Kapittel 7 Verkemiddel i tekst PeopleImages/iStock.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Litterære virkemidler
DIKT virkemidler.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
EPISK DIKTNING inkl novelle
DIKT Vite litt om Inger Hagerup og Halldis Moren Vesaas
Med sekken full av penger!
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Vanlege nynorskfeil.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Frå eitt medium til eit anna
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Problemløsning.
Kapittel 13 I begravelse.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Kommunikasjon med demente. Verbal kommunikasjon God kommunikasjon med ein dement krev at du kjenner han – Kva gjorde han før? – Kva har han opplevd? –
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Bokmelding. Som ein artikkel Typisk i aviser, nettet, m.m. Hugs på to ting: Skrive om boka Vurdere boka.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
100 høgfrekvente ord nynorsk 2 sekunder1 sekundBlink Pål Monstad, Pedagogisk senter Haugesund oktober
| Samansette tekstar.
Tverrfaglege og yrkesretta oppgåver – etisk dilemma
Grammatikk.
Retorikk.
Retorikk og skriving.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
| Samansette tekstar.
Munnleg kommunikasjon
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Retorikk.
Å skrive novelle.
Om lyrikk.
Lyrikk.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
SLIK VERT DU FLINK TIL Å FRAMFØRE FOR ANDRE
Kapittel 3: Lyrisk dikting – språklege bilete
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Munnleg kommunikasjon
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Emilios jobb som assistent
Omsetjing og vurdering
Velkommen til Storsamling for hele menighetsfamilien
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Verkemiddel i tekst PeopleImages/iStock

Tenk etter 1 Kva for språklege verkemiddel kan du hugse at du har lært om tidlegare? 2 Vel ut tre av dei språklege verkemidla du nettopp noterte, og lag eksempel på kva for effekt desse verkemidla har. 3 Kva for sjangrar tenkjer du på når du høyrer omgrepet språklege verkemiddel?

Verkemiddelbruk Kvifor? o for å lettare nå fram til andre menneske Avhengig av funksjonen til teksten Hugs: Det er effekten av verkemiddelet som er viktig!

Verkemiddel i oppbygging av tekst I sakprosa: Det viktigaste fyrst - Eit påbod i nyheitsartiklar Eller spare viktige poeng til slutt

I fiksjonen Episk tekst: Presenterer hovudperson og konflikt tidleg Anslag, frå Hodejegerne: «Mitt navn er Roger Brown, og jeg er Man trenger ikke psykolog for å forstå at det må kompenseres.» Spenningsoppbygging → blir ofte også brukt i dokumentarsjangeren

Sirkelkomposisjon Teksten startar og sluttar på same måte Skapar ei heilheit Understrekar eit viktig poeng

In medias res Handlinga startar utan at personar, stad eller tid er presentert: « Noen tid etter at han hadde sagt ordet pause, ble jeg gal og havnet på sykehus.» Starten på Sommeren uten menn av Siri Hustvedt Adam Pretty/Staff/Getty Images Sport/Getty Images

Frampeik I replikkar: «At eg kjøpte den bilen, skulle eg komme til å angre bittert på seinare.» Informasjon om personane som blir viktig seinare. Visuelt: kamera zoomar inn på ein gjenstand

Parallellhanding og "cliffhangers" To ulike handlingar går parallelt kan markerast med f.eks. tidspunkt eller stad Krimsjangeren: cliffhangers o ei scene/ eit kapittel sluttar midt i spennande handling o Går over til handling med mindre spenning o Effektfull kontrast o skaper spenning

Tilbakeblikk Ei hending i fortid o som får konsekvensar på notidsplanet o eller fortel om kva som har forma personen Gjennom dialog/ forteljing/ skildring Eks: «Då eg var liten, mens bror min enno levde, var mor mi alltid så redd for at vi skulle gå nær elva. Den gongen forstod eg ikkje kvifor.»

Rammeforteljing Ei forteljing utanpå forteljinga Ofte er rammeforteljinga på notidsplanet og hovudforteljinga på fortidsplanet Rammeforteljinga kan vera forteljinga om korleis forteljaren kjem på sporet av hovudforteljinga.

Grammatiske verkemiddel Korleis vi bruker bøyingsformer og setningsoppbygging til å få fram noko viktig Berit Roald/NTB scanpix

Tenk etter 1 Kva for ordklassar kjenner du til? 2 Kva heiter dei ulike tidene av verbet? 3 Kva er eit adjektiv? 4 Kva betyr setningsbygnad?

