P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Noen utfordringer for skolene
Sommervikar i Blend.
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Del 1: Selvinnsikt.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
læringssyn - menneskesyn
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Å leve med ADHD i familien
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
HelART i Ulåsen barnehage
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Oppsummering av FOU - prosjekt
Studieveien.
Internasjopnalisering
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
«Utviklende læring i matematikk»
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
En god dag på jobb! en fortelling om livsglede og menneskeverd
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kreativitet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI

VERDIER I PROSJEKTET For at yrkeskonkurranser skal ha en naturlig plass i skolen må de designes for at alle skal oppleve utfordringer og læring! Hvordan tilrettelegger vi for at alle kommer med – og med meningsfulle læringsopplevelser?

VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hva er det?

VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hvor mange må til for å kysse pokalen?

VERDIER I PROSJEKTET Ingen vinner uten disse… Hvordan trimmer vi motoren sammen for gode prestasjoner?

VERDIER I PROSJEKTET Et inkluderende læringsopplegg – hva er det? Planlegge sammen med elevene Gjennomføre sammen Evaluere sammen

VERDIER I PROSJEKTET – MÅLET ER Å LÆRE, IKKE BARE Å VINNE 1. Bry deg - Alle trenger å bli sett og verdsatt 2. Gi tillit - Alle har noe å gi hvis de slipper til 3. Ikke aksepter mobbing og utfrysing - Og stopp rykter og sladder 4. Vær romslig - Verdsett mangfold og ulikheter 5. Lytt til andre - Og vis interesse for andres arbeid 6. Verdsett åpenhet - Og snakk sammen om det som er vanskelig 7. Skap trygghet og takhøyde - Feil er noe vi kan lære av 8. Ta ansvar - God tilrettelegging er et samarbeidsprosjekt 9. Ta problemer på alvor - Og finn løsninger sammen 10. Alle er en vinner! = Alle som har lært av sitt egen bidrag har «vunnet» Fritt oversatt fra «Ti råd for et inkluderende arbeidsliv»

VERDIER I PROSJEKTET Eksempler under planleggingsfasen –bevisstgjøring og motivasjon for deltakelse Diskuter begrepene konkurranse, prestasjon, disiplin og samhandling Hvor mange er med på laget for at én/et lag skal kunne konkurrere, prestere godt og vinne? Før, under og etter konkurransen, f.eks. i VM i fotball eller i «Skal vi danse?» Læringsblogg i grupper: Oppfatter du konkurranse som noe negativt eller positivt? Når er det i så fall negativt og når der det positivt? Hvorfor? Ville du selv like å delta i en skolekonkurranse? Når er det gøy å prestere godt? Hvorfor er det gøy? Når er det negativt? Hvorfor? Hva skal til for at du vil klare å prestere godt? Hva er egentlig motivasjon? Er disiplin en dårlig ting? Kan man få til det man vil uten disiplin?

VERDIER I PROSJEKTET Yrkeskonkurranser i skolen som metode? Teoretisk forankring i Problembasert læring - PBL «Problembasert læring er en metode der grupper av elever/lærlinger ( fra fem til åtte) jobber sammen med oppgaver» Ved siden av den yrkesfaglige kompetansen utvikles: Evnene til problemløsning, kritisk tenkning, generalisering Lære seg å formulere mål og problemstillinger Trene systematisk på strategier for problemløsning – bidra til å utvikle egen læring Lære seg å søke informasjon, samt argumentere, analysere og dra slutninger ( Lundquist 1999) Hentet fra « Læring gjennom praksis» Sigmund Egil Nilsen og Grete Haaland Sund, Pedlex

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!