VELKOMMEN! Arbeidsmøte ”Pårørendetilfredshet i norske intensivavdelinger” 14. mars 2016 Park Inn, Gardermoen Britt Sjøbø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Teknologi i klasserommet
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
TIDLIG HJEM Borte bra hjemme best.
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
Hverdagsrehabilitering
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Nettverksmøter Eldbjørg Sande Spanne
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hent opp aktuell pasient og start rekvireringen ved å klikke på LAB-ikonet eller LAB rekvirering og svar.
Du er innkalt til gastroskopi ved
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
SWOT-analyse.
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Veiledernes oppgave og rolle
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lyst på livet - kjennetegn Empowerment Fokus på ressurser for helse, og egne muligheter og kompetanse til å ivareta og bedre helsa - livshjulet En nedenfra.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
En metode med to egenskaper og kontekster Dyktig Ærlig + + ÷ ÷ ? ? Vi trenger data, men hvordan samler vi dem? Unfreeze: Info Change: Aktivitet Refreeze:
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Forberedende samtaler
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Velkommen til oss på D3 Versjon 2017
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Venner & valg Avslutning.
Evaluering av organisasjonsform samisk høgskole
SWOT-matrisen.
Hvordan forstå og lære av data?
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Seksjon for kvalitetsutvikling
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvordan gjøres dette i Gerica
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Velkommen til Oppstartsamtale
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Erfaringsutveksling og praktisk info
Personlig utvikling. En 7-trinns modell
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN! Arbeidsmøte ”Pårørendetilfredshet i norske intensivavdelinger” 14. mars 2016 Park Inn, Gardermoen Britt Sjøbø

I regi av SKDE, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet Store forventninger til prosjektet vårt!

Trulte Konsmo, 14. januar 2016:

Arnstein Finseth: 4 gode vaner Investere i begynnelsen Få fram pårørende (pas.) – perspektivet Vis empati Investere i avslutningen

Tiltak og prosessmåling Gjør vi det vi har planlagt å gjøre? –Telle –Hvor mange pasienter har fått innkomstsamtale inne 24 timer av de neste pasientene som blir innlagt i avd? –Hvor mange har fått oppfølgingssamtaler etter plan? –Oppsummeringssamtale før utskriving? GJØR DET ENKELT!

Praktisk tilnærming? Del av tavlemøter? Avkryssingslister til hver pasient? GJØR DET ENKELT!

Innkomne spørsmål

”Ja, tenke det; ønske det, ville det med…” entusiastene Virker fornuftig, kan jo prøve, hva er poenget… etternølerne Henrik Ibsen

”Ja, tenke det; ønske det, ville det med…” entusiastene Virker fornuftig, kan jo prøve, hva er poenget… etternølerne Henrik Ibsen

Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse

5 whys…eller kjerneårsaksanalyse Hendelse: Pårørende har ikke fått snakke med legen 1)Hvorfor har pårørende ikke snakket med legen i dag? - Legen var opptatt med annen pasient 2) Hvorfor var legen opptatt med annen pasient? - Pårørende kom på et tidspunkt da legevisitt ikke var ferdig 3) Hvorfor kom pårørende på dette tidspunktet? - De har ikke fått info om avdelingens rutiner 4) Hvorfor har de ikke fått info….? - Sykepleieren har ikke snakket om dette /levere brosjyre 5) Hvorfor har ikke sykepleieren… - Sykepleier er ny og ikke informert om rutinene…..

Ischikawa diagram Hvorfor?

Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse

SWOT analyse Strength Weakness Opportunities Threats

SWOT for__________________________Date:______________ PositiveNegative InterneStyrkeSvakhet FordelerUlemper MuligheterMangler RessurserGap mellom… BeliggenhetØkonomi VerdiPålitelighet KvalitetMoral, forpliktelse, ledelse Prosess og systemProsess og System EksterneMuligheterTrussel Endringer i oppgaverPolitiske føringer Svikt hos konkurentKonkurranse Tekniske endringerKrav fra oppdragsgiver Ny strategiøkonomiske innstramminger InnovasjonRedusert budsjett Nye medarbeidereBemanning Ny organiseringMiljø

Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse

Interessenter (”stakeholdere”)

STAKEHOLDER ANALYSE Nivå for engasjement Gruppe SykepleiereLedelseLeger Entusiastiske O Hjelpsomme OX Samarbeidende O Motstand Likegyldig X Samarbeider ikke Motarbeider X Fientlig Key: O - Nødvendig nivå for suksess X - Dagens nivå

Forcefield analyse

Ønsket retning for forbedringsprosessen Styrking av drivende krefter styrker ofte barrierene også → økt spenning. Prøv å redusere barrierene.

Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse

Motivere medarbeidere… Fortell de vonde pårørendeopplevelsene. Kan vi være bekjent av dette? Husk å gi ros! Feire delmål La alle ta del i suksess Snakk om prosjektet utad Vis forventninger

«Overlevere prosjektet i adm.linje». Dere arbeider på oppdrag fra leder… Ansvarliggjør leder underveis; «Her er resultatene, hva vil du vi skal gjøre nå?»

Trenger dere å le litt???? Se denne 6/03/11/internfilm-om-sykehus-pa-flyttefot/ 6/03/11/internfilm-om-sykehus-pa-flyttefot/ (Kopiere linken til adressefeltet på internett)