Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Ansvar og prosesser i skolen
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Felles innsats mot mobbing
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
-ikke bare for zippylæreren…
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Velkommen til foreldremøte for trinn.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Velkommen til foreldremøte for trinn
Velkommen til foreldremøte for 5. – 7.trinn
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Arbeid med rusplan Fagerlia vgs. Visjon: Kunnskap, mangfold og trivsel Verdigrunnlag: Fagerlia videregående skole skal være en inkluderende skole, hvor.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Den gode skoleeier I Nes.
Nye føringer – nye muligheter
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Siste året i barnehagen
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Skolebasert kompetanseutvikling
Trygt og godt skolemiljø
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Psykososialt skolemiljø
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune

Rådgiver for bedre barnehage- og skolemiljø Politisk vedtatt prosjektstilling Mål: Å redusere mobbing Organisert under skolesjefen- på linje med rektorene og pp-leder Forankret i Opplæringslovens §9a NOU 2015:2 «Å høre til»

Kommunal strategiplan Skolene utvikler lokale virksomhetsplaner basert på strategiplanen

Forebygging i skolen Den unike arenaen -Rett -Plikt NPF: Psykisk helse på timeplanen SkoleProffene: «Tid til livet»

God psykisk helse som forutsetning for læring. Opplevelse av mestring En del av et fellesskap Selvfølgeligheter? Livet Trenger mer enn gode intensjoner Forståelse for barns atferd Forståelse av egne følelsesmessige reaksjoner

Universelle tiltak: -Holde oppll.§ 9a oppe kontinuerlig- førende for arbeidet -Overordnet planarbeid, strategipapirer, handlingsplaner, årshjul.. Enten med innspill eller mer aktiv rolle i revidering, endring, utføring -Langsiktig systematisk arbeid som aktivt inkluderer skoleeier, skoleleder, pedagogisk personale, assistenter og elever -Planer skal møte virkelighet – IMPLEMENTERING -Elevmedvirkning -Nettverksbygging -SFO skal gjennom et løft

Så hvordan? Hva er systemarbeid?

Selektive tiltak: -Grupper/klasser som fungerer uhensiktsmessig uten åpenbar identifisert årsak -Barn og elever som befinner seg i sårbare situasjoner, for eksempel overgang bhg- skole, bsk- u.sk trivsel som utgangspunkt (ikke skilsmissegrupper, sinnemestringsgrupper o.l, da dette allerede dekkes av helsesøster eller barnevernspedagog i kommunen) -Observasjon og oppfølging -Opplæring/psykoedukasjon

Som regel ikke involvert på individnivå: -Skolen gir tilbakemelding på at de selv håndterer «individsakene», ofte i samarbeid med PPT eller andre instanser. -Mobbeombud -Utgangspunktet kan likevel være en «individsak» meldt til meg, men tiltakene gjennomføres via skolen med støtte og veiledning i enkelte tilfeller

Avslutningsvis Langsiktig systematisk arbeid -Forutsetning: posisjon til påvirkning -PP-tjenester med potensiale Psykologer som ønsker en slik posisjon må også «lete» etter stillinger som ikke nødvendigvis har Psykolog i tittelen Takk for oppmerksomheten!