MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Advertisements

Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 1 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 MOTIVERENDE INTERVJU, dag 2 Introduksjonskurs i MI 11. og 12. juni 2012 Bodø Ann-Heidi Nebb, Psykologspesialist KoRus-Nord.
En kort presentasjon av samtalemetoden Motiverende Intervju.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
MOTIVERENDE INTERVJU - oppfølging TROMSØ, 2. februar - 10 AnnHeidi Nebb, psykologspesialist KoRus-NORD.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Hva er viktig for deg nå? En smak av MI Læringsnettverk for utvikling av pasientløp i kommunen - Kunnskapssenteret Sonja Mellingen Psykologspesialist Kompetansesenteret.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Barnesyn og barns medvirkning
Benchmarking som kilde til forbedring
PRAKTISKE OPPGAVER.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Familieråd En for alle, alle for en
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Grunnleggende om veiledning
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
Barn og unge som brukere og pårørende – mulighet for medvirkning
Framgangsmåte i mobbesaker
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Velkommen til foreldremøte
Montessori og teknologi
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Modul 3 – Intensiv opplæring
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

MOTIVERENDE INTERVJU MED UNGDOM OG UNGE VOKSNE Ann-Heidi Nebb Psykologspesialist, KoRus-Nord Te ka slags nøtte 2011

OM ALICE SITT VEIVALG… - Jeg lurer på om du kan fortelle meg hvilken vei jeg skal gå nå? - Det kommer an på hvor du skal? svarte katten - Det går ut på det samme det… sa Alice - Så er det det samme hvilken vei du tar, sa katten Lewis Carroll: Alice i eventyrland

OM VEIVALG… MI var opprinnelig utformet som et redskap i arbeidet med mennesker som ikke er så klar for å gjøre endringer

OM VEIVALG… … det kan være en mulighet for at det er de fleste av våre klienter

MOTIVERENDE SAMTALE – en definisjon Er en klientsentrert, målorientert metode som gjennom å utforske og løse opp ambivalens bygger opp den indre motivasjon for endring

4 GRUNNLEGGENDE PROSESSER I MI 1.ENGASJERE – Det relasjonelle fundamentet 2.Å GUIDE – Det målrettede fokuset 3.UTFORSKE/HENTE UT – Omformingen til MI 4.PLANLEGGE – broen til endring

4 GRUNNLEGGENDE PROSESSER I MI 4 GRUNNLEGGENDE PROSESSER I MI Etter William Miller HENTE FREM FOKUSERE / MÅLRETTET ENGASJERE ENGASJERE PLANLEGGE

MI’S KJERNEBUDSKAP ”DU HAR DET DU TRENGER … OG SAMMEN SKAL VI FINNE DET !” Hente ut klientens egne verdier, motivasjon, evner og ressurser i forhold til endring

FORSTÅELSE AV DEN MENNESKELIGE NATUR Korreksjons(omsorgs)refleksen, en iboende tendens til å ville: ▫ Overtale, forklare, legge til rette, vise andre perspektiv Psykologisk reaktans ▫ Når vi opplever at vår integritet / valgmuligheter blir truet – utløser atferd slik at autonomien/selvbestemmelsen opprettholdes Defensiv bias ▫ Informasjon som oppleves som truende forminskes og tas ikke på alvor for å opprettholde en følelse av å være kompetent Diskrepans ▫ En ubehagelig uoverensstemmelse – som aktiverer Ambivalens ▫ En naturlig del av å ta valg / beslutte noe Den indre ”vetoretten” ▫ Jeg søker det som støtter min teori. Får jeg ikke gi mitt syn på saken så er jeg ikke like interessert i å lytte til din…

MI – verdisystem, prinsipper, kommunikasjonsferdigheter & strategier Rådgiver/samtalelederen Fokus! MI holdningssett Autonomi Utforskende stil Samarbeid Prinsipper Empati / støtte mestringstillit Utvikle diskrepans Utforske ambivalens Unngå argumentering Kommunikasjons- ferdigheter Bekrefte Åpne spørsmål Refleksjoner Oppsummering Strategier Be om lov U-T-U Utforske/ lokke frem diskrepans og endringssnakk Rulle med motstand Ambivalensutforskning Skalaspørsmål Meny & Agenda

MI – UNGDOM & UNGE VOKSNE RASJONALE ▫ Utvikle autonomi og individuasjon – krever utforsking. Ambivalens er vanlig. ▫ Krever en terapeutisk stil som er respektfull og avvæpnende, anerkjenner valg og ambivalens. ▫ unngår argumentering ▫ Ansvar for endring er klart definert ▫ Vektlegger fleksibilitet og valg (egne mål)  Tidlig intervensjon  Behandling  Skadereduserende tilnærming

MI – VERDISYSTEM/HOLDNING UTFORSKENDE STIL ▫ Utløse, søke etter klientens ideer, er tålmodig og nysgjerrig SAMARBEIDENDE STIL ▫ Samarbeide – likestilte parter i samtalen, forsøke å forstå klienten (gjennom bekreftelse, refleksjoner og oppsummeringer). Ha klientens mål og vurderinger i sentrum. BETONE AUTONOMI (selvråderett)/AKSEPTERE ▫ Respektere klientens valg, også ikke-endring

