Struktur rundt diagnoser hos pasienter innen habiliteringsfeltet Eva Male Davidsen, Ahus HF Medisinsk forening for intellektuell utviklingshemming og habilitering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Advertisements

For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
Utviklingshemmede hos fastlegen
Hva er psykisk utviklingshemming?
Helseoppfølging fra primærhelsetjenesten
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Demens hos personer med utviklingshemming
Psykiske utfordringer ved MS
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Den vanskelige diagnostikken - sett fra Sør-Øst.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Hvordan få til kvalitet på samhandling
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Dette er Raskere tilbake
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
CEREBRAL PARESE HVA ER ÅRSAKEN OG HVILKE TYPISKE UTFALL
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barn som pårørende.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Psykologspesialist, fagsjef i Stiftelsen SOR
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Barn som pårørende.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Scandinavian Sarcoma Group
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Hafjellseminaret våren 2012
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Hvorfor valgte jeg å jobbe i habiliteringsfeltet? - og arbeider der fortsatt? Hva skal jeg si noe om: Noen ”personlige betroelser” Hva har påvirket fagfeltet.
Introduksjon (demografi, sykdomspanorama, alderspsykiatrisk utdanning) Veka Overlege Dagfinn Green.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Introduksjonsdag for nyansatte
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Struktur rundt diagnoser hos pasienter innen habiliteringsfeltet Eva Male Davidsen, Ahus HF Medisinsk forening for intellektuell utviklingshemming og habilitering Bergen Psykisk utviklingshemmet? Cerebral parese? Epilepsi? Down syndrom? Autisme? Atferdsvansker? Psykisk lidelse? ADHD? Ryggmargsbrokk? Tourette? Lærevansker?

HVA ER HABILITERING AV VOKSNE I SPESIALISTHELSETJENESTEN? Habiliteringsprosessen retter seg mot pasienten og nettverket rundt, og det arbeides på de livsområder og arenaer der pasienten trenger bistand, opplæring eller tilrettelegging. Habiliteringsprosessen skal bidra til å skape en felles forståelse for pasientens behov og muligheter. Habiliteringsprosessen er målrettet, tidsavgrenset og planlagt, og skal være gjenstand for evaluering. Habilitering i spesialisthelsetjenesten handler om å fremme livskvalitet, mestring og fysisk- og psykisk helse hos mennesker med funksjonshemming gjennom utredning, diagnostikk, behandling og tiltak.

HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE – MÅLGRUPPE? Psykisk utviklings hemming/autisme og sammensatte problemstillinger innenfor Nevrologiske tilstander Psykiske tilleggsvansker Nevropsykiatriske tilstander Atferdsvansker Pasienter med medfødte og/eller tidlig ervervede tilstander av kompleks og sammensatt karakter som har behov for spesialisthelsetjenester Det samlede funksjonsnivået og ikke diagnosene alene styrer om pasienten skal ha helsehjelp fra HAVO Medfødt/tidlig ervervet psykiatri/nevropsykiatri ADHD Asperger Tourette Schizofreni m/tidlig debut og sek. funksjonshemming Med mer. Medfødt/tidlig ervervede nevrologiske tilstander CP Muskel-dystrofier Ryggmargs- brokk Med mer.

UTREDNING OG DIAGNOSTISERING I VOKSEN- HABILITERINGEN Årsaks- utredning (syndromer etc.) Generell utredning (evnenivå, autisme) Kartlegging av omsorgs- og miljøfaktorer Utredning av tilleggsdiagnoser (nevrologiske tilstander psykiske tilleggsvansker, nevropsykiatriske tilstander, atferdsvansker) Farlighets- vurdering (vold, aggresjon, seksualitet) Ernæring, språk/alternativ kommunikasjon, motorikk Funksjons- utredning (dagliglivets ferdigheter) Utprøving av kognitive og tekniske hjelpemidler Helsedirektoratet, 2009/2011

