Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov 26.08.2011 Arild Fuglseth, samferdselssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjell Sandli Daglig leder Hareid Fastlandsamband A/S
Advertisements

Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Møreaksen - et samlet fylke
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Litt om Statens vegvesen
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Gjøa En mulighet for oss 28. September 2006.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Kultur – vår viktigste energikilde.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Kvifor bygge vegen: Ny fylkesveg vil erstatte den gamle fylkesvegen som går gjennom boligområdet. Kostnad med ny veg er om lag den same som oppgradering.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Blir du med og går 455 kilometer langs norskekysten? Brundalen skoles gå-aksjon våren 2008 Vårens vakreste eventyr.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Handlingsprogram (2019) Lars Aksnes Utbyggingsavdelingen.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Kjøp av ferjeruter i riksvegsamband Orientering på allmøte ifm forvaltningsreformen fra 2010 Fagleder samferdsel Odd Moldestad.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Kystvegkonferansen 26. august 2011
Nasjonal transportplan 2018 – 2029
Tettsteder i Norge Tegnforklaring Europaveg Riksveg m
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Bakgrunn for å kreve en 12-årig nasjonal skredsikringsplan
Langtidsplan og budsjett
MILJØTILTAK OG KOSTNADER I FERJEDRIFTA I MØRE OG ROMSDAL FYLKE
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef

26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Samferdselspolitiske mål God velferd gjennom: - Godt miljø - God mobilitet - Effektivt næringsliv - God sosial fordeling - God helse 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Samferdselspolitiske virkemiddel - Vegbygging – kilometer veger - Vegvedlikehold – kilometer veger - Ferjedrift – 22 ferjesamband - Kollektivtransport -Bussruter – 20 mill vognkilometer - Ordinære bussruter/skolekjøring/TT-ordninga -Hurtigbåtruter - 5 samband -Terminaler – 9 terminaler -Ruteinformasjon – Trafikanten -Takstpolitikk Det dreier seg om å se disse områder i sammenheng innenfor et totalbudsjett på over 1 mrd. kroner 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Mer fylkesveg – mindre riksveg forvaltningsreformen 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011 RiksvegFylkesveg Riksveg % riksveg 35 % fylkesveg % riksveg 86 % fylkesveg

22 av 26 fergesamband 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

26. august 2011Kystvegkonferansen 2011 Styringsstruktur Fylkesveger Riksveger Felles vegadministrasjon

Vi tar ansvar – strategier grunnlag for politiske prioriteringer 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Et samlet Vestland bak ferjefri E august 2011Kystvegkonferansen 2011

E39 Kyststamvegen henger etter utviklingen av stamvegnettet i andre deler av landet 176 km 30 km 18 2 km 5,0 tim 2,6 tim 940 kr 2442 kr 1426 kr 972 kr 1270 kr 4807kr 2257kr 5,34 O-L S-B O-L 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Bompenger for egenfinansiering av vegutbygging Ferjebilletter Høye transportkostnader Undertrykt transportaktivitet Fullpris per 2011 Kilde visveg.no, Tide og Fjord1 Bergen Stavanger Oslo Sverige Trondheim Ålesund 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Ålesundregionen Molde og Romsdal Kristiansund og Nordmøre Nordfjord Florø Bergen og omland Karmsund Sandnes Stavanger Stord Kristiansand Egersund Grenland Jernbanestrekningar Stamvegnett Sjøtransport - transportkorridorar Drammen Oslo Trondheim Nasjonalhamner Lokalhamner Vestlandsperspektivet En utbedret Kyststamveg, inkludert gode tilknytninger mot havnene langs Vestlandskysten, vil muliggjøre at en større del av godstransporten til og fra EU-markedet kan flyttes fra veg til sjø med store positive miljø- og samfuns- økonomiske effekter. 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

26. august 2011Kystvegkonferansen 2011

Finansiering – viktigste utfordring 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011 =

Takk for oppmerksomheten! Samferdselssjef Arild Fuglseth Møre og Romsdal fylkeskommune 26. august 2011Kystvegkonferansen 2011