Sammensatte tekster LUT 19.05.2009. LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Maja Michelsen Norsk november 2010
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Læreplanen Historie Vg2.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Valgfag på Kastellet skole
Engler i Det gamle testamentet
som lingvistisk disciplin
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Bedre vurderingspraksis
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Metaspråk for multimodalitet
Estetiske virkemidler
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster LUT

LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk.(…)

LK 06 - Sammensatte tekster (…) Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. (..)

LK 06 - Sammensatte tekster (…) Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av ulike uttrykksformer i teksten.

Kompetansemål etter 10. trinn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne: tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster

Vi ser på en sammensatt tekst =LGd773j6NjE&feature=PlayList& p=108ECB0C &index=4http:// =LGd773j6NjE&feature=PlayList& p=108ECB0C &index=4

Hva er en sammensatt tekst? En sammensatt tekst er en tekst som skaper mening gjennom å kombinere ulike modaliteter. Hva er en modalitet?

Hva kan skille modalitetene fra hverandre? Materiell form Kulturskapt organiseringsmåte (Kress 2003)

Modal affordans Meningspotensial og grensene for hva en kan uttrykke gjennom en modalitet  Stillbilde (rom)  Tale, skrift, levende film (tid)

Det multimodale samspillet Funksjonell spesialisering  Funksjonell tyngde Multimodal kohesjon

Fra ”Snill” av Gro Dahle og Geir Nyhus

Det multimodale samspillet Multimodal kohesjon  Rytme  Komposisjon  Informasjonskopling  Dialog

Det multimodale samspillet Multimodal kohesjon  Rytme  Komposisjon  Informasjonskopling  Dialog

Margin Ideal Ny Margin Ideal Kjent Margin Real KjentMargin Real Ny Sentrum

Margin Ideal KjentMargin Ideal Ny Margin Real KjentMargin Real Ny Sentrum STJERNE: DEL 5 OVERSKRIFT: VERDENSSAMFUNNET VERBALTEKSTBILDE

Det multimodale samspillet Multimodal kohesjon  Rytme  Komposisjon  Informasjonslenking  Dialog

Informasjonslenking Utdyping Spesifisering Tolking Omskriving Kontrastering Utfylling Utviding

Det multimodale samspillet Multimodal kohesjon  Rytme  Komposisjon  Informasjonslenking  Dialog

Å lese sammensatte tekster Hva handler teksten om? Hvilke handlinger kommer fram i de ulike modalitetene? Hva slags aktører er uttrykt gjennom ulike modaliteter?  Er aktørene fremstilt som individ, strukturer, eller noe midt i mellom? Er handlingene plassert i tid og rom? Er det noen relevante handlinger og aktører vi ikke finner i teksten? Finner vi funksjonell spesialisering av innholdselementene? Har det multimodale samspillet noe å si for hvordan vi oppfatter innholdet i teksten?

Å lese sammensatte tekster  Hvordan skjer samhandlingen i teksten? Tilbud eller krav om informasjon? mental utfylling Tilbud eller krav om varer og tjenester (aktivitet)?

Lav modalisasjon Høy modalisasjon Lav modalisasjon Fargenes metning Fargenes differensiering Fargenes modulering Kontekstualisering Detaljer Dybde Lys Abstraksjon overdrivelse Modalitet i bilder som tilbyr informasjon

Modalitet i bilder som fremsetter et krav Representert deltaker Høy modalitet Middels modalitet Høy modalitet ønske tillatelse anbefaling forventning råd påbud krav plikt tvang A1A1 A2A2 A3A3 B1B1 B3B3 B2B2

Horisontal vinkel Etablerer grad av involvering med de representerte deltakerne Så lenge forsvinningspunktet faller innenfor bildets vertikale rammer, har vi å gjøre med en frontal vinkel.  Frontal vinkel – maksimal involvering  Diagonal vinkel – avstand

Forsvinningspunktet Det punktet der bildets perspektivlinjer samles, eks:

Horisontal vinkel (forts.)

Å lese sammensatte tekster Hvilken stil bygger tekstskaperen gjennom teksten?  Uttrykker de ulike modalitetene hvordan senderen vil at vi skal oppfatte han?

Produksjon av multimodale tekster Ta utgangspunkt i ett eller flere av kompetansemålene innenfor hovedområdet sammensatte tekster og lag en skisse til et undervisningsopplegg. Du/dere velger selv hovedtrinn. Undervisningsopplegget må synliggjøre:  Kompetansemål  Konkretisering av kompetansemål  Kjennetegn på lav, middels og høy grad av måloppnåelse  Arbeidsmåter  Underveisvurdering  Tilpasset opplæring

Kilder Dahle G. Og Nyhus S. 2002: Snill. Oslo: Cappelen Kress, Gunther og van Leeuwen, Theo 1996: Reading Images. The Grammar of Visual Design. London: Routledge Kunnskapsløftet 2006 Løvland, Anne 2007:På mange måtar. Samansette tekstar i skolen. Bergen: Fagbokforlaget/LNU Løvland, Anne 2006: Sammensatte fagtekster – en multimodal utfordring?. I Tønnessen og Maagerø (red.): Å lese i alle fag. Osle: Universitetsforlaget Tønnesson, Johan 2006: Alle tekster er sammensatte. I Norsklæreren 04/06 Van Leeuwen, Theo 2005: Introducing Social Semiotics. New York: Routledge.