S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Tolkning av språklige ytringer i ulike kontekster
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tekstutvikling.
Kriterier for profesjonell tolkning - sett i lys av møte mellom morsmålstolk / tegnspråktolk, fremmedspråklige innvandrere og hjelpeapparatet Patrick.
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Lingvistikk på biblioteksfag
1. Innledende påstander om organisasjoner
Språksystem og språkbruk
Leddenes semantiske roller
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Modell for analyse av elevtekster
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Ny rammeplan for barnehagen
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Litterære virkemidler
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
som lingvistisk disciplin
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Situasjonskonteksten
Språklig variasjon LUT og 19. november 2008.
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Klarspråk i maktens korridorer Island 11. og 12. oktober 2011 Fagdirektør Ragnhild Samuelsberg Ragnhild Samuelsberg mai 2011.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
Norske dialekter – fire dialektområder:
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påverka av mange forhold geografi sosial status alder venner utdanning kjønn.
| Mitt og ditt språk. Språket vårt blir påvirket av mange forhold geografi sosial status alder venner utdannelse kjønn.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Photodisc/Rayman/Getty Images
Dialektar og sosiolektar
Metaforidentifiserings- prosedyre (MIP)
Stylistika STILISTIKK.
Kommunikasjon.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
1. Innledende påstander om organisasjoner
| Mitt og ditt språk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Omsetjing og vurdering
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig

S TILISTIKK Setning x Ytring (výpověď, promluva) parole performance utterance is a smallest unit of speech. It is a continuous piece of speech beginning and ending with a clear pause.speech

WIKIPEDIA Skilnader mellom ytringar og setningar. Det er viktig å skilje mellom ytring og setning, og det er mykje som skil dei to fenomena, mellom anna dette:setning Ei ytring kan vere meir eller mindre enn ei setning. Ytring 5 mellom døma i førre avsnittet inneheld to setningar: (1) Er det sant? (2) Dette er helt sykt! Ytring 3, 4 og mellom døma i førre avsnittet er mindre enn ei setning. Ytring 3 er svaret på eit spørsmål frå Olav Tryggvason: «Hvat brast þar svá hátt?», og det er typisk for ytringar som inngår i samtalar, at dei ikkje svarer til fulle setningar.setningsetningarOlav Tryggvasonsetningar «Eg vil heim!» ytra av person M ved høve X er ei anna ytring enn «Eg vil heim!» ytra av person N ved høve Y, men det er den same setninga i begge tilfella. Når ei og same setninga blir ytra ved ulike høve, er det snakk om to førekomstar av den same setninga. Ytringar har ei tyding som er sterkt avhengig av ein språkleg og ikkje-språkleg kontekst, medan tydinga til ei setning er uavhengig av konteksten.kontekstsetningkonteksten

LINJEMODELLEN Sender – budskap – mottaker Oppfattes i dag som for flat x Man foretrekker begrep makt x solidaritet

J EG - DU Makt kan defineres som et asymmetrisk forhold mellom mennesker Ikke likeverdige roller i samtalen penger, kunnskap, prestisje, status, stilling, utdanning, yrke osv. Men biologiske forskjeller som alder, kjønn, rase

F ORSKJELLIGE TYPER SAMTALESITUASJON Fra uformell småprat til formell lederposisjon. Møtet er satt. Retten er hevet.

SOLIDARITETSDIMENSJON Felleskap og distanse bestemmes sosialt: Familiebånd, nasjonalitet, etnisitet, geografisk tilhørighet, yrke, felles interesser Titulering Bruk av fornavn du x De Språkhandlingsadverb (liksom, altså)

T O TYPER SPRÅK Enkelt språk Hverdagslige ord Ingen fagord Ingen fremmedord Ingen abstrakte ord Korte setninger Aktive verb Personlig tonefall Uformelt Lav informasjonstetthet Vanskelig språk Mange fagord Mange fremmedord Mange abstrakte ord Lange setninger Passive verb Upersonlig tonefall Formelt Høy informasjonstetthet Brevet til et barn Brevet til kunden, studenten

FORSKJELLER Sanselig Handlingsorientert Personlig Konkret Bilderikt Parataktisk (sideordning) Brukes mest privat Logisk Takkeorientert Upersonlig Abstrakt Bildefattig Hypotaktisk (underordning) Brukes mest offentlig erfaringsspråkvitensspråk

S PRÅKFUNKSJONER 1. informativ funksjon – referensiell funksjon 2. appelativ funksjon 3. ekspressiv funksjon 4. tekstlig funksjon (hvordan språkelementene knyttes sammen til en tekst, og tekst i en situasjon) Tekstens KOHERENS

KOHERENS Teksten må ha en underliggende semantisk sammenheng. Koherens

E KSPLISITTE SAMMENHENGSMARKØRER Grammatisk + leksikalsk sammenheng: kohesjonsmekanismer. Disse mekanismene kommer til uttrykk på tekstens overflate.

GRAMMATISK Det var en gang en bonde, som hadde tre sønner. Fattig var han, og gammel og skrøpelig, og sønnene ville ikke ta seg noe til.