SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato 10.12.14 Foto: Peter Hamlin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Mulighetenes Oppland Velkommen til fag- og erfaringssamling kvalitetsgrupper Hafjell resort 25.og 26.mars 2015.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt samarbeid skole-arbeidsliv Nordland Rådgiversamlinger desember 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Innføringstilbud i Aust-Agder
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Utskrift av presentasjonen:

SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin

Hva sier og forventer Kunnskapsdepartementet? 2010 til 2013: 2014: Program for bedre gjennomføring i videregående opplæring

Overgang fra grunnskolen Oppstart, kartlegging og planlegging Vg1 med vekt på fellesfag Vg2 med vekt på yrke og identitet Fra Vg2 til Vg3 Sluttvurderin g og veien videre Kritiske overganger

Lærdom fra Ny GIV Ny GIV har satt dagsorden, skapt stort engasjement, inspirert til å tenke nytt og forbedret oppfølgingen av elever med svake grunnleggende ferdigheter. Vi har vært for optimistiske til hva vi kan oppnå og for lite kritiske til innholdet og systematikken i tiltakene vi har satt i gang. Vi har ikke vært bevisste nok på hvor mangfoldig målgruppen faktisk er. Arbeidet har ikke vært godt nok forankret i fylkeskommunene Bedre forankring på ungdomstrinnet – mer konkret oppdrag

Rammeverk for gjennomføring i videregående opplæring 5 Ungdom utenfor ordinær videregående opplæring Rammeverk for bedre gjennomføring i videregående opplæring 1. Overgang fra grunnskolen: identifisere og forberede i samarbeid med kommunene Fylkeskommune samarbeider systematisk med kommunene og grunnskolene for å identifisere og forberede elever som trenger ekstra oppfølging før de starter i videregående opplæring. 1. Overgang fra grunnskolen: identifisere og forberede i samarbeid med kommunene Fylkeskommune samarbeider systematisk med kommunene og grunnskolene for å identifisere og forberede elever som trenger ekstra oppfølging før de starter i videregående opplæring. 2. Oppstart Vg1: kartlegge og planlegge et tilpasset opplæringsløp Elever som er identifisert før skolestart skal møte et tilpasset opplæringstilbud, inkludert oppfølging av eventuelle psykososiale vansker. Elever som ikke er identifisert før skolestart, må fanges opp i starten av Vg1. 2. Oppstart Vg1: kartlegge og planlegge et tilpasset opplæringsløp Elever som er identifisert før skolestart skal møte et tilpasset opplæringstilbud, inkludert oppfølging av eventuelle psykososiale vansker. Elever som ikke er identifisert før skolestart, må fanges opp i starten av Vg1. 3. Oppfølging Vg1: kompensatoriske tiltak i et motiverende læringsmiljø Gjennom læringsmiljøet og et bredt repertoar av oppfølgingstiltak, skal skolen prøve å tette elevenes hull fra grunnskolen og gi dem et tilfredsstilende faglig grunnlag for Vg2. 3. Oppfølging Vg1: kompensatoriske tiltak i et motiverende læringsmiljø Gjennom læringsmiljøet og et bredt repertoar av oppfølgingstiltak, skal skolen prøve å tette elevenes hull fra grunnskolen og gi dem et tilfredsstilende faglig grunnlag for Vg2. 4. Oppfølging Vg2: skape identitet og retning Vg2 skal gjøre elevene i stand til å velge retning for videre utdannings- og yrkeskarriere. Elevene skal utforske egne interesser, få oversikt over realistiske alternativer og skjønne hva som skal til for å lykkes. 4. Oppfølging Vg2: skape identitet og retning Vg2 skal gjøre elevene i stand til å velge retning for videre utdannings- og yrkeskarriere. Elevene skal utforske egne interesser, få oversikt over realistiske alternativer og skjønne hva som skal til for å lykkes. 5. Overgang Vg2–Vg3: kvalifisere for videre læring På studieforberedende retninger skal elevenes forutsetninger for å fullføre Vg3 kartlegges og eventuelt forbedres før de begynner på Vg3. På yrkesfag skal elevenes holdes i aktivitet til de får læreplass. 5. Overgang Vg2–Vg3: kvalifisere for videre læring På studieforberedende retninger skal elevenes forutsetninger for å fullføre Vg3 kartlegges og eventuelt forbedres før de begynner på Vg3. På yrkesfag skal elevenes holdes i aktivitet til de får læreplass. 6. Sluttvurdering: ingen overraskelser I god tid før sluttvurderingen skal eleven/lærlingen få en vurdering av sannsynligheten for å bestå, og en anbefaling på hvordan den siste tiden kan brukes strategisk for å lykkes. Elever/lærlinger som stryker, bør få en ny sjanse. 6. Sluttvurdering: ingen overraskelser I god tid før sluttvurderingen skal eleven/lærlingen få en vurdering av sannsynligheten for å bestå, og en anbefaling på hvordan den siste tiden kan brukes strategisk for å lykkes. Elever/lærlinger som stryker, bør få en ny sjanse. FOREBYGGINGFOREBYGGING FOREBYGGINGFOREBYGGING TILBAKEFØRINGTILBAKEFØRING TILBAKEFØRINGTILBAKEFØRING

