Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Fremtidens folkehelsearbeid
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Planlegging og samfunnsutvikling
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Helsesøsterkongress i Kragerø 24. – 26. april 2012
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Samhandlingsreformen
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Kommunal planstrategi
Kommunal planlegging.
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Frisklivssentraler inn i KOSTRA?
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 2 Disposisjon To tenkte kommuner – Harvik og Narstad, med to tenkte helter Samhandlingsreformen, med vekt på folkehelseloven Forventninger til kommuner og fylkeskommuner Statens bidrag

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 3 Situasjonen i Narstad kommune Sosiale problemer, rusproblemer blant ungdom Psykiske problemer – angst og depresjon Arbeidsledighet blant ungdom Mange unge får sosialstøtte og etter hvert midlertidig uføretrygd Frafall i videregående skole

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 4 Situasjonen i Harvik kommune Mye ungdommer samlet i sentrum natt til lørdag og søndag, og omfattende ordensproblemer Mange uttrykker at de føler seg utrygge i byen på kvelden, og naboer får ødelagt nattesøvn Politiet fortviler over manglende ressurser

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 5 Ruskonsulentene kommer! Gjennomgår nasjonal statistikk og sammenligner egen kommune med andre kommuner Drøfter saken internt for å fange opp inntrykk i tjenesten Bidrar på et folkemøte, i regi av Blå kors

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 6

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 7

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 8 Analysen Ruskonsulentene lager en faglig vurdering: Antall voldsskader nattestid er uakseptabelt høyt Frafallet i videregående skole må reduseres Men – hva kan kommunen gjøre med det?

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 9 Harvik Narstad Etablere en fritidsklubb for ungdom Mer politi i gatene Natteravn og utekontakt Redusere maksimaltiden for skjenking av alkohol Bedre rådgivning i videregående skole Styrket grunnskole – flere lærere Bedre foreldrestøtte Bedre oppvekstvilkår for barn og unge Ny næringspolitikk Mulige tiltak

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 10 Kommunestyret kommer! Lokal debatt i media. Mange er bekymrede. Ordfører skjærer igjennom – her må det gjøres noe grunnleggende! Ruskonsulentenes bidrag danner grunnlag for kommunens planstrategi som er under utarbeidelse Rusmiddelpolitisk handlingsplan revideres Økonomiplanen for kommende år inneholder kraftfulle tiltak

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 11 Samhandlingsreformen Ny helse- og omsorgstjenestelov Ny folkehelselov

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 12 Bakgrunn for folkehelseloven Samhandlingsreformen - behov for økt forebyggende innsats for en bærekraftig fremtid Nye folkehelseutfordringer: Økning i sosiale helseforskjeller, flere eldre, endring i livsstil 12

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 13 Lovverket før og etter Lov om sosiale tjenester Lov om kommunehelsetjenester Lov om fylkeskommunenes oppgaver i folkehelsearbeidet Helse- og omsorgstjenestelov Folkehelselov

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 14 Perspektiver i samhandlingsreformen Helsetjenesten: Vri innsats mot forebygging og tidlig innsats mot risikofaktorer på individ- og gruppenivå SykdomHelse Folkehelsearbeidet: Innsats mot faktorer som påvirker risiko for hyppighet i befolkningen FolkehelseperspektivetTjenesteperspektivet FolkehelselovenHelse- og omsorgstjenesteloven Forebyggende helsetjenester Forebygging i tjenestene Lovpålagt avtalesystem mellom sykehus og kommuner Tilbud om ØH -Det brede samfunnsrettede folkehelsearbeidet

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 15 Forebygging etter helse- og omsorgstjenesteloven Helse- og omsorgstjenestene har 3 roller: Kommunen skal sørge for egne helsefremmende og forebyggende tjenester Forebyggende innsats skal være en del av alle kommunale helse- og omsorgstjenester Helse- og omsorgstjenestene skal bidra i det tverrsektorielle folkehelsearbeidet Forebygging er en del av forsvarlige helse- og omsorgstjenester Tittel på presentasjon15

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 16 Formålet med folkehelseloven Bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse og utjevner sosiale helseforskjeller Sikre at folkehelse prioriteres Langsiktig kunnskapsbasert og systematisk arbeid Bedre samordning 16

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 17 Det systematiske folkehelsearbeidet Oversikt §5 Planstrategi § 6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd Tiltak §§ 4 og 7 Evaluering §§ 30 og 5 17

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 18 Oversikt over lokale utfordringene er utgangspunkt for lokalt arbeid Data fra folkehelseinstituttet er et utgangspunkt Kommunen/FK må innarbeide informasjon ut fra lokal kontekst: Fra tjenestene (§ 5b) kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn (§5 c) Krav til analyse: vurdering av konsekvenser og årsaker 18 Oversikt Plan strategi Mål i Plan Tiltak Evaluering

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 19 Planstrategi - § 6 (1) Oversikten over helseutfordringer skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi (§5 annet ledd). En drøfting av kommunens folkehelseutfordringer bør inngå i strategien (jf. plan og bygningsloven § 10-1) 19 Oversikt Plan strategi Mål i plan Tiltak Evaluering

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 20 Mål og planlegging - § 6 (2) Kommunen skal i sitt arbeid med kommuneplaner etter plan- og bygningsloven kapittel 11 fastsette overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet som er egnet til å møte de utfordringer kommunen står overfor med utgangspunkt i oversikten etter § 5 annet ledd. 20 Oversikt Plan strategi Mål i plan Tiltak Evaluering

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 21 Tiltak - § 7 Kommunen må forholde seg aktivt til utfordringene og iverksette nødvendige tiltak. Kravene til tiltak tar utgangspunkt i en forsvarlighetsvurdering: Sikre mest mulig helse innenfor kommunens virkemidler og ressurser Prioritering av tiltak over tid Kunnskapsbaserte tiltak Tittel på presentasjon21 Oversikt Plan strategi Mål i plan Tiltak Evaluering

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 22 ”Helse i alt vi gjør” - §§ 4 og 20 Kommunen og fylkeskommunen skal bruke alle sine virkemidler og sektorer til å fremme folkehelse eier av virksomheter og eiendommer arbeidsgiver myndighet (tilsyn mv.) planmyndighet og regulering av arealer mv. lokal utviklingsaktør (kultur, næring mv) tjenesteyter (helse, skole, teknisk) Tittel på presentasjon22

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 23 Men hva skal staten bidra med…?

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 24 Oversikt over folkehelseutfordringene Folkehelseinstituttet skal gjøre data tilgjengelig for kommuner og fylkeskommuner ”Friskvik” Kommunehelsa - statistikkbank Fylkeskommunene skal bistå kommunene med data og med veiledning Forskrift under utarbeidelse for å konkretisere innholdet i loven Under utarbeidelse veiledning til hvordan lage et utfordringsdokument 24

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 25 Tittel på presentasjon25

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 26 Støtte til kommunal planlegging Plan- og bygningsloven og veiledere til denne Erfaringer fra Helse i planprosjektet Kommunetorget.no

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 27 Støtte til effektive tiltak Revidert veileder til rusmiddelpolitisk handlingsplan kommer snart Veiledning til tiltaksplikten vil komme Korus Nord Forebygging.no Ingeborg Rossow & Thor Norström: The impact of small changes in bar closing hours on violence. The Norwegian experience from 18 cities

| Folkehelse og rus - Te ka slags nøtte | 28 Takk for oppmerksomheten!