Rådløs kunnskap og kunnskapsløse råd MIA Vabø, NOVA – (Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldring)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva er Smart™.
Newsletter Subscribtion HOWTO CustomPublish. Eksempel fra Oslo Spektrum sin nyhetsbrev påmelding.
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Aksjonsforskning.
ICF som modell i praktisk arbeid
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Karriereplanlegging – den enkelte forskers ansvar alene? Trond Singsaas, NTNU 15. februar 2012.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
RFID på Deichmanske bibliotek
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Ny læreplan… Høst 2017.
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
12. Organisasjonsutvikling
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
12. Organisasjonsutvikling
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
RFID på Deichmanske bibliotek
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Utskrift av presentasjonen:

Rådløs kunnskap og kunnskapsløse råd MIA Vabø, NOVA – (Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldring)

Rådløs kunnskap og kunnskapsløse råd, Nuland, Tranøy & Christensen (ed) Hjernen er alene, Oslo, Universitetsforlaget, 2009 Rådløs kunnskap og kunnskapsløse råd, Nuland, Tranøy & Christensen (ed) Hjernen er alene, Oslo, Universitetsforlaget, 2009  Kontekstløse styringsdoktriner (management) er underlagt andre gyldighetskrav enn forskningen  Fare for at denne styringskunnskapen får definisjonsmakt overfor forskningen  Hvordan kan forskere bidra mer pro-aktivt til å skape kritisk refleksjon omkring velferdens organisering/styring?

Forskere: orientert mot å beskrive og forklare orientert mot å beskrive og forklare Resultater av forskning er offentlighetens eiendom Konsulenter: Konsulenter: orientert mot å påvirke og forandre Resultater er oppdragsgivers eiendom Ulike roller

Ulike kunnskapsidealer  Anvendt forskning:  Mål: Å bidra til læring (forklaringskraftige teorier)  Basert på: Kontekstuell kunnskap, (kunnskap om konkrete samfunnsfenomen)  Ideal: Utforske fenomener i all sin kompleksitet (tverrfaglighet, flere perspektiver, metoder)  Bedriftsrådgivning:  Mål: Å motivere til forandring (overtalelseskraftige doktriner)  Basert på: Kontekstløs kunnskap (universell styringskunnskap)  Ideal: Forenkle det komplekse - forklare prinsipper.

Forskning orientert mot å beskrive og forklare orientert mot å beskrive og forklare Resultater av forskning er offentlighetens eiendom Rådgivning Rådgivning orientert mot å påvirke og forandre Resultater er oppdragsgivers eiendom Faren for at forskning og kontekstløse styringsbegreper sammenfiltres ”Konsulent- forskning” orientert mot å dokumentere og evaluere orientert mot å dokumentere og evaluere Resultater er offentlige men ikke fagfellevurdert. Premissene definert av styrerne

Ikke forskning for styring, men forskning om styring  Velferdsforskningen har i for stor grad stått med ryggen mot styringsapparatet og blikket mot ”objektene” for styring (ansatte, brukere)  Forskningshorisonten bør utvides til å også omfatte det komplekse inter-organisatoriske styringsapparatet  Forskningen kan bidra med kritisk bevissthet men ikke med alternative udiskutable styringskonsepter.