Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Tema for presentasjonen.
FOLKEHELSEARBEID I HAMMERFEST
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Folkehelsearbeid i Nav
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
FOKUSKLUBB november 2008 SEH
Levekår og helse i Bergen
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Lederforum for oppvekst og opplæring Havna hotel 31. mai Svein Lie
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Kommunehelseprofiler - et redskap i planarbeidet i kommunene Nasjonal plan- og folkehelsekonferanse i Fredrikstad Prosjektleder Michael Kaurin.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Folkehelse i praksis En koordinators bekjennelser Monica Fleisje, folkehelsekoordinator i Akershus fylkeskommune, 25. september 2013.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Elevenes framtid – vårt ansvar. Det er de som skal passe på miljøet og forvalte jordkloden – de er globale innbyggere med globalt ansvar.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Kommunikasjonsnettverk
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Plankonferansen 11 desember 2014
Utskrift av presentasjonen:

Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten

Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten

Prosjektmandat for Helse i plan  Tydeliggjøre planregelverket  Bygge plan- og prosesskompetanse i helsesektoren.  Sørge for veiledning til kommuner og fylker om helse i samfunnsplanlegging  Utgi veil. til plan- og bygningsloven, kommunehelsetjenesteloven og utredningsinstruksen

Organisering ARBEIDSGRUPPE SAMMENSATT AV 2 KOMMUNER – FK – FM - HVE VEILEDER KLARGJØRING AV PLANREGELVERKET HØGSKOLEN I VESTFOLD 15 STP’S MODUL OVER 1 ÅR

Folkehelsearbeid  Med folkehelse menes de levekår som bidrar til å fremme eller hemme god helse i befolkningen definert som: boligforhold, økonomisk trygghet, skole- og arbeidsmulighet, hjelp etter behov, sosial tilhørighet, ytre miljø og livsstil.

Påvirkningsfaktorer Nivå for velferd Truende faktorer Velferds-/helse- fremmende faktorer

Påvirkningsfaktorer Nivå for folkehelse Sysselsetting Arbeidsledighet Sosial isolasjon Sosialt kontakt Økonomisk trygghet Fattigdom Skadelige omgivelser Helsefremmende miljø Negativ samfunns- utvikling Kulturtilbud Helsetjenester Sykdom og skade Utdanning/skole Mangel på ut- danning

Veilederen

Innholdsfortegnelse  Innledning  1. Arbeidsformen på det helsefremmende og forebeyggende arbeid  2. Boligforhold  3. Økonomisk trygghet  4. Skole- og arbeidsmulighet  5. Hjelp etter behov  6. Sosial tilhørighet  7. Ytre miljø og sikkerhet  8. Levevaner  Aktuelt planregelverk  Rikspolitiske retningslinjer  Annet  Statistikkverktøy

Struktur Tema Tekstlig forklaring Relevans for samfunnsdel/arealdel Lenker og statistikkverktøy Sentrale føringer

Eksempel: Levevaner

Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006