BEHANDLING I VOKSEN- HABILITERINGEN Miljø- terapeutiske tiltak/ veiledning Psykoedukasjon og psykoterapeutisk behandling Trening, opplæring, vedlikeholds- behandling Samarbeid med pårørende Veiledning ved f.eks. seksualitet, demens, livsfase- overganger Tiltak etter Lov om sosiale tjenester kap. 4A Medisinsk behandling av tilleggs- problematikk Samarbeid med andre instanser (NAV, barnevern, skole etc.) Helsedirektoratet, 2009/2011 Tidsavgrenset Målrettet Evalueres

Hvorfor skal vi diagnostisere? DIA = gjennom……GNOSIS = viten En diagnose skal med andre ord ta utgangspunkt i vår samlede vitenskapelige kunnskap, og gjennom det avgrense en tilstand fra en annen Diagnoser kan gi retningslinjer for type behandling og prognose Diagnoser kan skille tilstander fra hverandre (betydning for forståelse og behandling) Diagnoser representerer et felles språk, gjør oss i stand til å diskutere med kollegaer: –Innhente informasjon –Dra nytte av andres erfaring –Erverve kunnskap gjennom vitenskapelig forskning Diagnoser kan bidra til å sikre kritisk evaluering av og forbedring av behandling –Manglende/ufullstendig diagnose kan føre til at behandling forkastes på feil grunnlag –Manglende/ufullstendig diagnose kan bidra til ukritisk holdning til nye behandlingsmetoder Menneskelig nær – faglig sterk

Hvorfor være kritisk til diagnoser? Diagnoser kan føre til stigmatisering: –”Verdivurdering” = beskrive personlig svakhet (spes. ved psykiatriske diagnoser) Fare for ”hierarki mellom diagnoser: –Hva forskes mest på? –Hva er annerkjent diagnose og hva er ikke? Behandleren ser diagnosen og ikke mennesket –Fokus på sykdom og begrensning fremfor de sterke sidene og muligheter…

Diagnoser og historikk: Fra boken ”Mørkets gjerninger”, av: T. Sørnes, Kap 4: Ut å kjøre Syver Håheim ( ) Selv til Hallingdalen å være var dette en underlig familie. Arne Viggerson hadde en ukjent mental tilstand som medførte at han til tider måtte bindes. Detaljene er ikke helt klare, diagnostikken på 1700-tallet var mer beskrivende enn forstående. Arnes kone Turid ble i sin tid beskyldt for mordforsøk på en nabokone. Arne og Turid fikk 6 barn. 4 av barna måtte i perioder bindes. Eldste datter Birgit, født i 1724, fikk diagnosen «vanvittig, og saa godt som gandske afsindig Pige» og barn nummer tre, Asle, var «aldeles ude af sig» og derfor «bastet og bundet». Asle var også «svekket i sine Sandser» og måtte legges i jern i månedsvis. Han var da såpass illsint at han kunne kaste sten etter de som ga ham mat og rive i stykker sine egne klær. Han fikk post mortem beskrivelsen «berøvet Forstandens Brug». Også en fetter av disse to måtte periodisk surres fast. Noen psykiatrisk diagnose utover «Vildelse», «Raserie» eller «U-roelighed» fikk ingen av dem. Diagnoser og straffefrihet: ”Vildelse” -> sinnsyk eller ”Raserie”  motorisk aktiv  Straffefrihet ”Vanvittig” = PU  ikke straffefrihet dersom kun denne diagnosen

