Ingebjørg Gram, Folkeuniversitetet Gunnhild Aakervik, Mangfold i Arbeidslivet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Innvandrerbefolkningen, utvikling
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Fagforeningens arbeid for mangfold
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
NORSKE JULETRADISJONER 7 SLAG TIL JUL
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Demens og eldre innvandrere
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
BJØRKELANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Praktiske erfaringer fra arbeidet med omsorgstjenester til innvandrere med etniske minoriteter. Grünerløkka Sykehjem 115September 2008.
Mangfold og fellesskap
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
En leges erfaringer med flerkulturelle pasienter
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Kulturell Dialog A/S.
Flerkulturelle arbeidsplasser - hvordan hanskes med kulturforskjeller?
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Lørenskog kommune, arbeidsgiverseksjonen
IKEA for de mange mennesker
Utfordringer i tjenestetilbudet til eldre Bergen 2. april 2008
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
Sykehjemmet som flerkulturell arbeidsplass
Omsorgstjenester for eldre med innvandrerbakgrunn 
Bo Sammen Jamil Syed & Gro O. Berge.
Mangfold og inkludering
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
MAT OG MÅLTIDSFELLESSKAP
Omsorgstjenester for eldre med innvandrerbakgrunn – erfaringer og spørsmål. Enhet for mangfold og integrering IKM 5. Desember 2007 Reidun Ingebretsen
Flerkulturelle møteplasser
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ernæringsarbeid i hjemmetjenesten
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Fagforbundet; ”De gode holdningers forbund” (fra Fafo rapporten ”En mann- en stemme”) En presentasjon om samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.
St.meld 25 ( ) Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. FAGFORBUNDET Seksjon Helse og Sosial.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Kompetanse for mangfold
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
NY VRI Nina og Ingvild.
Videreutvikling og systematisering av aktiv omsorg for eldre i sykehjem/omsorgsbolig Saken ble første gang beh i kom. 26/10 da Ut ble valgt som saksordfører.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Med kurs for tverrkulturell kompetanse - ”HORDALANDSMODELLEN”
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Ingebjørg Gram, Folkeuniversitetet Gunnhild Aakervik, Mangfold i Arbeidslivet

Om 10 år vil det være over eldre med innvandrerbakgrunn i Norge. På sikt vil mange gamle ikke- vestlige innvandrere henvende seg til helse- og omsorgstjenestene, og sykehussektoren. Dette vil kreve økt kompetanse og kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for en individrettet kulturelt akseptabel eldreomsorg. (NOVA rapport)

Mange førstegenerasjons innvandrere har vært pionerer og veivisere i det flerkulturelle samfunn. Nå er de på vei ut av arbeidslivet. Blir de godt nok ivaretatt i norsk eldreomsorg? Kronikk av Rita Kumar Publisert i Aften

CA-ME prosjektets formål …Å bidra til økte kunnskaper og ferdigheter blant ansatte i eldreomsorgen slik at hver enkelt får en tilpasset og god omsorg, også de eldre med minoritetsbakgrunn

”Verktøykassen” Opplegg for kurs eller internopplæring: Lærerhefter Arbeidsbøker DVD- snutter Nøkkelsetninger Kartleggingsverktøy ”Kjøkkenlister”

Målgruppe Ansatte i sykehjem/hjemmetjeneste/på sykehus Ansatte i institusjonskjøkken/storkjøkken Helsefagarbeider- og institusjonskokkelever Studenter på helsefagskole

Forankring I: Nasjonale planer Stortingsmelding 25: ”Framtidas brukere av omsorgstjenesten vil representere et større kulturelt mangfold. Utviklingen forutsetter individuell utforming og tilpasning av tjenestetilbudet med utgangspunkt i den enkeltes bakgrunn og behov, men bør ikke føre til nye former for særomsorg ”

Forankring 2: Arbeidsplasser og skoler Fagforbundet Sykehjem og hjemmetjenester Videregående skoler og fagskoler og mange flere…

Forankring 3 – Fokusgrupper Hva vil være viktig for deg ? Fra Vietnam Pakistan Sri Lanka Tyrkia Samisk

Ca-Me prosjektet PROSJEKTIDÉ OG INSPIRASJON FOKUSGRUPPER REFERANSEGRUPPER OG FORSØKTSKURS/ ULIKE MODULER HVEM VILLE VI NÅ? ERFARINGER VI FIKK LITTERATUR ARTIKLER INTERNETT MATERIALE IDENTIFISERT KULTURELL SENSITIV OMSORG

Fokusgruppene

Forsøkskurs på Etterstad videregående skole restaurant og matfag …..å lage daglig kost, spesialkost og kost for ulike grupper ut fra den enkeltes ønsker og behov og i tråd med relevant regelverk og andre styringsdokumenter… …..komponere menyer og lage måltider ut fra hensyn til kultur og religion (fra læreplanen)

Deltakere fra Løkka ”Hos oss skal alle møtes med respekt og positive holdninger. Det skal være åpne dører for alle. Vår innsats skal være basert på kunnskaper og profesjonalitet. ”

Fra forsøkskurs Stovner hjemmebaserte tjenester

Handlingsplan Hva ønsker jeg å endre? Hvilke tiltak må igangsettes for å få til endringene? Når vil jeg ha fullført de ulike trinnene på vei til endringen? Hvem må jeg samarbeide med for å få til endringene? (forankring er nødvendig)

Handlingsplan - eksempel Hva: At beboerne skal få mat fra sin egen kultur oftere Tiltak Ledelsen og kjøkkenet må være enige Finne ut hva slags mat beboerne ønsker, skaffe oppskrifter og undersøke hvor ingrediensene kan kjøpes Tilbakemelding fra beboerne, dele erfaringene med kjøkkenpersonalet Samarbeide med: Ledelsen, kolleger, kjøkkenpersonalet beboerne, de pårørende

Noen kommentarer fra deltakerne Handlingsplanene er viktige, men må følges opp på arbeidsplassen Det er spennende å ha et antropologisk perspektiv på omsorg Vi har mye kompetanse Vi har lært veldig mye, kurset har vært spennende Rollespillene får meg til å tenker over hvordan jeg gir omsorg

CD og lydfiler til nedlasting fra Internett 75 setninger og svar på 10 språk God dag, jeg heter.. Buorre beaivi, mu namma lea…. Xin chào, tên tôi là… Hva heter du ?Mi du namma lea? Tên ông/bà là gì? God morgenBuorre iðit Chào buổi sáng Er du tørst?Lea og dus goiku? Ông/Bà có khát không?

Hvor mange brødskiver spiser du til frokost? eller Hva liker du å spise til frokost? (Kanskje suppe eller cornflakes???)

Eksempel på bildekort man kan lage selv Tannbørste:adaay Tannpasta:dawaada ikahaa Glass: koob Pusse tenner:adlaan cadayo (somali)

Vil du gå på toalettet? Musqool maarabtaa ? (somali)

Fokusgrupper og forsøkskurs Ulike behov Erfaringer fra fokusgrupper og forsøkskurs Hvordan få til den lille forskjellen i framtida?

”Hos oss behandler vi alle likt….? ” Antagelig ikke Individuell tilrettlegging skjer allerede i dag Vil også gjelde nye beboere med minoritetsbakgrunn

Den lille forskjellen… …..men også er godt, + +