Eksempler på nasjonale virkemidler Prosjektledere i hvert fylke og nasjonalt nettverk De ”frie” Udir-midlene (40 mill. kroner) til elever i Vg1 Ny GIV-lærerskolering i videregående og på 5. til 7. trinn Etter- og videreutdanningstilbud og skolebasert kompetanseutvikling både i vgs og ungdomstrinn Hospitering for lærere og instruktører Yrkesretting av fellesfag (FYR) Lærings-støttende prøver og karakterstøttende prøver på ungdomstrinnet og kartleggingsprøver i lesing, regning og engelsk på Vg1 Praksisbrev Fleksibilitet i fag- og timefordelingen (på høring) Økt lærlingtilskudd

Forventninger fra Fylkestinget Den viktigste føringen for vårt arbeid. –Fylkestingets vedtak i juni 2013 « Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år.»

Eksempler på tiltak i fylkeskommunen –Fokus på de svakest presterende ungdommene –Skolering –Nettverksbygging –Eksempel på tiltak for bedre læring i videregående skoler Forkurs Intensivkurs FYR Prosjekt fagopplæring –Diverse veier mot målet –Samarbeid med NAV Aktiv ungdom Utdanningsverksted –Nettskolen i Nordland (NIN)

Fokus på de svakest presterende elevene Skoleeier: –Gi økonomisk støtte til virkningsfulle tiltak «Bedre læring» (7 mill) for elever med mye fravær og lave karakterer fra ungdomsskolen, samt etter kartleggingsprøvene i Vg1 Følge opp tiltakene. Skolene: Iverksette tiltak som fører til at flere gjennomfører og består Rapportere til skoleeier

Skolering –Kunnskapsdepartementet og skoleeier legger til rette for: To dagers Ny GIV skolering for lærere i videregående skole Ny GIV skolering for lærere på 5.-7-trinn Skolering for lærere i videregående skoler i FYR –Skolene: Legge til rette for at denne skoleringen kommer til nytte for hele skolen

Grad av måloppnåelse – Knut Hamsun vgs Fordeling av oppgaver/ansvar? Kilde: PULS Indikator Nullpunkt Mål 2018 Status skole Status Nordland Fullført og bestått 80,3 % 67,9 %70,3 % Overgang Vg1 – Vg2 70,5 %87 %72,4 %78,5 % Overgang Vg2- Vg3 66,7 %75 %40 %58,1 % Sluttere i skoleåret 2,5 %4 %5,4 %5,8 % Gjennomsnitt fravær (dager) 9,8 10,99,5

Nettverksbygging –Kunnskapsdepartementet forventer at det opprettes nettverk mellom NFK og kommunene i Nordland Mål: Skape varige og hensiktsmessige nettverk for at elevene skal få en sammenhengende 13/14 årig grunnopplæring. –Lage forpliktende avtale om: Samarbeidsarenaer Samarbeidsområder –Lokale forskjeller, lokale behov

Oppdragsbrev

Ledernettverk Danne et fora som får nødvendig tilgang til tallmateriale slik at det er mulig å fokusere på: –Om elevene fra 10. trinn har nødvendig kompetanse for å kunne fullføre et løp i videregående opplæring. –Om det er forskjell mellom kommunene eller internt i kommunene på hvor godt forberedt elevene er –Hvilke tiltak som kan iverksettes for å sikre best mulige overganger til videregående opplæring –Status for kommunenes elever i videregående opplæring.

Andre hensiktsmessige nettverk Hvem skal delta? –Lærere –Rådgivere –Andre yrkesgrupper Hvilke nettverk skal opprettes/videreføres? møtefrekvens? Tema –Eks: Språkopplæring – samsvar hvilke fag som tilbys Skolehelsetjenesten Fagnettverk Felles skolering Mål for møtene?

Samarbeidsavtale mellom NFK og kommunen Fokusområder? Gjensidige forpliktelser

Forslag til samarbeidsavtale

Alle skal med You don’t need to see the whole staircase, just take the first step