VELKOMMEN! Arbeidsmøte ”Pårørendetilfredshet i norske intensivavdelinger” 14. mars 2016 Park Inn, Gardermoen Britt Sjøbø
I regi av SKDE, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet Store forventninger til prosjektet vårt!
Trulte Konsmo, 14. januar 2016:
Arnstein Finseth: 4 gode vaner Investere i begynnelsen Få fram pårørende (pas.) – perspektivet Vis empati Investere i avslutningen
Tiltak og prosessmåling Gjør vi det vi har planlagt å gjøre? –Telle –Hvor mange pasienter har fått innkomstsamtale inne 24 timer av de neste pasientene som blir innlagt i avd? –Hvor mange har fått oppfølgingssamtaler etter plan? –Oppsummeringssamtale før utskriving? GJØR DET ENKELT!
Praktisk tilnærming? Del av tavlemøter? Avkryssingslister til hver pasient? GJØR DET ENKELT!
Innkomne spørsmål
”Ja, tenke det; ønske det, ville det med…” entusiastene Virker fornuftig, kan jo prøve, hva er poenget… etternølerne Henrik Ibsen
”Ja, tenke det; ønske det, ville det med…” entusiastene Virker fornuftig, kan jo prøve, hva er poenget… etternølerne Henrik Ibsen
Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse
5 whys…eller kjerneårsaksanalyse Hendelse: Pårørende har ikke fått snakke med legen 1)Hvorfor har pårørende ikke snakket med legen i dag? - Legen var opptatt med annen pasient 2) Hvorfor var legen opptatt med annen pasient? - Pårørende kom på et tidspunkt da legevisitt ikke var ferdig 3) Hvorfor kom pårørende på dette tidspunktet? - De har ikke fått info om avdelingens rutiner 4) Hvorfor har de ikke fått info….? - Sykepleieren har ikke snakket om dette /levere brosjyre 5) Hvorfor har ikke sykepleieren… - Sykepleier er ny og ikke informert om rutinene…..
Ischikawa diagram Hvorfor?
Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse
SWOT analyse Strength Weakness Opportunities Threats
SWOT for__________________________Date:______________ PositiveNegative InterneStyrkeSvakhet FordelerUlemper MuligheterMangler RessurserGap mellom… BeliggenhetØkonomi VerdiPålitelighet KvalitetMoral, forpliktelse, ledelse Prosess og systemProsess og System EksterneMuligheterTrussel Endringer i oppgaverPolitiske føringer Svikt hos konkurentKonkurranse Tekniske endringerKrav fra oppdragsgiver Ny strategiøkonomiske innstramminger InnovasjonRedusert budsjett Nye medarbeidereBemanning Ny organiseringMiljø
Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse
Interessenter (”stakeholdere”)
STAKEHOLDER ANALYSE Nivå for engasjement Gruppe SykepleiereLedelseLeger Entusiastiske O Hjelpsomme OX Samarbeidende O Motstand Likegyldig X Samarbeider ikke Motarbeider X Fientlig Key: O - Nødvendig nivå for suksess X - Dagens nivå
Forcefield analyse
Ønsket retning for forbedringsprosessen Styrking av drivende krefter styrker ofte barrierene også → økt spenning. Prøv å redusere barrierene.
Hvordan forstå kompleksitet og sammenhenger i et problem? 5 Whys Prosessflow PESTELI 7S modellen (Staff, Skills, Structure, System, Strategy, ledelsesStil, Sharede values) Ischikawa diagram Hvorfor trenger vi endring? SWOT Hvem og hva kan endres? Kartlegge interessenter (stakeholdere) ”Forcefield analyse” Hvordan oppnå endring? ”Lærende organsisasjon” Organisasjonsutvikling Aksjonsforskning Prosjektledelse
Motivere medarbeidere… Fortell de vonde pårørendeopplevelsene. Kan vi være bekjent av dette? Husk å gi ros! Feire delmål La alle ta del i suksess Snakk om prosjektet utad Vis forventninger
«Overlevere prosjektet i adm.linje». Dere arbeider på oppdrag fra leder… Ansvarliggjør leder underveis; «Her er resultatene, hva vil du vi skal gjøre nå?»
Trenger dere å le litt???? Se denne 6/03/11/internfilm-om-sykehus-pa-flyttefot/ 6/03/11/internfilm-om-sykehus-pa-flyttefot/ (Kopiere linken til adressefeltet på internett)