To mest brukte diagnosesystemer: ICD-10 og DSM-IV-TR ICD-10: Bygger på systematikk dels etter etiologisk fysiologisk prinsipp og dels et organprinsipp: –Kap A-B: Infeksjon- og parasittsykdommer –Kap C-D: Svulster –Kap D-E: Sykdom knyttet til fysiologiske funksjoner (blod, bloddanning, endokrine sykdommer, ernæringssykdommer, metabolske forstyrrelser) –Kap F: Psykiske lidelser (etiologisk prinsipp: F0, F1, F43,F7(?), F8(?)) og symptom-prinsipp) –Kap G: Sykdom i nervesystemet –Kap H-Q: sykdom i spesifikke organer –Kap R: Symptomrelaterte/-beskrivende diagnoser, etter symptom fra ulike organer DSM-IV-TR –Erkjennelse: Ved psykisk lidelse få biologiske funn –Utarbeidet system som koder undergrupper av psykiske lidelser –Liste med symptomer og funn som skal/ikke skal foreligge (inklusjons- og ekslusjonskriterier) –Hensikt: gjøre psykiatrisk diagnostikk mer pålitelig ICD-10 påvirket av DSM: –1993: Kriteriebasert diagnosesystem: ”Den grønne boken” –1992: ”Clinical guidelines: ”Den blå boken”: Ikke 100 % bundet av kriterier, gir rom for klinisk skjønn.

Noe eksempler fra vår hverdag…. Kvinne 18 år, henvises fra barnehab for oppfølging av epilepsi. Mottar kopi av siste journalnotat, for øvrig henvises til tidligere journal. Der fremgår at hun også har diagnose lett psykisk utviklingshemming. Mann 35 år, fulgt i avdelingen gjennom flere år da det har vært nødvendig å bruke tvang ved tannpuss. Henvises nå pga endret atferd med passivitet og mulig epilepsi. Ny lege i avdelingen setter seg inn i journalen. Hva finner hun vedr diagnoser? Mann med kjent Prader Villi syndrom. Må fattes vedtak etter KOHL kap 9 vedr matinntak. Loven kan kun anvendes ved dokumentert psykisk utviklingshemming. Hva sier journalen?

Møte med min første pasient: Down syndrom, alvorlig PU, atypiske autisme, selvskading og låseatferd, rasende foreldre i konflikt med personalet… –Betydning av alvorlig PU og atypisk autisme var aldri formidlet, han hadde ”bare Down”  Work-shop i boligen m/foreldre tilstede –Somatiske problemer, lungeinfeksjoner/astma: Samarbeid fastlege, vhab, lungemedisin –Vurderte om atferd hadde sammenheng med psykisk lidelse, mulig men usikkert. Kommunikasjon rundt diagnose og medikamentutprøving med foreldrene fikk de med på utprøving av Risperdal: God effekt –Fikk kort tid etter et epileptisk anfall, foreldre kunne fortelle om anfall som barn. Er nå medisinert

Atferds- problemer/ utagering Kompleksitet? Funksjonsnivå? Diagnoser? Behandling? Hvorfor kommer pasienten til oss? Pga et symptom eller en ”begrensning”, noe de ikke får til Utredning av komplekse diagnoser Utredning av miljøfaktorer som sammen med diagnoser opprettholder symptomer Behandling = ”Det utvidede behandlingsbegrepet” der diagnoser, funksjon og bistandsbehov er sentralt Multihandi- kappede, somatiske helseplager Psykiatri/nevrologi nevropsykiatri Utredninger Tidlig ervervet kognitiv funksjonshemming Årsaksdiagnoser Tilleggsdiagnoser

Hvorfor tenke struktur rundt diagnoser i habiliteringsfeltet og hvordan? HVORFOR: Pasientene har pr definisjon komplekse og sammensatte vansker ”Dobbel-, trippel, kvadrupel-, ++diagnoser” Det er forsket lite på målgruppen, og det er vanskelig å samle homogene pasientgrupper. Dette setter spesielt krav til oss vedrørende diagnostikk Utprøving av behandling i mange tilfeller = ”singel case”, men disse må også sammenlignes HVORDAN: Vi må etablere et felles ”tverrfaglig språk”, der utredning, kartlegging og behandling av pasienten sees samlet på tvers av yrkesgrupper. Det betyr at pasientens diagnoser (og behandling) også må sees samlet. Vi må enes om kriterier for diagnosesetting. Et felles nasjonalt løft å lage ”guidelines”? Vi må etablere avdelingsinterne rutiner som sikrer kvalitetssikring av utredning og diagnosesetting Vi må finne en felles form for dokumentasjon av utredning, behandling/tiltak, evaluering og informasjon/råd om videre oppfølging Innføre obligatoriske epikriser til dette formålet?

