LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Skrivestien.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Sammen om psykisk helse- og rusarbeid v/avdelingsdirektør Anette Mjelde, Helsedirektoratet Regional nettverkssamling for psykologer i kommunen - Midt-Norge,
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Juni 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 IKT-utviklingsprogram ”Elektronisk kommunesammenslåing” Interkommunal samhandling via.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Kompetanse for mangfold
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
ABC opplæringen som metode
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?  Modeller – utfordringer og erfaringer  Hva bør en nasjonal helhetlig strategi inneholde?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK – hva er det?  IKT-utviklingsprogram i Numedal og Kongsberg  5 prosjektområder Teledemokrati Kunnskap og kompetanse Interkommunal samhandling Utvikling av nettbaserte tjenester – E-handel Høyhastighetsnett  Går ut 2001

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringsgrunnlag 1  Tiltakene må forankres lokalt – skolenivå  Opplæring av lokale instruktører er viktig  Fordel med standardisering av materiell etc.  En strategi for spredning er nødvendig  Det må forankres hos skoleledelsen  Modulbasert opplegg forankret i en kommunal strategi gir positiv virkning  Støtteapparat i form av nettverksgrupper etc. er viktig

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringsgrunnlag 2  Tilgang til PC med modem hjemme er en helt sentral faktor for å lykkes  Erfaringer fra høgskolene: Lærere tar teknologien i bruk når de ser nytten Det bør knyttes til fag Bruken må bort fra datalabben Bruken må alminneliggjøres Det må være obligatorisk  Man bør jobbe i arbeidslag på egen skole

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 1  ”Lære for å bruke” Gjennomført kartlegging Bruk av WiT – cd-rom, nettbasert Opplæring av 25 WiT-instruktører Kurslokaler i alle kommunene med lydkort etc. Skoleavtale i bruk av WiT for lærere og elever

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 2  ” Bruke for å lære” Valg av modell – ITiS fra Sverige Arbeidslag Fleksibel læring Emneovergripende Logg Seminarserie Rapport 90 timer Eget nettsted - Blackboard Samarbeid med Høgskolen i Buskerud (HiBu) To pilotskoler

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 LiNK`s strategi 3  Kurs for skoleledere – 2 samlinger  Utdanning av IKT-ped. veiledere I samarbeid med Høgskolen i Volda 10 vekt-tall IT1 for lærere Regionale samlinger – 5 Eget nettsted – Blackboard  Skoleveven – eget IKT-ped. nettsted Skoleveven  NELLINK – et bibliotekprosjekt  Kurs –”Pedagogikk i praksis for fleksibel læring”

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringer så langt 1  Det er viktig å forankre lokalt på skolenivå Tar tid Informasjon er viktig Skoleleders rolle Kontaktperson på hver skole  WiT-instruktørene er viktige I den enkelte kommune/skole Kurs for lokalsamfunnet/næringsliv

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Erfaringer så langt 2  Spredning av erfaringene er viktig – skoleveven  Skolelederne er kritisk – de må brenne for dette  Støtteapparatet er viktig Kompetansesentra i alle kommunene Nettverksgrupper som kommuniserer og samles  Tilgang til maskin hjemme er viktig Men hva er tilgang?  Tid – 90 timer – fra årsverket  3 års-planer i hver kommune

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Nasjonal strategi? Ja!!! – men hva bør den inneholde?

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Forslag til nasjonal strategi 1  En felles nasjonal satsing  En sentral driftsorganisasjon  Kompetanseutviklingen bør skje på den enkelte skole  Fleksibelt opplæringstilbud  Kompetanseutviklingen bør skje i arbeidslag  Det bør utvikles ressurser på nettet  Det bør brukes veiledere  Legge vekt på det pedagogiske

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Forslag til nasjonal strategi 2  Ta utgangspunkt i lærernes ståsted  Integrere opplæringen med lærernes praksis i skolen  Skoleledernes rolle bør fremheves  Det bør være en kombinasjon av samlinger og nettbasert opplæring  Lærerne bør prøve ut opplegg i egen praksis  En felles modell for grunnskolen, videregående skole og allmennlærerutdanningen

LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Hva gjør KUF?  De vil satse på en nasjonal satsing  De vil satse på en egen norsk modell med utgangspunkt i den danske Skole-IT-satsingendanske Skole-IT-satsingen  Trolig pilotfase 2001/2002  Full gjennomføring fra 2002/2003