Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Fysisk aktivitet og helse
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Antonovsky`s salutogenesemodell
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Rolighetsmoen barnehage
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Fysisk aktivitet i institusjonen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Definisjon av ulike HMS-begreper
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Kultur og helse NOKU – Heia 30.mars Hvorfor kultur og helse? FOLK 1 (Folkehelse og kultur i et distriktsfylke) FOLK 2 (Femårig regionalt kultur-
Kultur, livskvalitet og folkehelse Brekstad 10. september Spesialrådgiver Margunn Skjei Knudtsen.
FOLK 2 Prosjektleder dr. art. Margunn Skjei Knudtsen.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Kultur og helse HiNT 10. november 2005 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Folkehelse, rus og psykisk helse Kunst og kultur i psykisk helsearbeid 28. april 2006 Prosjektleder dr. art Margunn Skjei Knudtsen
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Kultur og helse. Samling Jægtvolden Fjordhotell 19. april 2007.
Kultur og helse Teatervirksomhet blant ungdom kan redusere deres risikoatferd ½ time med meningsfull musikk- og sangaktivitet 2 ganger i uka for demenssjuke.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Livskvalitet og følelser.. Arne Næss ”Livskvalitet handler til syvende og sist om følelser..” (fra boka ”Livsfilosofi”) Gry Stålsett
Namdal Rehabilitering, Høylandet Koordinatorforum 12. juni 2006.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP, FORDYPNING BARN OG UNGE PRAKSISDAGER HØSTEN 2016.
Avd. for helseopplysning - SiA
Lekens egenverdi.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Kjønn som sparringspartner
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Utskrift av presentasjonen:

Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005

FOLK2 Femårig regionalt kultur- og helseprosjekt Partnerskap mellom: Nord-Trøndelag fylkeskommune, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, HUNT forskningssenter - NTNU, Helse Nord-Trøndelag, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Levanger kommune Prosjektleder, dr.art Margunn Skjei Knudtsen

Forskning i feltet Ulike faglige innfallsvinkler Begrep, metoder og teori Eksempler Resultater Utfordringer i det videre arbeidet

Stort og komplisert felt: flerfaglig, ulike metoder, ulikt begrepsapparat, ulik begrepsforståelse, mangfold av teorier, for mange forskere et ”ikke-felt”, osv. Trenger vi forskning for å dokumentere kunstens og kulturens betydning for samfunnsutvikling og folks daglige liv?

Kultur og helse Kulturfaglig inngang – kulturaktiviteten et mål i seg selv – går vi utover dette, blir aktiviteten instrumentell og den blir lite interessant for forskere i feltet Samfunnsfaglig inngang – kan belyse mer indirekte sammenhenger mellom kulturaktivitet, helse og samfunn. Men lite forskning - meiningsdanning, identitetsdanning, kulturell kapital og helse Medisinskfaglig inngang – kultur et vidt og omfattende begrep, ikke problematisk. Kulturaktivitet kan være positiv, men er lite påaktet.

Kulturbegrepet Helsebegrepet Hva legges i de ulike begrepene? Hvordan skapes innholdet i begrepene? Makt

Sammenhenger Noe antar vi, noe vet vi: kulturopplevelsen i seg selv utvikler folks egne skapende evner bidrar til læring og mestring gir innsikt, kunnskap og forståelse fremmer helse og bedrer livskvaliteten den sosiale sammenhengen

Forskningsbasert kunnskap i stor grad hentet fra behandling og rehabilitering i mindre grad fra forebyggende helsearbeid svært lite fra kunst- og kulturforskning

Forskning viser lengre levetid, bedre sjølopplevd helse, positive kroppslige effekter kan påvises kulturopplevelse påvirker kroppen annerledes enn fysisk aktivitet

Forskning Kunst- og kulturuttrykk benyttet i behandling og rehabilitering gir effekt musikkterapi v/spiseforstyrrelser (Trondalen) kunst-terapi ved psykosomatiske lidelser (Theorell) dans og bevegelse – demente (Nyström)

Forebyggende helsearbeid Ekstra musikkundervisning - barn reduserer stresshormoner (Theorell) Dans og bevegelse - unge reduserer Tv-titting, dårlige matvaner, vekt (Robinson) styrke balanse hos eldre (Judge) Kulturell stimulering – demens og Parkinson (flere studier) Billedkunst – heimeboende eldre (Wikstrøm) Drama – forbedrer livskvalitet demente (Lepp) positive for mestringsfølelse blant personale (Lepp) Regelmessig kulturdeltakelse - befolkningsnivå de som har regelmessige kulturopplevelser har lågere dødelighet enn de som ikke deltar (Konlan, Bygren)

Hvorfor gir kunst- og kulturopplevelser bedre helse og livskvalitet? Kroppslige reaksjoner: immunsystem, blodtrykk, puls osv. Kunst- og kulturopplevelse – læring – mestring - mening – helse/livskvalitet: Kulturopplevelser er nøkkel til kommunikasjon og velvære Utvikler symboliseringsevnen hos barn Differensiering av følelser - viktig for mestring av påkjenninger og opprettholdelse av god helse og livskvalitet Systematisering, reorientering og omfortolkning av tilværelsen

Avslutning Det er sammenheng mellom kulturdeltakelse og kulturopplevelse og helse målt på ulike måter, men feltet er er lite utforsket: Vi trenger befolkningsstudier, langtidsstudier og kontrollerte studier Vi trenger kartlegging og analyser av fysiologiske, psykologiske og psykososiale effekter Vi trenger studier som gir oss innsikt og forståelse av kunstens og kulturens betydning for den enkelte Vi trenger flerfaglig samarbeid og mer bruk av kombinasjon av kvantitativ og kvalitative metoder.

Vi trenger forskning som belyser feltet fra kunst- og kulturfaglig samfunnsfaglig synsvinkel Samarbeid Respekt for ulike faglig ståsted (teori, metode og begrep) – kilde til berikelse og ikke kilde til strid Samarbeidsprosjekter ( eks. FOLK 1 og FOLK 2). Ansvarliggjøring og bevisstgjøring – penger og gode prosjekter Politikere Sentrale myndigheter Forskningsinstitusjoner og forskere selv