Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Christian Grorud
Fylkesmannens rolle i reformen
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Kommunereformen i Nordland
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
KS si rolle i kommunereforma Jenny Følling KS Sogn og Fjordane Stortingsbenken
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Guri Moen Lajord, Rehabiliteringskonferansen i Nord 2015 Hvordan kan samhandlingsreformen gi et bedre og mer brukerstyrt rehabiliteringstilbud i kommunene?
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Kommunereformen – status
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Prosjektleder Ann Evy Duun
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Evaluering av ”Fritt Fram”
Kommunereforma i Telemark
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Erfaringer med regionalisering Skatteetaten
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Kommunereforma - møte med stortingsbenken
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Likestilling i kommunalt planarbeid
Den lovgivende makten i Norge
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Helhetlig boligpolitisk innsats
Presentasjon på KS-nettverk
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Kommunesektorens bruk av FoU
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
UU og Fylkesmannens rolle
Seminar - organisering
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
1. RKG sekr – innledning Reference site velferdsteknologi
Presentasjon av Høringsdokumentene
Regional høringskonferanse 14.mai
Konsept regionalutvikling
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform Telemark: KS’ rolle Jan Erik Innvær, KS BTV

KS - kommunesektorens organisasjon. Alle landets 428 kommuner og 19 fylkeskommuner (Oslo er begge deler) er medlemmer i KS, i tillegg til mer enn 500 bedrifter. – en arbeidsgiverorganisasjon, og – en interesseorganisasjon

Storting og regjering: - Fylkesmannen skal samarbeide med KS om regionreformen. Fylkesmannen er gitt en rolle som koordinator og til dels pådriver for å få til en sammenslåing av kommuner. KS rolle er i denne innledende fase av reformprosessen er noe mer neddempet. – Verken KS nasjonalt eller lokalt skal mene noe om hvem som bør slå seg sammen. – KS standpunkt er at det er kommunene som selv må eie prosessene og selv bestemme hvem de skal utrede en evt. sammenslåing med.

KS rolle i denne fasen er primært å formidle kunnskap og stille våre arenaer til rådighet for de problemstillinger som reformen aktualiserer. – Være kunnskaps- og premissleverandør – Innhente kunnskap om og ivareta arbeidsgiverpolitiske utfordringer – Medlemsdialog om den politiske debatten, forskningsbidrag og arbeidet i KS – Bistå medlemmer ved behov – Fremme lokaldemokratiperspektivet og betydningen av en «statsreform» – Gi innspill til «oppgavemeldingen», som er varslet

KS’ arenaer tilgjengelig til bruk for: - informasjonsformidling, - kunnskapsdeling - erfaringsutveksling fylkesstyrer, rådmannsutvalg, fylkesmøte, høstkonferanser, og strategikonferanser

Referansegruppe (ikke styringsgruppe) FM og KS Gruppen ledes av Fylkesmannen og skal bidra til å – sikre gode lokale prosesser – koordinere lokale prosesser, temaer og arenaer – sikre god informasjonsflyt Bistå i arbeidet med å utarbeide et felles faktaoppsett for Telemark Fordele evt. midler som blir stilt til disposisjon for reformprosessen KS deltar med – leder for fylkesstyret (Jørund Ruud), – leder av rådmannsutvalget (Åse Egeland) – regiondirektør (Eva Lian)

KS skal også gi bistand til kommuner som ønsker å stå aleine. Etter evt vedtak om sammenslåing: – Hvordan planlegge og gjennomføre fusjonen/e på en god måte?

KS har en offensiv rolle – i fht oppgaver! KS mener: kommunestruktur må sees i sammenheng med de oppgaver kommunene får det er naturlig å se de kommunale og fylkeskommune/regionale oppgaveporteføljene i sammenheng.

Oppgaver: Fra stat til fylke/region eller kommune Høst KS: Hurtigarbeidende ressursgrupper -> Innspill til regjeringens oppgavemelding (fremmes våren 2015) <- Vedtas i KS hovedstyre i desember. – Blanding av KS sentrale spisskompetanse med medlemskompetanse Barnevern Rehabilitering NAV Rus/psykiatri Helse/omsorg Statped og SMI-skole Naturressurs og miljøforvaltning Klima og energi Kommunal beredskap Kultur

KS som interesseorganisasjon mener: Overføring av oppgaver til kommunalt eller regionalt nivå må fullfinansieres De reformspesifikke tilskuddene må gis utenom rammen Staten bør bidra, bla gjennom: – Betydelig reduksjon i statlig detaljstyring og rapporteringskrav – Avgrense statsforvaltningens adgang til å overprøve lokale planer og vedtak gjennom innsigelser, tilsyn og klagebehandling – Få til en mer enhetlig organisering av regional stat