Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Fylkesmannens rolle i det boligsosiale arbeidet
Inkludering i skole og fritid
HELSE OG LIVSSTIL.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Ansvar og prosesser i skolen
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Ungdomstrinn i utvikling
Tjenestemottakers selvbestemmelsesrett
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Sosialtjenestelovens kapittel 4A -anvendelsesområde
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Retten til tjenester der du bor, ulike boformer og husleieloven.
SØKNADSKONTORET Historikk:
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Oslo kommune Kommuneadvokaten
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Fritid med Bistand.
TEMADAG I SOSIALTJENESTELOVENS KAPITTEL 4A -UTFORDRINGER OG DILEMMAER-
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 1-1.Lovens formål Lovens formål er særlig å: 1.forebygge, behandle.
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Kurs / fagdag i Nord-Aurdal kommune, 19
SOSIALTJENESTE-LOVEN
Håndtering av utfordrende atferd.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Helse- og omsorgstjenester
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Sammen er vi forberedt! Brannsikkerhet for risikoutsatte grupper
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

Hva slags kompetanse er nødvendig? Anne Bakke studieleder etter- og videreutdanning Høgskolen i Akershus

St.meld. nr. 40 ( )

Faglige tradisjoner i arbeid med utviklingshemmede Sykdoms- modell Pedagogisk modell Samfunns- modell MålGod helseNormaliser- ing/ selv- stendighet Høy livskvalitet KunnskapMedisin / helsefag Psykologi / Pedagogikk Sosiologi / Juss Virke- midler Behandling / Pleie/ Omsorg Trening / Opplæring Normalisering Suksess- indikatorer Fravær av sykdom/ ubehag MestringSelvbestem- melse / Valgfrihet

Kompetansebegrepet  Formell kompetanse  Reell kompetanse  Legal kompetanse  Etisk kompetanse  Effektiv kompetanse  Relasjonskompetanse NOU 1994:8

Formell kompetanse § 4A-9. Krav til gjennomføring og evaluering (annet ledd) Tjenestemottakeren har rett til kvalifisert personale ved gjennomføringen av tiltak etter § 4A-5 tredje ledd bokstavene b og c. Ved gjennomføringen av disse tiltakene skal det være to tjenesteytere til stede dersom dette ikke er til ugunst for tjenestemottakeren.

Etisk kompetanse  Rett til selvbestemmelse  Rett til å treffe egne valg  Rett til å være seg selv  Rett til ikke å bli utnyttet  Rett til privatliv  Rett til forsvarlig levestandard, forsvarlig tjenestetilbud, opplæring og utdanning eller meningsfullt arbeid og aktivitetstilbud  Rett til fravær av tvang  Rett til å benytte rettigheter IS-10/2004

Legal kompetanse  Kjennskap til hvilket lovverk tjenestene man jobber innfor er hjemlet i  Kunne redegjøre for vedtakene knyttet til hver tjenestemottaker man yter tjenester overfor  Kjennskap til at det finnes et eget kap. som regulerer tvangsanvendelse  Kunne redegjøre for grenser for tvang og demonstrere grensetilfeller  Kunnskap om skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner, inngrepskriterier og melderutiner

Stl § 4-2. Tjenester d) plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem som har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker Som bolig med heldøgns omsorgstjenester regnes: a) aldershjem b) bolig for barn og unge under 18 år som bor utenfor foreldrehjemmet som følge av behov for særlig omsorg, herunder avlastningsboliger. c) privat forpleining Forskrift til lov om sosiale tjenester m.v.

Ulike former for tvangsbruk (fritt etter Johans Sandvin) Unødvendig tvangsbruk Nødvendig tvangsbruk Uten vedtakOvergrep?Saker under behandling? Med vedtakHab.tjenestens kompetanse? Legal tvangsbruk

Noen eksempler på tjenesteyting: Individuelle forutset- ninger: Miljøets eller samfunnets krav: Noen eksempler på tjenesteyting: Veiledning Sosial støtte Opplæring Behandling Omsorg og pleie Ferdighets- trening Medikamentell behandling Noen faktorer som påvirker individets forutsetninger: Biologiske forutsetninger Fysiske forutsetninger Kognitive forutsetninger Kommunikative forutsetninger Noen eksempler på ramme- betingelser: Rettigheter/lovverk Omsorgsmiljø Fysiske rammefaktorer Økonomiske faktorer Sosiale nettverk Kulturelle normer og forventninger Individuelle vedtak Individuelt planarbeid Tilretteleggelse av stabile og sensitive omsorgsmiljøer Tilretteleggelse av fysisk miljø Tilretteleggelse av øk. forhold Sosialt nettverksarbeid Holdningsarbeid Familiesamarbeid

Opplæringsformer  Undervisning  Veiledning  Hands-on veiledning  Refleksjon /debrifing  Individuell coaching

Referanser  FOR nr 915: Forskrift til lov om sosiale tjenester m.v.  LOV nr 81: Lov om sosiale tjenester m.v. (sosialtjenesteloven).  NOU 1994: 8 Kompetanseutvikling i arbeidet for psykisk utviklingshemmede  Rundskriv: Lov om sosiale tjenester kapittel 4A [IS- 10/2004]  St.meld. nr. 40 ( ) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer. Strategier, mål og tiltak i politikken for personer med nedsatt funksjonsevne