SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Barna våre- det beste vi har i livet!
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Den Norske Skolen i London
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Borre ungdomsskole
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Øving 2 – Markedsplanen I
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Undervisnings- og vurderingsformer
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan oppstår grupper?
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Tilbakemeldinger fra deltakere på
«Bare bok gjør ingen klok»
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Institutt for Informatikk ønsker alle nye studenter velkommen!
Bienvenido.
Emilios jobb som assistent
Fysisk og psykisk helse
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Vil du bli språkhjelper?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring

En overgang til studielivet «Alle sier jo at studenttiden er den beste tiden i livet ditt. Jeg er jo absolutt ikke enig i det. Jeg gleder meg bare til å bli ferdig. Du skal ha det gøy. Du skal være sammen med venner, du skal være sosial, du skal være med ut på fester. Du skal alt dette. Du skal også gjøre det bra på skolen, lese alt pensum og følge med på undervisningen. På den andre siden så skal du være cool, du skal gjerne … du kan droppe en forelesning her og der, og litt sånn. Du skal gjerne trene og være i best form i livet og oppleve så mye ting……»

Agenda Studiestrategi kurs 16/17.8 SiA Helse. Livet rundt studiene. Eli Stålesen Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring. Eli Stålesen Gruppearbeid Eli Stålesen Biblioteket Kurs i Studiestrategi med Espen Schønfeldt.

Hva får du tilbake når du betaler semesteravgift?

Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring. Bygg 50

Gruppearbeid Hvordan utnytte gruppens potensiale? Manglende: struktur, tilrettelegge forholdene, Hvordan jobbe sammen Ref. Fotball – alle sin plass

Gruppearbeid

Langsom

Å arbeide i gruppe Mye av gruppearbeidet er obligatorisk EKSAMEN Gruppe kontrakt Logg Hvordan bruke gruppen positivt?.

§ 29. Gjennomføring av gruppeeksamen Ved gruppeeksamen skal alle deltakere i gruppen bidra til ett felles produkt. Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en eksamenskandidat bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt der det gis samme karakter til hele gruppa, skal det innhentes skriftlig, individuell uttalelse fra samtlige gruppemedlemmer. Universitetet kan i samråd med fakultetet fatte vedtak om at eksamenskandidaten skal anses å ha trukket seg under eksamen.

Takk for meg En liten refleksjon til slutt