Powered by Kva no Hemsedal? Spørreundersøkelse oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Medlemskap og mangfold
Strategi og handlingsplan
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Framtida for hest som næring potensialet og profesjonalisering
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Planlegging 12 år frem i tid! Kommuneplanens samfunnsdel Plan- og utviklingsenheten.
Aktørenes roller i planprosessene
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Hytteiere ved Nordfjellstølen - Innspill til NHF
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Politisk bestilling og innspill Bestillingen Verbalforslag «Dette legges inn i den kommende kulturplanen» 2 verksteder med politisk komite Forutsetter.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Strategisk næringsplan for Rana Kommune SATSNINGSOMRÅDE MARKEDSFØRING OG OMDØMME PROSESSEN OG FREMDRIFTEN.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
VISIT Stiftelse NAMDA LEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Styringsgruppemøte #8 – Namsos.
Powered by "Veien til et grønt skifte" - spørsmål til deltakerne før konferansen 2. mai 2016.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Ideer fra forstudiet «Regionalpark Norefjell» Felles formannskap
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Velkommen til folkemøte
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Trysil- Utfordringer og muligheter.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
Grunnlaget for all produksjon er jorda!!
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Strategisk nærings- og utviklingsplan for Ulvik
Ås, 14. februar 2019 Ken Lunn Norsk Sau og Geit
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

Powered by Kva no Hemsedal? Spørreundersøkelse oktober 2015

Powered by Strategisk næringsplan for Hemsedal ble vedtatt (kommunestyret) 27 tiltak for reiseliv, landbruk, næringsliv og kultur og samfunn Handlingsdelen skal rullerest hvert år Formannskapet nedsatte den en arbeidsgruppe som skulle jobbe med dialogkonferansen samt å se nærmere på hvordan man skulle gripe an arbeidet med prioriteringen av de 27 tiltakene. Hemsedal turisttrafikklag ønsket å gjennomføre en spørreundersøkelse for å få innspill til prioriteringen av de 27 tiltakene. Hvilke meninger har lokalbefolkningen kontra fritidshemsedølen? Bakgrunnen for å gjennomføre spørreundersøkelsen?

Powered by Arbeidsgruppa: Richard Taraldsen (HTTL); Andreas Smith-Erichsen (Skistar); Maria Jartmann (Liten bedrift); Gunn Eliassen (Hemsedal kommune - Næring); Viel Ribberud (Hemsedal kommune - Landbruk); Olav Huso(Bondelaget); Knut Fausko(Kultur); Gunn Eidhamar (Idrettslaget); Terje Kirkebøen (Næringsliv utenfor sentrum); Ole Halvar Jorde (Grunneier) En ble enige på møte i arbeidsgruppa den å utsette dialogkonferansen og prioritere arbeidet med først å sette i gang en prosess omkring kommunikasjonsstrategi.(Et tiltak under kultur og samfunn i næringsplanen) Det ble vidre bestemt og nedsette en mindre arbeidsgruppe som skulle jobbe med kommunikasjonsstrategiprosessen – mer effektivt.

Powered by Den nye og mindre arbeidsgruppa som ble valgt: Richard Taraldsen (HTTL); Andreas Smith-Erichsen (Skistar); Maria Jartmann (Liten bedrift) Gunn Eliassen (Hemsedal kommune - Næring); Olav Huso (Bondelaget) Denne gruppa rapporterer til den større arbeidsgruppa og formannskapet blir informert underveis og tar del i prosessen der det er naturlig.

Powered by Hvorfor en kommunikasjonsstrategi? Hemsedal som destinasjon mangler en klar og overordnet kommunikasjonsstrategi for alt næringsliv i Hemsedal som tar hensyn til alle næringar; landbruk, lokale innbyggarar, framtidig tilflytting og fritidshemsedølen. Den tenkte kommunikasjonsstrategien skal ikke ta for seg samfunnsdelen i kommunen.(Skule, barnehage, eldreomsorg mm.)

Powered by Kommunikasjonsstrategien skal ta for seg: Hva skal næringslivet i Hemsedal være for hvem? Hvilken historie skal en fortelle? Hvordan skal budskapen deretter kommuniserest? En må fortelle en historie, fortalt gjennom mange små, i alt en sier og gjør. Det betyr at strategien må kommunisere, og at alle (interne og eksterne) som har et forhold til Hemsedal eiger og deler den samme historien. En ser for seg at prosessen tar mellom måneder En inviterer til dialogkonferanse når kommunikasjonsstrategiprosessen er gjennomført.

