1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Advertisements

1 Erfaringer og synspunkter Helge Klungland Det Medisinske Fakultet.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Likemannskonferanse NFCF midt-Norge 12.Februar 2010 Trondheim Hotel Britannia.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Formalinprosjektet ved Biologisk institutt
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Meg.
Grunnleggende om veiledning
Gang.
Jomfrusjekk.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Framgangsmåte i mobbesaker
Forskningsprosjekt, tittel
Valgfag innsats for andre
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Status lærlingordning
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Klubbutvikling oppfølging
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Alt vi deler
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Høstrapport – tall og statistikk
Aktiv lytting gjennom fem steg.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Enkel brukerveiledning
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet v/ Teknisk elektrokjemi, NTH Første kvinnelige professor ved IKP/NTNU Variert bakgrunn: Mange år i akademia (HiT / NTNU) Forskningsleder / Avdelingsleder Jobbet for NORAD (Tanzania) Jobbet for Statoil, Stavanger (feltutvikling) Politisk arbeid (komiteer, bystyret)

2 ADEPT: Stipendiat Anne Torhild Klomsten v/ Program for idrettsvitenskap; SVT fakultetet Bakgrunn: Mastergrad: ”Barns fysiske kompetanse og selvoppfatning” Idrettsleder for barn og ungdom Nylig avsluttet ~5 mnd. forskningsopphold i Sydney, Australia, med mann og barn Status ved hjemkomst: én artikkel publisert, ytterligere tre innsendt adskillig styrket selvtillit Innlevering avhandling:mars/april 2005 Tittel: Girls ”the weaker sex” A study of feminine and masculine physical self-concept

3 HVA ER MENTORS OPPGAVE? MENTOR skal først og fremst hjelpe adepten til å bli trygg i sin rolle som forsker Dette innebærer for adept –å lære seg å stole på egne resultater – å våge å gå inn i faglige diskusjoner – å være åpen og inkluderende overfor alternative vinklinger –våge å stille krav også til sin(e) veileder(e) MENTOR bør også hjelpe til med å ”åpne for vyer” - se spennende utfordringer og muligheter, i adeptens fremtidige karriere FØRSTE MØTE ER VIKTIG! Gjør det uformelt og hyggelig; ikke press det inn mellom andre avtaler en travel dag (kaffe + kaker?) Ha en meningsutveksling om forventninger til roller - sett opp en agenda (som skal kunne endres) for saker dere vil ta opp! Hvor ofte vil dere møtes? Hvilke rammer bør møtene ha? VIKTIG Å SKAPE TILLIT!

4 Det er ADEPTEN som står i sentrum! VANSKELIG Å KOMME I GANG? Kanskje mentor bør ”intervjue” adepten for å finne ut hva er viktig? Bruk lista med forslag til gode spørsmål som du får utlevert! Vær interessert i adeptens ”liv” - også utenom det som gjelder for å fungere som forsker HUSK: Det er adepten som bestemmer farta, men hjelp henne med å være saksorientert, og registrer framdrift! Den beste hjelp en kan gi som MENTOR er å dele egne erfaringer fra den tornefulle vei i egen karriere, - og trekke lærdom og veilede ADEPT utfra dette. Hos MENTOR skal ADEPTEN ha et fristed hvor både frustrasjoner, kreativitet og problemer kan diskuteres!

5 Hva er mitt bidrag som MENTOR? Som MENTOR byr jeg på den livserfaring og kompetanse jeg har; men jeg formidler også det verdisyn jeg har som person Det er derfor grunnleggende viktig at KJEMIEN stemmer for at jeg kan ivareta begge sider ved mentor rollen: Jeg skal både være en GOD SAMTALEPARTNER, og VEILEDER i vanskelige spørsmål som relaterer seg til den kontekst som adept står i med sin oppgave Det betyr at jeg som mentor: skal både gi FERDIGHETER og KUNNSKAPER for å drive frem arbeidet, og hjelpe til at adepten blir TRYGG i sin rolle, og har en BEVISSTHET om egen person uavhengig av andres forventninger Det betyr også at adept: kan stille kritiske spørsmål til sin mentor, eventuelt velge å avslutte forholdet dersom kjemien er dårlig

6 Hyggelige lyspunkt underveis…. har eksempelvis vært når ADEPTEN ved neste møte kunne fortelle at hun hadde fulgt opp vår samtale omkring et bestemt tema og ”gjort noe med det”; at hun hadde våget - og overlevd!! Ved videre oppfølging, å være bevisst på at hindringene ble stadig mindre. EVALUERING: Spørsmål som jeg stiller meg er: Har jeg kunnet bidra til å nå de mål vi satt oss for adeptens utvikling? Har jeg som mentor hatt utbytte av dette? KONKLUSJON (fra personlig erfaring): En berikende oppgave; særdeles bra med forskjellige fagområder God kjemi, lett å ha ”den gode samtale” når vi begge gir av oss selv ”Min adept” var målbevisst og visste hva hun ønsket å ta opp, og hvor det var viktig å få råd