Arne Garborg: Innleiinga til romanen Fred. Kva for grammatiske særtekk finn vi her? «Det er sjølve havet, Nordhavet, breitt og fritt, ukløyvt og utøymt, endelaust, svartgrønt og salt kjem det i veldig rulling veltande inn or dei vestlege himlar, drivi av storstormane frå Nordisen og Kanalen, køyrande sine fakskvite brimhestar fram or havskodda, so skumskavlen stend, durande sin djupe æveheims orgeltone frå dei ytste avgrunnar. So støyper det seg mot strandi og krasar seg sund i kvit foss, med dunk og dyn og lange brak, døyande burt i døyvt dunder.»

No skal vi sjå... Adjektiv - verb i presens - presens partisipp «Det er sjølve havet, Nordhavet, breitt og fritt, ukløyvt og utøymt, endelaust, svartgrønt og salt kjem det i veldig rulling veltande inn or dei vestlege himlar, drivi av storstormane frå Nordisen og Kanalen, køyrande sine fakskvite brimhestar fram or havskodda, so skumskavlen stend, durande sin djupe æveheims orgeltone frå dei ytste avgrunnar. So støyper det seg mot strandi og krasar seg sund i kvit foss, med dunk og dyn og lange brak, døyande burt i døyvt dunder.»

Andre former du kan sjå etter - viss dei pregar teksten Passiv: Arbeidet utføres av frivillige/ arbeidet blir utført av frivillige (unngå s- passiv i nynorsk) Genitiv: Husets herre og familiens overhode (bør brukast sjeldnare i nynorsk enn i bokmål) Imperativ: Spring! Gjer noko! Ikkje berre stå der!

Verbal og substantivisk seiemåte 1 Ordføraren forstår ikkje viktigheita av ungdommeleg utfolding. 2 Ordføraren forstår ikkje kor viktig det er at ungdommen får utfolde seg. → unngå substantivsjuke

Underordning «Når jeg stadig vekk har vendt tilbake til Nina Skåtøys rødme for åtte år siden, som bare befant seg på hennes kinn ei kort stund, før den var vekk, og tilsynelatende glømt, og grubla over den, veid for og imot for å få svar på det i for seg uinteressante spørsmålet hvorfor hun rødma, så skyldes det at den fikk så stor betydning for hvordan jeg kom til å leve mitt liv de nærmeste åra.» (Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land.)

Underordning Eksempelet frå Dag Solstad: Setningar kopla saman av ord som innleier leddsetning: når, som, før, at → subjunksjonar hvordan, hvorfor → spørjeadverb som innleier avhengige spørjesetningar.

Sideordning «Eg arva huset, slekta mi har budd her. Men for nokre år sidan døydde bestemor. Ho var den siste som budde i huset. Sidan den tid har det stått tomt. Det ligg jo avsides, er så gamalt.» (Jon Fosse: Nokon kjem til å komme.) → Her er det berre hovudsetningar.

Språklege verkemiddel Tre hovudeffektar: ● språkleg eleganse ● ei forsterking av bodskapen ● ei tyding ut over det som står i teksten → Ikkje berre i verbaltekstar!

Språkleg eleganse Dei same verkemidla som også kan forsterke eller vise ut over teksten, kan også skape språkleg eleganse I enkelte tekstar er hovudformålet med verkemiddelet, f.eks. gjentaking, å skape språkleg eleganse. I andre tekstar er hovudformålet å forsterke, og elegansen ein «bieffekt»

Gjentaking Ord eller frasar blir gjenteke for å o forsterke ein bodskap o skape klang og vellyd Viktig i radio- og tv-reklame brukt i svært mange sjangerar

Rim og rytme vanleg i lyrikk rim over fleire stavingar i rap-sjangeren rim er avhengig av rytme rytme kan eksistere uten rim rytmen også viktig i filmklypping kan forsterke og forskjønne Siv Johanne Seglem/Dagbladet/All Over Press

Tre vanlege verseføter Jambe: De brente våre gårder. De drepte våre menn. La våre hjerter hamre det om og om igjen. (lett - tung, lett-tung) Troké: Lille rare rulle rusk, raspet rips av Ibsens busk. (tung-lett, tung-lett) Daktyl: Kringsatt av fiender, gå inn i din tid! Under en blodig storm – vi deg til strid! (tung - lett - lett, tung - lett lett)

Allitterasjon og assonans «Mann med manera» → både alliterasjon og assonans eigentleg ei form for gjentaking - av lydar både forskjønnande og forsterkande, avhengig av samanhengen

Kontrast sorg/ glede svart/ kvit forsterkande og forskjønnande Paul S. Amundsen/Samfoto/NTB scanpix

Positive og negative ord ord har ulik «lading» «Invasjon»/ «fredsbevarande operasjon» Kva for ord er negativt ladde i teksten på neste side?