Powered by Kva no Hemsedal? Alle 20. oktober 2015

Powered by Dato opprettet: 2. oktober 2015 Spørreundersøkelsen- Alle Fullstendige svar: 442

Powered by Q1: Er du: Besvart: 632 Hoppet over: 5

Powered by Q3: Alder Besvart: 635 Hoppet over: 2

Powered by Q4: Kjønn Besvart: 633 Hoppet over: 4

Powered by Q5: Kompetanse og lederutvikling i reiselivet Besvart: 607 Hoppet over: 30

Powered by Q6: Reiselivsbasert infrastruktur - Fyrtårn - Folketroens Rike Besvart: 587 Hoppet over: 50

Powered by Q7: Reiselivsbasert infrastruktur - Fyrtårn - Badeanlegg Besvart: 581 Hoppet over: 56

Powered by Q8: Reiselivsbasert infrastruktur - Fyrtårn - Gondol Besvart: 579 Hoppet over: 58

Powered by Q9: Idrettshall/Flerbrukshall Besvart: 578 Hoppet over: 59

Powered by Q10: Satsing på arrangement Besvart: 518 Hoppet over: 119

Powered by Q11: Miljø og visuell opplevelseskvalitet - F.eks. skilting, videreutvikle friområder i sentrum o.l. Besvart: 546 Hoppet over: 91

Powered by Q12: Ski- og fjellopplevelser (10 viktigst) Besvart: 562 Hoppet over: 75

Powered by Q12: Ski- og fjellopplevelser Besvart: 562 Hoppet over: 75

Powered by Q13: Kulturformidling - Vise frem Hemsedals historie og kultur Besvart: 557 Hoppet over: 80

Powered by Q14: Arealplan og økonomi - Hånd i hånd. Sikre nødvendig areal for næring- og aktivitetsutvikling. Besvart: 550 Hoppet over: 87

Powered by Q15: Ranger tiltakene punkt 5 til 14 (10 viktigst) Besvart: 498 Hoppet over: 139

Powered by Q15: Ranger tiltakene punkt 5 til 14 der 1 er viktigst og 10 er minst viktig Besvart: 498 Hoppet over: 139

Powered by Summering av 1, 2 og 3 plass med tanke på rangering 123SUM Ski og fjellopplevelser Gondol Badeanlegg Arrangement Arealplan Kompetanseheving Flerbrukshall Miljø og visuell utf Folketroens rike Kulturformidling

Powered by Summering av 1, 2 og 3 plass med tanke på rangering hytteeiere v lokale HytteeierePlassLokalePlass Ski & fjelloppl Gondol Badeanlegg523753Nest størst forskjell Arrangement Arealplan446 6 Kompetanseheving Flerbrukshall279594Størst forskjell Miljø og visuell utf Folketroens rike Kulturformidling

Powered by Q16: Arbeide for tilgang på investeringsmidler i landbruket Besvart: 489 Hoppet over: 148

Powered by Q17: Tilskudd fra kommunalt næringsfond til aktive gårdsbrukere Besvart: 487 Hoppet over: 150

Powered by Q18: Opprettholde matproduksjonen Besvart: 487 Hoppet over: 150

Powered by Q19: Stimulere til økt beiting og vedlikehold av eksisterende kulturlandskap Besvart: 489 Hoppet over: 148

Powered by Q20: Legge til rette for aktivt landbruk og bosetting i grendene Besvart: 488 Hoppet over: 149

Powered by Q21: Stimulere til økt avvirkning og alternativ bruk av tre Besvart: 485 Hoppet over: 152

Powered by Q22: Samarbeid og gjensidig nytte i landbruk og reiseliv Besvart: 484 Hoppet over: 153

Powered by Q23: Åpen gård, fagtilbud skole og barnehage Besvart: 486 Hoppet over: 151

Powered by Q24: Småskalaproduksjon / Lokal matproduksjon Besvart: 482 Hoppet over: 155

Powered by Q25: Ranger tiltakene punkt 14 til 22 (10 viktigst) Besvart: 406 Hoppet over: 231

Powered by Q25: Ranger tiltakene punkt 14 til 22 der 1 er viktigst og 9 er minst viktig Besvart: 406 Hoppet over: 231

Powered by Landbruk: Summering av 1, 2 og 3 plass med tanke på rangering hytteeiere v lokale HytteeierePlassLokalePlass Småskala prod Samarbeid landbruk/Reiseliv Stimulere økt beiting og vedl. av kulturlandskapet Nest størst forskjell Aktiv landbruk og bosetning i grendene Opprettholde matprod Størst forskjell Åpen gård Økt avvirking og alt bruk av tre Tilgang på invest. midl Kommunale næringsfond289446

Powered by Q26: Videreutvikle Hemsedal veksthus eller andre vekstklynger Besvart: 450 Hoppet over: 187

Powered by Q27: Videreutvikle Svøo industriområde - gjøre området mer attraktivt for å tiltrekke flere aktører. Besvart: 451 Hoppet over: 186

Powered by Q28: Fritidsboligeier som ressurs for næringsutvikling i Hemsedal Besvart: 452 Hoppet over: 185

Powered by Q29: Hemsedal som hyttekommune - øke antall fritidstomter Besvart: 447 Hoppet over: 190

Powered by Q30: Øke antall kommersielle/varme senger Besvart: 423 Hoppet over: 214

Powered by Q31: RV 52 - en kanal for verdiskaping Samferdsel og kommunikasjon Besvart: 450 Hoppet over: 187