MI – GRUNNLEGGENDE PRINSIPPER MI – GRUNNLEGGENDE PRINSIPPER FORMÅL: STYRKE DEN INDRE MOTIVASJONEN Vise empati og støtte mestringstillit: ▫ Aktivt fokus på å forstå ”saken” ut i fra klientens perspektiv og støtte klientens selvtillit gjennom å vise tiltro til klientens evne til å klare å få til endring. Utvikle diskrepans / utforske ambivalens ▫ Hjelper klienten å bli oppmerksom på skille/gapet mellom hvordan det er og hvordan det burde være ut i fra klientens mål og vurderinger (diskrepans). Strukturere og tydeliggjøre en eventuell ambivalens Unngå argumentering ▫ Ha kontroll over ”korrigeringsrefleksen” vår. Motstand respekteres som et naturlig uttrykk for klientens uro eller tvil i forhold til en evt. endring

MI – UNGDOM & UNGE VOKSNE KLINISKE HENSYN Skille egen rolle (hjelper) fra andre voksenroller Kontrakt (implisitt). Avklare motstridende mål – være åpen og utforskende; er det grunnlag for noe felles ? Forsiktig og utprøvende tilnærming Vær forsiktig med intensiteten i starten Feedback gitt med varme og på en ikke dømmende måte – bygge opp deres håp og forventning om at de er i stand til å endre

KOMMUNIKASJONSFERDIGHETER ØKER SANNSYNLIGHETEN FOR AT DU OPPTRER PÅ EN EMPATISK MÅTE - Åpne spørsmål (så du får KLIENTENS historie) Reflektere(for å formidle at du lytter, forsterke det som blir sagt – eller endog det som blir forsøkt sagt) Bekrefte /annerkjenne (så klienten føler seg respektert og sett) Oppsummere (holde fokus, gi oversikt – skjekke ut ) Relasjonsbyggende og fremme endringssnakk - stole på at klienten har visdom – hente det ut av klienten

MI – UNGDOM & UNGE VOKSNE KLINISKE HENSYN Når selv åpne spørsmål besvares med ”vet ikke”: ▫ Vær forberedt på å bevege deg med denne formen for relasjonell motstand ▫ Skape struktur ved å informere i dialog ▫ Ja / nei svar – gir også retning på samtalen Utforsk og støtt personlige mål, selv om de er perifere eller motsatt av formålet ved intervensjonen. Bruke et ikke dømmende språk; ditt valg, din atferd, din risiko – heller enn problem Være varsom med å utforme planer, i perioder som preges av sterke emosjoner/ emosjonelt stress

MOTSTAND TILTAK ▫ Pasientsentrert kommunikasjon ▫ Vis forståelse for ytre press ▫ Klargjøre at utforskning av problemet og forpliktelse til endring er to forskjellig ting ▫ Understreke autonomi ▫ Informere om egen rolle  Taushetsplikt – fortrolighet  Innholdet i samtalen ▫ Uttrykke håp om at samtalen kan være til nytte for pasienten ▫ Utforskning av hva som kan være nytte eller meningsfull for pasienten

INFORMERE I DIALOG U – T - U INFORMERE I DIALOG U – T - U Innlede/forberede Det finnes en sammenheng mellom … og …, er du interessert i å vite litt mer om dette? Utforske hva personen allerede vet «Hva vet du allerede om…?» Lytte og oppsummere Tilby informasjon Er du interessert i at jeg sier litt (mer) om…? Kort, saklig, tilpasset til… Utforske «Hva tenker du om dette?» Lytte og oppsummere

GJENKJENNE ENDRINGSSNAKK D – Ønske om forandring: ▫ ”Jeg ønsker jeg kunne klare å slutte” A – Uttrykker tillit til evne til å forandre ▫ ”Jeg tenker jeg kan klare å redusere noe på bruken” R – Gir uttrykk for grunner til å forandre ▫ ”Jeg ville få det bedre” N – Uttrykker behov for å forandre ▫ ”Jeg trenger å slutte” C – Intensjoner om og forpliktelse til å forandre ▫ ”Jeg kommer til å..”, ”jeg vil…”, ”jeg planlegger å..”

RESPONDERE PÅ ENDRINGSSNAKK Når du hører endringssnakk, skal du…. ▫ Hente ut / utdype ▫ Forsterke ▫ Reflektere

MODELL – ”MI-STIEN” Engasjere Guide Hente frem Planlegge MI Forberedende endringssnakk Forpliktelse Endring

AMBIVALENS TILTAK AMBIVALENS - TILTAK ET DILEMMA Ene siden… ?Andre siden …?hva mer…?Oppsummere ene sidenandre siden Stor oppsummering Den ene siden og den andre siden … Hva tenker du om dette?

AMBIVALENSKORSET STATUS QUO…OM FORANDRING

MENY OG AGENDA Barnet i magen Barnet i magen Røyking Kosthold Mosjon Psykisk helse Alkohol

VAS – VISUELLE ANALOGE SKALAER 0………………………………………………………………….10 Du sier X, hva er det som gjør at du ikke sier et lavere tall, fortell meg hvordan du tenker.. Viktighet – hvor viktig er det for deg å …. ▫ Muliggjør endringssnakk! Mestring – Hvor stor tiltro har du til at du skal lykkes med…. ▫ Muliggjør refleksjoner om sine styrker og andre ressurser

OPPSUMMERING Etter 30 år med MI har vi nå en behandlingsmetode som: ▫ Har som mål å gjøre det lettere for mennesker å bestemme seg for atferdsendring ▫ Er generaliserbar over ulike problemområder, anvendes verden over ▫ Er evidensbasert ▫ Viser seg enda mer potent når den kombineres med annen behandling ▫ Kan læres uavhengig av utdanningsnivå ▫ Klienter som eksponeres for denne metoden har større sannsynlighet for å:  Starte  Bli værende  Fullføre behandling  Følge opp egne målsetninger  Redusere problematferd