2 10.08.2013 3 10.08.2012 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
TØYENSTANDARDEN.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mål for elevrådskoleringen:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Foreldrelaget vg En god skole for alle elever
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Felles innsats mot mobbing
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Husregler.
Samarbeid mellom skole og hjem
Videregående skoler i Skien
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Godt læringsmiljø  - Punktlighet  - Har med nødvendig utstyr og læremidler  - Følger opp arbeid som skal gjøres Lavt fravær  - Følger rutiner for melding.
Kjære forelder/ foresatt
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til ungdomsskolen! Velkommen til 137 elever ( og foresatte) fra Nesheim, Halsan og Frol… som blir 5 klasser på Levanger ungdomsskole 7. trinn.
Velkommen til Porsgrunn videregående skole.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Skolens visjon 1. Ambisjon Vi skal ha en positiv karakterutvikling Vi skal ligge i toppen i Akershus når det gjelder andelen elever med fullført og bestått.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte mandag
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 2. september 2015.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Levanger ungdomsskole og FAU inviterer til temamøte for elever og foreldre Tema fra skolen – aktuelt for hvert trinn Pause, salg av kaffe og kaker.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Bortvalg og kompetanse
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Velkommen til FORELDREKURS
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater

Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater gjennom samarbeid

Vi er stolte av skolen vår Vi trives sammen Vi er profesjonelle

ikke viste innsats gjennom å bruke tid på lekser ikke viste innsats gjennom å ta et skippertak ikke hadde ambisjoner om høyere utdanning større fravær i tiende klasse sosialt utenfor på skolen ikke var pliktoppfyllende hadde alvorlig avvikende atferd Markussen i NIFU fant at sannsynligheten for å slutte økte sammenlignet med å bestå for ungdom som:

rask oppfølging av elever ved fravær økt involvering av foreldre kompetanseutvikling for bl.a. rådgivere og kontaktlærere informasjonsutveksling og samarbeid om utsatte elever mellom ungdomsskole og videregående skole fokus på å få til en god skolestart planlagte, alternative opplæringsløp som fører til kompetanse på lavere nivå enn fullt fagbrev alternative opplæringsarenaer Forskning utført av SINTEF på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet viser at vi får bedre resultater ved:

Sørumsand videregående skole har som målsetting at Skolen har tro på at tett og positiv oppfølging vil hjelpe elevene til å få mest mulig ut av sin skolegang. Skolen ønsker derfor å være «Tettere på» hver enkelt elev på en konstruktiv og hjelpende måte! 0,5 poeng positiv karakterutvikling 84,5% fullfører og består 95% tilstedeværelse 0 Nulltoleranse for mobbing 0,5 poeng positiv karakterutvikling 84,5% fullfører og består 95% tilstedeværelse 0 Nulltoleranse for mobbing

Forutsetning for å nå skolens mål er at vi: har felles holdninger til og gjør det som er besluttet følger gjeldende rutiner har en ensartet konsekvensoppfølging i forhold til: fravær utvalgte punkter i ordensreglementet informasjonsinnhenting/kartlegging samarbeid med foresatte systematikk i oppfølgingen alternative opplæringsløp

Utdrag av tiltakslisten: Lærerne håndterer ”Tettere på” på lik måte Tverrfaglig team (helsesøster, PPT, miljøarbeider, rusforebygger og rådgivere) Bli-kjent-aktiviteter første skoleuke God informasjon til elevene God informasjon til foresatte 4 elevsamtaler i året, den første i løpet av de to første ukene Kartleggingsprøver i fellesfag, første 2 uker.

Utdrag fra tiltakslisten forts.: Lærerne drøfter hver enkelt elevs utvikling hele året Lærerne og ledelsen følger nøye med på utviklingen i karakterene og fraværet Ensartet konsekvensoppfølging, se neste ark.

Konsekvenser Fravær er fravær! Du unngår anmerkning ved å: aktiv deltakelse i opplæringsøktene ha med nødvendig utstyr møte presis levere arbeid i tide vise god oppførsel Se for øvrig skolens ordensreglement Ved fire fravær/anmerkninger totalt Varsel/innkalling til møte sendes elev/foresatte Ved sju fravær/anmerkninger totalt Møte med elev, foresatte og PV Ved ti fravær/anmerkninger totalt Møte med elev, PV, foresatte og studieleder Ved ytterligere fravær eller brudd på ordensreglementet Nytt møte med elev, foresatte, PV, studieleder og rektor