Struktur rundt diagnoser hos pasienter innen habiliteringsfeltet? Hva er henvisningsgrunn til avdelingen? Symptomer? Problemstillinger? Behov for utredning? Behov for medikasjon? Behov for veiledning? Hva har vi konkludert med når oppfølging avsluttes? Psykisk utviklingshemming? Cerebral parese? Epilepsi? Down syndrom? Autisme? Atferdsvansker? Psykisk lidelse? ADHD? Ryggmargsbrokk? Tourette? Lærevansker? Seksuelle problemer?

Struktur rundt diagnoser innen habiliteringsfeltet: Pasienten har sammensatt problemstilling, mange diagnoser Funksjonshemmingen er medfødt/tidlig ervervet Bakenforliggende ”årsak”: Påvises gjennom positive biologiske funn: Gen/kromosomtesting, metabolsk utredning, billeddiagnostikk, EEG, ++  ”ÅRSAKSDIAGNOSE” Ofte medfører ”årsaksdiagnosen” symptomer fra organsystemene: –Hjerne: (Utviklingshemming, lærevansker, ADHD, Tourette, Autisme, CP, epilepsi) –Hjerte, urinveier, tarm, hud, tenner osv osv… –Noen av disse diagnosene er ”deskriptive/symptombasert” og er beskrivende for funksjon og atferd som opptrer i utviklingsperionden  (funksjonshemming/-forstyrrelse/atferdsforstyrrelse)  ”FUNKSJONSDIAGNOSER” (PU, Autisme/gjennomgripende utviklingsforstryrrelser, spesifikke utviklingsforstyrrelser, Hyperkinetiske forstyrrelser, Tourette) –Andre er påvist gjennom biologiske funn, slik som anatomiske forandringer/misdannelser, forstyrrelse i hormonballanse, metabolske tilstander osv  ”FØLGETILSTANDER” (CP, MMC, epilepsi, muskelsykdom, endokrine sykdommer, metabolske forstyrrelser, andre medfødte ”organdiagnoser” Årsaksdiagnose eller funksjondiagnose kan føre til tilleggsvansker senere i livet. Dette kan skyldes biologiske-/fysiologiske sammenhenger (eks demens ved Down?) eller økt sårbarhet (eks psykisk lidelse ved PU?)  ”TILLEGGSDIAGNOSER” eller ”KOMORBIDE DIAGNOSER”

Struktur rundt diagnoser innen habiliteringsfeltet:? ICD-10: Etiologisk prinsipp og symptom-/fenomenologisk prinsipp Årsaksdiagnoser/etiologi: –Syndromer; Genomiske tilstander (endret ”gen-dosering”), genetiske tilstander (”gen-feil”), miljøfaktorer (alkohol, medikamenter…) –Skader under fødsel –Sykdom/skader etter fødsel Funksjonsdiagnoser: –Psykisk utviklingshemming (F70-73) Med eller uten atferdsvansker –Utviklingsforstyrrelser (F80-89) Tale, språk (F80) Lærevansker/spesifikk utviklingsforstyrrelse (F81) Autisme/gjennomgripende utviklingsforstyrrelser F84 –Atferdsforstyrrelser som oppstår barne- og ungdomsår (F90-98) Hyperkinetisk forstyrrelse F90 TICS/Tourette F95 Følgetilstander/medfødte misdannelser: –Cerebral parese G80 –Epilepsi G40 ?? –Medfødte misdannelser i nevresystemet (Q00-07) –Medfødte misdannelser i sirkulasjonssystemet Q20-Q28) –+++ Tilleggsdiagnoser/komorbidetet: –Epilepsi G40 ??? –Somatisk sykdom –Psykisk lidelse