Powered by Q32: Ranger tiltakene punkt 26 til 31 (10 viktigst) Besvart: 408 Hoppet over: 229

Powered by Q32: Ranger tiltakene punkt 26 til 31 der 1 er viktigst og 6 er minst viktigst Besvart: 408 Hoppet over: 229

Powered by Q33: Felles kommunikasjonsstrategi for kommune og næring Besvart: 441 Hoppet over: 196

Powered by Q34: Kultursalen som møtested Besvart: 442 Hoppet over: 195

Powered by Q35: Videreutvikle "sosiale møteplasser" for næringslivet som frokostmøte, idekafe o.l. Besvart: 441 Hoppet over: 196

Powered by Q36: Kompetanseheving, ungt entreprenørskap Besvart: 441 Hoppet over: 196

Powered by Q37: Miljø/Bærekraft "Ta vare på Hemsedal" Besvart: 443 Hoppet over: 194

Powered by Q38: Sterkere finansieringsnettverk av fellesgoder Besvart: 437 Hoppet over: 200

Powered by Q39: Ranger tiltakene punkt 33 til 38 (10 viktigst) Besvart: 393 Hoppet over: 244

Powered by Q39: Ranger tiltakene punkt 33 til 38 der 1 er viktigst og 6 er minst viktig Besvart: 393 Hoppet over: 244

Powered by Q40: Er du villig til å betale eiendomsskatt på fritidsbolig for å bedre opplevelsestilbudet og infrastrukturen i Hemsedal Besvart: 441 Hoppet over: 196

Powered by Q40: Er du villig til å betale eiendomsskatt på fritidsbolig for å bedre opplevelsestilbudet og infrastrukturen i Hemsedal Besvart: 441 Hoppet over: 196

Powered by Q41: Er du villig til å betale eiendomsskatt på privatbolig Besvart: 440 Hoppet over: 197

Powered by Q41: Er du villig til å betale eiendomsskatt på privatbolig Besvart: 440 Hoppet over: 197

Powered by Noen av innspill fra respondentene. 172 svar Juvvandring opp gjennom Lauvdøla Kiting og toppturer på ski Langdistanse langrenn fra Lykkja til Grøndalen Velkommen til Hemsedal skilt i begge ender Mer kunst i bygda Utvikle sykkelstier mer også for barn, rappellering, padling i andre vann i tillegg til Vannen Øke lokal matproduksjon og synlighet. Åpne gårder og deltagelse i stølsdrift. Lokalprodusent utsalg Fjellmaraton og andre løp som motbakkeløp, randoneekonkurranse, multisportkonkurranser, skiorientering, rulleskiarrangement og arrangement også for barn Utvikle området nedenfor Rampa mer til et aktivitetsområde Lokale guider med historier fra gamle Hemsedal Julemarked ute med små salgsboder og uteservering Verdenscup i langrenn og alpint Soppkurs, Fjellrock, en heildundrande festival om sommeren Flere fellesturer fra turistkontoret Mer villsau, sau og geiter for å hindre gjenngroing. Via Ferrata opp Skogshorn, zip line ned. Salg av pakkeløsninger alla Rallarvegen kombinert med Ål - Fanitullvegen Treningssamlinger Skøyteglede og utvikle Vanneviken som sommerdestinasjon Lær av Beitostølen, Åre og Chamonix Flere toppturutfordringer

Powered by Oppsummering Ved gjennomgang av dataene fant man ingen store signifikante forskjeller mellom lokalbefolkningen og fritidshemsedølen. Det er grunn til å tro at noen av svarene indikerer at det som gir størst nytteeffekt for en selv prioriterer en høyest. Satsning på Hemsedals konkurransefortrinn med bygdas unike ski og fjellopplevelser blir rangert høyest av begge grupper. Gondol blir rangert på andre plass med tanke på hva en tror gir størst verdiskapning for både lokale og fritidshemsedøler. Lokalbefolkningen har svart på at de tror et badeanlegg og flerbruksanlegg gir størst verdiskapning, mens hyttefolket på sin side mener at en bør ha fokus på å videreutvikle ski og fjellopplevelsene. Når det gjelder landbruk er lokalbefolkningen mer opptatt av å opprettholde matproduksjonen, stimulere til økt beiting og vedlikehold av eksiterende kulturlandskap en fritidshemsedølen. De på sin side er mer opptatt av å stimulerer til økt avvikning av tre og alternativt bruk. Begge grupper er opptatt av småskalaproduksjon samt å øke samarbeidet mellom landbruk og reiseliv. Fritidshemsedølen mener det kan gi ringvirkninger til Hemsedal å ta fritidsboligeierer i bruk som ressurs for næringsutvikling i Hemsedal. (Svært viktig 42,5 % fritidshemsedøl/19,71 %, lokalbefolkning) Lokalbefolknigen derimot var mer opptatt av å øke antall fritidstomter enn fritidshemsedølen. Begge grupper var opptatt av at RV 52 er en viktig kanal for verdiskapning, men fritidshemsedølen rangerte dette noe høyere.