lærer av å kommunisere og elever lærer å kommunisere Forskjellen ligger i om det gir mening i å skille de to.
7
IRE-modellen for kommunikasjon Initiation – reply- evaluation Igangsetting – respons – evaluering (Mehan, 1979) Bestemte former for initiering fører til bestemte former for respons (opplegg 2, s. 243) Korte, entydige svar Metaprosesser, begrunnelser (kun 1% av respons fra Mehans undersøkelse)
8
IRE-modellen Innsetting av ord i lærers talestrøm (Pimm 1987) Gir lærer god kontroll over kommunikasjonen. Kan lett bli en gjettelek. Hvilket ord tenker læreren på? ( se også Alrø,1995 ) Passer til opplegg med små kognitive krav (Stein m.fl., 2000) Passer til Lamperts beskrivelse av skolematematikk
9
Utfordringer til IRE-modell Lampert: Endre deltakerstrukturen i tradisjonell skolematematikk til å bli mer lik matematikk som akademisk disiplin. Det lærer kan endre på er I og E, igangsetting og evaluering av respons. Flere opplegg med høye kognitive krav (Stein m.fl., 2000)
10
Metaprosess-initieringer Opplegg med høye kognitive krav Bør invitere elevene til å stille og teste hypoteser Finne ut av og argumentere for Matematiske resonnementer blir sentrale
11
Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering _ grupper av 12 = 10 grupper av 6 En elev foreslår å skrive 22 på den tomme plassen. Hvordan reagerer du? (evaluering) Se Lamperts bok på Deltas hjemmeside Se Lamperts bok
12
Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering Mange forhold å ta stilling til i evaluering av responsen Elevens forslag er feil på flere måter Forslaget handler ikke om multiplikasjon som gruppering Andre elever er utålmodige etter å gi sine svar Eleven må oppmuntres for å ha kommet med forslag
13
Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering Forklar hvordan du tenker. 22 grupper av 12 = 10 grupper av 6 Tegne Viser klassen at man selv kan finne ut at og hvorfor et svar ikke stemmer
14
Refleksiv diskurs og metakognitive skift Cobb m.fl., 1997 Læreren introduserer skifter i kommunikasjonen ved å stille spørsmål som: Er det flere måter å gjøre dette på? Hvordan kan vi vite om det finnes flere muligheter? Elevene gjør sine resultater til felles drøftelser. Gir mulighet for individuelle refleksive abstraksjoner, individuell læring
15
Begrunnelser og ”backings” Stephan, 2000 Et hvert argument består av tre elementer: Konklusjonen, påstanden som formuleres De data som er grunnlag for påstanden Begrunnelsen for konklusjonen Backing: Forklarer hvorfor begrunnelsen virker. Bruker gjerne en annen representasjon, for eksempel tegning Vesentlig at læreren stiller de sentrale spørsmål
16
Utfordringer til IRE-modell Igangsettingsspørsmål med mer åpen karakter for å endre elevenes respons Feedback på responsen fra lærer, snarere enn en evaluering Symbolsk representasjon som støtte (tegning, tabell og lignende) IR 1 R 2 FR 3 R 4 F….. Elevene intierer også i en slik modell, ved å stille nye spørsmål.
17
Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner Hvordan gjorde du..? Hvordan kan man være sikker på? Hvorfor virker den metoden? Hva nå hvis (ikke)? Kan man bruke en annen representasjon? Vil det alltid virke? Kan vi endre noe så det ikke vil virke? Forts.
18
Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner, forts Det passet ikke her, er det andre tilfeller hvor det kan passe? Er det andre måter å gjøre det på? Hva er forskjellen på de ulike måtene? Tror nok jeg forstår, men kan du forklare meg en gang til? Spennende, men er alle med? Er det andre som kan forklare dette? Kan du finne et mønster, generalisere? Se videre s. 157, Delta
19
Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner Watson og Mason, 1998: Seks aktivitetsgrupper (Delta, s. 258-260): Eksemplifisere og spesialisere Komplettere, slette og korrigere Sammenlikne, sortere, organisere Endre, variere, gjøre om på betingelser og muligheter Generalisere og formulere hypoteser Forklare, rettferdiggjøre, verifisere, overbevise
20
Feedback med utgangspunkt i elevenes tenkning Viktig at læreren lytter til elevenes respons og spiller på denne. Tone seg inn på elevenes måte å tenke på. Gir lærer innsikt i elevenes tenkning. Opplegg 7 og 8, s. 262-3
21
Traktkommunikasjon og Topaze-effekt o Spørsmålene fra lærer snevres stadig inn, slik at oppgaven til sist er så snever at man ikke kan svare feil. Oppgaven tømmes for sitt læringspotensiale. o Brosseau, 1994: Topaze-effekten I stedet for å endre det faglige innholdet, kunne man bryte de metodiske rammer: Samle klassen, prøve en annen representasjon, for eksempel tegne, diskutere med medelever, osv
22
Undervisningstriaden Jaworski 1994: Forsøk på å balansere faglige og allmennpedagogiske hensyn i undervisningen ML: Management of learning SS: Sensitivity to students MC: Mathematical challenge Griper i hverandre. Må avveies i forhold til hverandre
23
Litteratur Alrø, H. (1995). I forlanger for lidt av jer selv. Nordisk matematikkdidaktikk vol 3, nr 2, s.7-27 Skott, J. m.fl. (2008). Matematik for lærerstuderende. Delta. Forlaget Samfundslitteratur Røsseland, M. Ulike oppgaver, se http://www.fiboline.no/ http://www.fiboline.no/
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.