Gone fishing «Jeg tenker på de soldatene som aldri kommer hjem. Jeg tenker på foreldrene som gikk i kirken og ikke ble bønnhørt. Jeg tenker på det vesle lyset i det vinduet vi kjørte forbi på vei hjem fra en stopover i Arizona. Jeg tenker på det vindkastet som fikk meg til å gråte et sted mellom første akkord og siste trompet.» Christensen, Stalsberg, Bones

Onomatopoetikon «med dunk og dyn og lange brak, døyande burt i døyvt dunder» → kven av desse orda hermar etter ein lyd? Forskjønnande, men også forsterkande effekt Skapar stemning og følelsar

Humor Lettare å nå fram til folk om du får dei til å le → forsterkande effekt Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix

Ironi humoristisk effekt ved å seia det motsette av det ein meiner o kan f.eks. latterleggjere motstandaren forsterkar bodskapen kan vera vanskeleg å forstå → ver forsiktig med å bruke ironi

Overdriving «Alle i den vestlege hemisfæren kunne jo sjå at den ballen var i mål!» → korleis forstår du denne utsegna? Kan også brukast for å «svartmale» ein situasjon, f.eks. i debatt (men då vil ein gjerne ikkje innrømme at ein overdriv).

Underdriving «Dommaren var ikkje akkurat den skarpaste kniven i skuffen.» «Det var litt ugreitt å miste jobben og huset» → korleis forstår du desse utsegnene?

Ordspel «Har du høyrt om møtet i dykkarforeininga? Ingen dukka opp.» Humoren ligg i leik med ord

Kontaminasjon «Bodskapen spreidde seg som kniv i varmt smør» → «å spreie seg som eld i tørt gras» → «kniv i varmt smør» OBS - mange kontaminasjonar er ikkje alltid tilsikta - det er lett å trø feil (→ kor mange reagerer på denne kontaminasjonen øvst på dette lysbildet?)

Appell til ein mottakar Forsterkar bodskapen gjennom å vende seg direkte til lesaren Imperativformer: «Løp og kjøp!» «Du» eller «de» Hatem Moussa/AP Photo/NTB scanpix

Påkalling teksten vender seg til ein annan enn lesaren: o Til Gud eller eit udefinert «nokon» o Til ein person:  Diktet Holdeplass: «Som dere må fryse, jenter»

Retoriske spørsmål «Må Aker Brygge ligge under vatn før vi forstår at vi må redusere klimagassutsleppa?» vender seg til lesaren gjennom å stille spørsmål som har eit innlysande svar, eller som ikkje har eit klart svar → Unngå å bruke det for mykje

Verkemiddel som viser ut over seg sjølv Fører tankane i ei bestemt retning gir teksten ei ekstra tyding

Metafor «Det snør himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer» Får sagt meir enn ordet «snø»

Metafor blir til klisjé «Meir pengar til eldrebølgja» → tenkjer du over at ordet «eldrebølgje» er ein metafor? → klisjéar er metaforar som har gått inn i ordforrådet som kjende uttrykk Kstudija/Shutterstock

Denotasjon og konnotasjon

Samanlikning «Barnet smilte som ei sol» «Det small i eksospotta som eit maskingevær»

Symbol allment kjende i ein kultur ikkje personlege assosiasjonar

Ei forteljing som skal forståast i overført tyding Smart måte å formidle ein moral Allegori

Besjeling «Myrstrå vipper, bøyer sig mot øst og vest og hvisker.» Ein konkret gjentand blir tillagt menneskelege eigenskapar Fotograf O. Væring Eftf. AS

Personifikasjon «Fru Fortuna» = lykka «Mannen med ljåen» = døden abstakte omgrep (døden, lykka) blir omtala som personar

Intertekstualitet og allusjon Kva for tekst tenkjer du på når du høyrer uttrykket «furet, værbitt»? → ein tekst «låner» noko frå ein annan