Veien til fullelektronisk arkiv – Erfaringer, tips og råd Kjetil Reithaug Arkivsjef Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
VIKTIG Vær så snill og still spørsmål og kommentér
Situasjonen hos oss Situasjonen her? Lyngdal kommune fullelektronisk mai 2002 Flekkefjord kommune fullelektronisk februar 2005 Søgne kommune fullelektronisk mai 2005 Kristiansand fullelektronisk januar 2006 (deler) 8 av DDV-kommunene planlegger for 2007
Først: Elektronisk arkiv er en grunnleggende forutsetning for fullverdig elektronisk og døgnåpen forvaltning
Arkiv - hva er det? Arkiv: Samling dokumenter som blir til som ledd i en virksomhet Arkiv er underlagt spesielle regler: Ordning Bevaring Elektronisk arkiv: arkiv i elektronisk form som erstatter papirarkiv
Elektronisk arkiv er f.eks. ikke: Mangfoldiggjort materiale fra andre (f.eks fra internett eller eksterne databaser) Dokumentutkast uten dokumentasjonsverdi Fulltekstdokumenter, inkl. skanning, men med papiroriginaler
Lover og regler for elektronisk arkiv Arkivloven med forskrifter Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver Kap. VIII Bestemmelser om elektronisk arkivmateriale som avleveres eller overføres som depositum til Arkivverket Kap. IX Elektronisk arkivering av saksdokumenter Noark-4.1 Sektorbaserte bestemmelser (f.eks. EPJ/pasientjournal, elektroniske kart)
Noark Noark-3/Koark, Noark-4,(Noark-5) Noark-4.1 detaljerte krav for elektronisk journal og for fullelektronisk arkiv godkjenningsordning fra dok. til JP (hoveddok + vedlegg) inndeling i arkivdeler lettere å periodisere/avlevere/eksportere
Sak-/arkivsystemer - fagsystemer Sak-/arkivsystemer: Noark-baserte struktur: Arkivdel – sak – JP/dok eks.: ePhorte, Doculive, EDB Sak og Arkiv, ACOS WebSak ++ Fagsystemer Fagspesialiserte godkjente for elektronisk arkiv? mye informasjon som kan gå tapt eks.: Oscar, Ajour, BV-PRO, Gerica +++
Skanning Betyr ikke automatisk elektronisk arkiv Forutsetning for elektronisk arkiv i dag Men skanning er ikke framtiden – elektronisk kommunikasjon er Bunkeskanning vs. enkeltdokument
Utfordringer ved elektronisk arkiv 1. Tekniske 2. Organisatoriske
Hva er de tekniske utfordringene? Arkiver skal sikres for samtid og ettertid Formater (produksjonsformat/arkivformat) Informasjonsbærere/medier som forsvinner og forvitrer (lagring på diskett, CD, DVD, server, osv) Løsninger finnes: - Godkjente systemer - Godkjente formater - Godkjente medier
Den tekniske løsningen Godkjente systemer - Noark-4.1: godkjenningsordning - Fagsystemer: søke/innmelding Godkjente formater: (nå: ren tekst, TIFF, SGML (HTML, XML), PDF) Godkjente medier (nå: CD-R) Samarbeid! Følg med på
Hva er de organisatoriske utfordringene? Sørge for systemer, rutiner og ressurser som sikrer tilstrekkelig (lovlig) kvalitet i arkivforvaltningen Forutsetninger for å lykkes: God planlegging Gode og realistiske rutiner Disiplin i gjennomføringen Arkivplan
Hva er de organisatoriske utfordringene? Bare så det er sagt… Dere må svare på dette hvis dere skal ha elektronisk arkiv: Hvem skal være depot for det elektroniske materialet?
Hvordan (!) Først: Forankring i ledelsen ….. Dette er ikke noe ”de dærre på arkivet” eller ”folkane fra IT” skal ordne
Hvordan (!) Først (eller samtidig): valg av system, programvare, maskinvare…..
”Forankring i ledelsen” – IGJEN! (hele) ledelsen Støtte, oppfølging, forståelse, lojalitet Hvorfor: Sentral brukergruppe Ressursfordeling Implikasjoner for hele organisasjonen Eksemplets makt
Steg i planleggingen Fastsetting av ambisjonsnivå Vurdering av behov for og frigjøring av ressurser til både innføring og drift Planlegging og tildeling av roller Fastsettelse/klargjøring av arkivstruktur Utarbeidelse av rutiner og planlegging av opplæring IKT-infrastruktur med tilstrekkelig kapasitet Periodisering
Fastsetting av ambisjonsnivå Hva er det dere vil? Leke elektronisk? Kjøre parallelt til dere er trygge? Alt på en gang? Uansett: Gjør mest mulig klart for elektronisk
Ressurser til innføring og drift Det er sentralt at alle ledd og nivåer i kommunen er forberedt på at det i innføringsperioden vil være et stort ressursforbruk og at det blir satt av midler til dette.
