Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Advertisements

1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Superbrukerforum 4. juni 2014 Bjørn Egidius Helle, Leder administrative fellesfunksjoner, OSS.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
ARN, Irena Sahpazidis Rekvirering og visning av RAD info i DIPS Superbrukerforum
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Interne ventelister og overflyttinger i psykisk helsevern Klinikk PHA.
Bakgrunn for Gjennomføringsprosjektet Konsernrevisjonen i Helse Sør-Øst har gjennomført to revisjoner i Oslo universitetssykehus (OUS) hvor revisjonsrapportene.
Hvordan finne ut om dokumentet er sendt elektronisk fra DocuLive: Det er viktig å velge en lege som ligger i legeregisteret. X400 sier om legen har en.
Pasientsikkerhetskampanjen - forebygge overdosedødsfall Pasientsikkerhetskampanjen Forebygging av overdoser Pilotprosjekt Seksjon rus.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
EPJ-prosjektet Regional EPJ ved OUS Møte med Superbrukerforum DP Løsning Regional EPJ ved OUS – DP Løsning.
Sammendrag av årsrapporter 2015 fra pasient- og brukerombudene i Helseregion Midt-Norge Arne Lyngstad 1.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Feil og mangler etter siste PasDoc oppgradering Superbrukerforum
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! EPJ-prosjektet Delprosjekt Løsning Prosedyrer og brukerveiledninger
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Viktige tidsfrister og programmet for gjennomføring våren 2017
Regionalt standardisert pasientforløp Malignt melanom
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Helse- og omsorgstjenester
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Samhandlingsreformen
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Standardisert pasientforløp HODEPINE
Regionalt standardisert pasientforløp
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
24 november 2017 Elisabeth Wold
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
montessoriforbundet, februar 2018
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
Innledning om KFF-KSS.
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Styringsmål 2018 Litt om ventetider og avvisning
Det frivillige Skyttervesen
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Status PLO-meldinger Psykisk helsevern
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling

Viktigheten av korrekt registrering Registreringene i PAS skal til enhver tid avspeile hva pasienten venter på, hvor pasienten er i forløpet, hva som er tenkt videre, og innenfor hvilket tidsperspektiv PAS er grunnlaget for all lovpålagt rapportering Aktivitetsregistreringene er også finansieringsgrunnlaget

Henvisningsperiode Tidsperiode fra mottak av henvisning for en og samme lidelse, til utredning, behandling, rehabilitering og oppfølging er gjennomført, og ingen nye kontakter er avtalt. Motta henvisning Vurdere henvisning Informasjons brev Time Innkalling UtredningBehandlingKontroll VurderingsperiodeVentetidBehandlingsperiode Ansiennitets- dato Vurderings- frist Fristdato start helsehjelp Behandling slutt Venteperiode (frist) Status =1Status =2Status =3 NB: Forsvarlighetskravet gjelder i hele prosessen

Fokusområder er korrekte henvisnings- og ventelisteprosesser pasientadministrative rutiner og systemer aktivitets- og styringsdata OUS skal ha god virksomhetsstyring sikre kunnskap i foretaket gjennom opplæring og kompetanseheving utvikle gode retningslinjer i avdelingene for ivaretakelse av roller og ansvar ivareta brukernes rettigheter gjennom kvalitetssikrede pasientadministrative rutiner og –data overholde våre forpliktelser og bygge omdømme ved at befolkningen, brukere og eiere opplever at vi har styring og kontroll Hovedmomenter i klinikkenes handlingsplan henvisningsrutiner ventelister langtidsventende fristbrudd timebøker – polikliniske økter interne henvisninger i OUS fritt sykehusvalg signering av prøvesvar og dokumenter Viktig for gjennomføring og oppfølging systematisk gjennomgang av handlingsplanen i tverrfaglig team identifisere og begrunne evt. utfordringer i handlingsplanens forbedringsområder knytte utfordringene til egnede tiltak for varig effekt kontinuerlig oppfølging ”Gjennomføringsprosjektets” viktigste oppgaver er gjennomføring og oppfølging i linjen

Veiledning og hjelp – hvor få hjelp? Klinikkenes ventelisteansvarlige Avdelingenes ventelisteansvarlige Sykehuspartner Virksomhetsportalen eHåndbok & brukerveiledninger Virksomhetsportalen Gjennomføringsprosjektet –Fellesundervisning: Mottak, vurdering og registrering av henvisninger til spesialisthelsetjenesten –Veileder for oppfølging av klinikkenes handlingsplan – Pasientbrev, standardiserte

Virksomhetsportalen

Ryddeplan Presenteres for ledermøtet (linjevei) Prioritering: hva skal ryddes, når, av hvem Rapportering: Overvåking av ryddestatus Veiledning/kvalitetssikring: Hvordan rydde – og jobbe riktig? Hva kan vi som brukere gjøre? Les brukerveiledninger og prosedyrer i eHåndbok All registrering i PAS/EPJ utføres i henhold til retningslinjer ”finn feil” og ta ansvar for at disse korrigeres når du er i arbeidslister, skjermbilder osv