Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Transport og transportutfordringer
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
en jernbane for fremtiden
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Telenor Miljøkalkulator
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Nasjonal transportplan
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Petter Christiansen Bisek 13. september
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet Foto: Njål Svingheim, Jernbaneverket

70 prosent av klimaeffekten skyldes reiser på over 100 km (derav en stor andel utenlandsreiser) Kilde: "Å reise er å leve" i Klima , artikkel av Borgar Aamaas, forsker ved klimaforskningssenteret Cicero

Togets bidrag til klimagasskutt i 2013 Tonn CO 2 -ekv. i 2013

Reisetid er avgjørende Kilde: Svenska höghastighetsbanor, Banverket, 2008

Betydelig potensial for mer gods på bane

Både–og er ingen miljøløsning Endring i utslipp av klimagasser (kg CO 2 -ekv. per år) som følge av utbygging av firefeltsveg og nytt dobbeltspor, ifølge St.meld. nr. 16 (2009–2010) Nasjonal transportplan 2010–2019

Betydelig nedgang i togtrafikken dersom også motorveg bygges ut Bygges det firefelt E 6 med fartsgrense 100 km/t mellom Hamar og Lillehammer, blir det en reduksjon i intrecity-togtrafikken sett i forhold til hva som forventes når nytt dobbeltspor er ferdig: Lillehammer: 12 prosent reduksjon Moelv: 18 prosent reduksjon Brumunddal: 14 prosent reduksjon

Viktig nullvekstmål, men sterke krefter jobber imot Eksempel E 6 Ranheim–Værnes, som går inn i Trondheim, som omfattes av nullvekstmålet for persontransport: Prognosene som Statens vegvesen legges til grunn ved utbygging, innebærer en vekst i antall kjøretøy på 40– 47 prosent fram til 2040

Klimagevinst av en helhetlig politikk Optimistisk eksempel: Utslipp fra bygging og drift av jernbane (blå søyler), og utslippsreduksjon som følge av mindre bruk av andre transportmidler (røde søyler): Figuren viser hvor viktig det er at jernbanesatsing kommer som erstatning for vegbygging og flyplassutvidelser og i kombinasjon med restriktive virkemidler mot bil og fly samt en konsentrert arealpolitikk. Både fordi dette vil redusere utslipp fra bygging av veger og flyplasser og fordi det vil styrke togets trafikkgrunnlag og dermed gi større utslippskutt fra jernbanesatsing, som bidrar til å «nedbetale» utslipp fra bygging av jernbanen (røde søyler i figuren).

Staten må stille krav til kommunene For å sikre god miljøeffekt av jernbanesatsing må staten stille krav til kommunene Staten må forplikte seg til jernbanesatsing, mens kommunene/fylkeskommunene må forplikte seg til: En arealpolitikk som bygger opp om jernbanen og reduserer transportbehov og bilbruk God samordning mellom tog og lokal kollektivtransport Å ta i bruk bilbegrensende tiltak som færre og dyrere parkeringsplasser i byene/tettstedene etc.

Arealbruk endrer konkurranseforhold Forutsatt ikke kø eller uforutsette hendelser på veg og bane

Hvordan få raske tog mot Oslo? Trengs en helhetlig plan for hele banen Lillehammer– Trondheim, der full utbygging av dobbeltspor for ca km/t er et langsiktig mål Velge ut prosjekter som gir høy nytte og tidsbesparelse, som passer inn i den helhetlige planen, som kan realiseres på mellomlang sikt: Lange kryssingsspor-/strekninger og dels innkortinger Tunnel under deler av Dovrefjell, bra for villreinen Dobbeltspor Trondheim–Melhus–Støren, som erstatning for motorveg Elektrifisere Rørosbanen, for å avlaste Dovrebanen? Mulig å få til bedre tilbud også på kort sikt? Samtidig må det bli dyrere å forurense!

Takk for meg!

Tetthet og reisemiddelfordeling Reisemåte fra/til eget hjem i tettsteder med minst innbyggere etter befolkningstetthet ved bostedet. Personer over 17 år Kilde: TØI-rapport 1178/2011 «Bystruktur og transport», Øystein Engebretsen og Petter Christiansen

Parkeringspolitikken betyr mye! Kilde: TØI Faktaark RVU Arbeidsreiser. Design: Urbanet Analyse

Trafikksikkerhet og miljø Rune Elvik (TØI): "Vil vi redusere antall drepte og hardt skadde ved hjelp av bedre veger, er bygging av firefelts motorveger den desidert dyreste måten å gjøre det på. Billigst og best er en kombinasjon av midtfelt, streknings-ATK, bedre vegbelysning og mindre utbedringer av sideterrenget." Antall hardt skadde og drepte per millioner kjøretøykilometer ved ulike vegtyper og fartsgrenser. Kilde: SINTEF-rapporten Ulykkeskostnader ved ulike vegbredder med forskjellig dimensjonerende trafikk