Ressurser til innføring og drift Innføring Systemansvarlig (anslag: 50% stilling) Superbrukere Øvrig personell Arkivplan (rutiner, arkivstruktur, maler) Periodisering
Ressurser til innføring og drift Drift Systemansvarlig Superbrukere og opplæring Vedlikehold av arkivplan (rutiner, arkivstruktur, maler) Forskyvning av arbeidsbelastning (arkiv/saksbehandlere) Endrede arbeidsoppgaver/-ansvar
Planlegging og tildeling av roller Systemansvarlig/prosjektleder naturlig også prosjektleder leder for superbrukere ansvarlig for innføringen av systemet i kommunen hovedansvaret for opplæringen kontaktperson overfor leverandøren.
Planlegging og tildeling av roller Systemansvar innebærer oppretting av brukere, lokale tilpasninger utarbeidelse/vedlikehold av maler vedlikehold av tilgang og sikkerhet, registre osv. krever kunnskap om Noark4, god arkivkompetanse (ofte arkivleder)
Planlegging og tildeling av roller Superbrukere: Minimum: arkiv, personal, plan-/byggesak og formannskapssekretær eller lignende Grunnleggende og overordnet gjennomgang av systemet Bidra ved opprettelse av nye rutiner etc. Fungere som brukerstøtte for kommunens ansatte i driftsfasen
Planlegging og tildeling av roller Driftsansvarlig: Teknisk drift av systemet Sentralt å tilrettelegge for samarbeid med systemansvarlig (og arkivleder dersom ikke samme person)
Arkivplan (fastsettelse av arkivstruktur, utarbeidelse av rutiner) Hva har vi av arkiver? Hva har vi av rutiner?
Fastsettelse av arkivstruktur: Hva har vi, hva trenger vi? ALLE arkivdeler/serier – hele organisasjonenarkivdeler/serier I gammelt system Andre fagsystemer Utenom el.systemer Utenom ”alt ”
Arkivstruktur: Hva trenger vi? Hva trenger vi? Slå sammen? Dele opp? …eller? Hva skal være elektronisk? (er det lov da….?)
Utarbeidelse av rutiner: hva har vi, hva trenger vi? Hva har vi av rutiner? ALLE arkivdeler/serier – hele organisasjonen Også de utenom…
Utarbeidelse av rutiner: hva har vi, hva trenger vi? Noen spørsmål mange stiller: Skal saksbehandlere starte/opprette saker, dokumenter? Skal arkivet velge saksbehandler til dokumentene? Skanne bakover i g/br.nr? Har dere noen…?
Utarbeidelse av rutiner Bruk leverandøren: De fleste har masse erfaring De har forskjellige preferanser mht rutiner Bruk andres erfaringer: Mange har gjort det Mange tror de har gjort det… Involver de som skal utføre jobben
Arkivplan - arkivstruktur og rutiner Nå er et godt tidspunkt for å vurdere om dere skal innføre sentralarkiv
Opplæring, før: Absolutt alle brukere og nivåer Nærmest mulig driftstart Gjør opplæringen lokal Sikre at maler og baser er på plass Arkiv- og saksbehandlingsrutiner flettes inn Opplæringsansvarlig klare å formidle både arkiv og datatekniske rutiner
Opplæring, etter: Vedlikeholde kompetansen Gjør opplæringen lokal Superbrukere Oppfrisking ”etter en stund” Nyansatte, system for å fange opp
Periodisering ”It ain’t over ’til it’s over” Avslutte (avskrive, spore opp, hente inn…) Pakking, merking, flytting m.m. Listeføring/ta utskrift (…eller hva sier depotet deres?) Uttrekk fra gammelt system
Litt mer praktisk og nyttig Svar på spørsmålene i forskriften: Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver Kap. IX Elektronisk arkivering av saksdokumenter Kap. IX Elektronisk arkivering av saksdokumenter Slik for eksempel Marnardal.arkivplan.noMarnardal.arkivplan.no Spørsmål Serier
Elektronisk dokumentlagring i NOARK
Ny arkivstruktur
Arkiv Arkivdel 1 (Saksarkiv) Sak 1 JP 1 Hoveddok.Vedlegg JP 2 Hoveddok. Sak 2 Arkivdel 2 (Personalarkiv) Hvordan deler vi opp et Noark 4-1 arkiv?
Sagt på en annen måte (Oppsummering) Følg loven (arkiv, innkjøp osv) Skaff oversikt Planlegg Følg opp Involver Opplæring Rydd opp