Årsaksdiagnose Funksjonsdiagnoser og Følgetilstander/medfødte misdannelser Tilleggsdiagnose

Epikrise: Vi bør ha en felles mal der vi bl.a. konkluderer vedrørende diagnose: Når henvist og av hvem Henvist problematikk og tentativ diagnose Utredning/kartlegging: Hva er gjort og av hvem/yrkesgruppe Konklusjon diagnose: –Årsaksdiagnose: Hva er gjort (evt gjort tidligere)? Fant/fant ikke? –Følgetilstander/medfødte misdannelser: Hva er konkludert? –Funksjonsdiagnose: Hva er utredet? Konklusjon? –Relevante tilleggsdiagnoser/komorbide tilstander Spesifiser hva som er utredet nå og hva som er utredet tidligere: –Når, hvor og av hvem, henvis til rapport/epikrise –Spesifiser om vi ikke har utredet diagnose nå, evt kun videreført tidligere diagnose –Vektlegge hvilken diagnose som har betydning for aktuell problemstilling Behandling, hva er gjort: –Medikamentell behandling? –Miljøterapeutisk/psykologisk behandling? –Generelle habiliteringstiltak? –Annet? Evaluering/råd om veien videre/videre oppfølging –Medikamenter ved avslutning av henvisningsperiode

Noe eksempler fra vår hverdag…. Kvinne 18 år, henvises fra barnehab for oppfølging av epilepsi. Mottar kopi av siste journalnotat, henvises til tidligere journal. Går frem at hun også har diagnose lett psykisk utviklingshemming. –Årsaksdiagnose: Ukjent –Funksjonsdiagnose: Lett PU  F70.0 –Følgetilstand: Multifokal epilepsi med GTK  G40.6 Mann 35 år, fulgt i avdelingen gjennom flere år da det har vært nødvendig å bruke tvang ved tannpuss. Henvises nå pga endret atferd med passivitet og mulig epilepsi. Ny lege i avdelingen setter seg inn i journalen. Hva finner hun vedr diagnoser? –Årsaksdiagnose: Down syndrom  Q90.9 –Funksjonsdiagnose: Moderat PU  F71 –Tilleggsdiagnose/følgetilstand?: Epilepsi  G40.2 –Tilleggsdiagnose: Depresjon  F32.9 Mann med kjent Prader Villi syndrom. Må fattes vedtak etter KOHL kap 9 vedr matinntak. Loven kan kun anvendes ved dokumentert psykisk utviklingshemming. Hva sier journalen? –Årsaksdiagnose: Prader Villi  Q87.1 –Funksjonsdiagnose: Lett psykisk utviklingshemming  F70.1 –Tilleggsdiagnose: Sykelig fedme  E66.8 BETYR DETTE NOE?

Spørsmål til diskusjon: Hvor bevisste er vi/skal vi være vedr diagnosesetting innen habiliteringsfeltet? Trenger vi en felles struktur for diagnosesetting? Er det grunner til IKKE å sette diagnoser? Hvis vi setter krav til at hver konsultasjon og hver avslutning av en henvisningsperiode skal oppsummere/konkludere vedrørende diagnose, hva medfører dette? Bevisstgjøring vedrørende: –Diagnosekriterier, også på 3. siffer? –Videreføring av tidligere diagnoser? –Å ta bort diagnoser? –Diagnoseformidling (og konsekvens av dette)? –Behandling? –Registrering? –Fagutvikling/forskning? –??? Hva med klassifikasjon av diagnoser: Eks epilepsi? CP?