Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Fusjonsprosesser - hvorfor og hvordan - erfaringer fra HIOA og Innlandsuniversitetet Styreseminar Høgskolen i Telemark-Universitetet i Agder
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Gjøvik – Trondheim – Ålesund Forslag til faglig organisering av nye NTNU Presentasjon av forslaget fra Gruppe for faglig organisering, nov Oppdatert.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Organisering av flercampusuniversitet Mari Elken En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder NIFU arbeidsnotat.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Fusjon - Vestlandshøgskulen Avdelingsmøte Avdeling for lærerutdanning,
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
”Grenselaust samarbeid”
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Statssekretær Jens Revold
Regionale utviklingstrekk og konsentrasjonstendenser
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Arbeidet med ny strategi for UiS
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Målbildet Stab/støtte
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Sjokk og konjunktursvingninger
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Inflasjon og arbeidsledighet
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
10 Konjunkturledigheten
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Pengepolitikk og realinvesteringer
Evaluering Regionrådet
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker

Hvorfor fusjoner? En konsekvens av en rekke endringstendenser: - Fra vekst til konsolidering…(«utsatte» læresteder merker dette først) - Fusjoner er bare en av mange former for samarbeid (strategiske allianser, nettverk..) - En økende erkjennelse av behovet for å ha et systemperspektiv på høyere utdanning - Samtidig mange ulike motiver for fusjon: «excellence», arbeidsdeling, effektivisering, relevans…

Typer av fusjoner? Frivillige/ufrivillige… Konsolidering/«Take-over» Sektorfusjoner/På tvers av sektorer Føderale/Integrerte fusjoner - Er skillelinjene alltid tydelige…?

Erfaringer fra fusjonsprosesser (1) «Like» eller «ulike» barn leker best sammen? Antall fusjonspartnere øker kompleksiteten Ulik størrelse på fusjonspartnerne Geografisk avstand (Erfaringer fra Australia tyder på at enhetlig struktur gir færre utfordringer enn en føderal struktur) Administrativ integrering lettere enn akademisk

Erfaringer fra fusjonsprosesser (2) Å utvikle en sterk visjon viktigere enn andre typer begrunnelser for å skape legitimitet Få – om noen økonomiske besparelser Informasjonsbehovet i prosessen er enormt og etterspørselen etter mer informasjon er konstant Universitet – høyskolefusjoner spesielt utfordrende…ikke minst kulturelt Læresteder, regioner, næringsliv og myndigheter må spille sammen

Styring og organisering: Hva skal tillegges mest vekt? At disiplin/profesjonstradisjoner må ivaretas…? At styringsstruktur og organisering reflekterer overordnet visjon for fusjonen? - Tverrfaglighet og «kulturproblematikk» (jfr organisering i «schools») At enhetene er geografisk adskilt? - Føderal eller integrert styringsstruktur? - Hvilken identitet er fremtredende hos de læresteder som fusjonerer?

Hvordan er internasjonale universiteter organisert? Flercampus og encampus universiteter er ikke organisert veldig forskjellig Hybridformer er hovedtendensen snarere enn den rendyrkede og strømlinjeformede organiseringen Man kan tydeligvis være fremragende og «verdensledende» på mange forskjellige måter…

Fusjoner er faktisk ofte vellykkede…. …..sett over tid Få eksempler på fiasko… Identifisere og konkretisere noen ambisjoner som man kan måle fremgang i forhold til Jo større læresteder, jo flere stordriftsulemper – forenkling av styringsstrukturen et mulig svar…? Ledelse som er tydelig i understrekning av visjoner og som tør stå i stormen