Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
:56 Karriere - master :23-14: Kjønn 1Mann 2Kvinne N Denne undersøkelsen21.
Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Karriereundersøkelsen Begynnerlønn: Mindre enn kroner menn – 25 kvinner Mer enn kroner menn - 14 kvinner Retningsspesifikt:BASOLMF.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Kommunikasjonsåret 2009 Hvilken betydning får finanskrisen
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Holdninger til helseforsikring
Denne informasjonen gjelder for
Undervisnings- og vurderingsformer
Brukerutvalget i NAV Telemark
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva lærer fremtidige sykepleiere om migrasjon & helse?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Studieveien.
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Masteroppgåve, UiA Litt om utvalet mitt!.
International Environment and Development Studies
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Studentundersøkelsen 2011
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Økonomistudiene NMBU.
Dyrepleier Dyrepleierstudiet
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Bioteknologi og kjemi Bachelorstudium i ingeniørfag
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Innspill til programrådsmøte
Kandidatundersøkelsen 2018
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Tittel for bedriftsmøte
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
FYS2130 Svingninger og bølger
Rapport Veidekke.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Tilbud og tjenester til studenter
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Utskrift av presentasjonen:

Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater

Hovedtemaer i undersøkelsen Kartlegging av videre studier Kartlegging av arbeidskarriere etter eksamen fra TØH Nåværende arbeidssituasjon –Hvordan de fikk nåværende jobb –Bransjetilknytning –Hovedarbeidsområde –Arbeidssted (geografisk) –Lønnsforhold Utdannelse sett i forhold til nåværende jobb Evaluering av utdannelsen ved TØH –Vurdering av nytten ved ulike fag som inngår i utdannelsen –Evaluering av tilrettelegging av undervisning/studier Interesse for oppstart av alumniforening ved TØH

Noen bakgrunnstall 87 uteksaminerte studenter er intervjuet i undersøkelsen Alle ble uteksaminert fra bachelorstudiet ved TØH i 2004 Studentene fordeler seg på følgende måte i forhold til hvilken studieretning de gikk 3. studieår ved TØH (antall personer): –Finansiell styring: 22 –Regnskap og skatt: 10 –Markedsføring: 8 –Organisasjon og ledelse: 20 –Samfunnsøkonomi: 9 –Generell bedriftsøkonomi: 15 Når det gjelder hovedbeskjeftigelse høsten 2004 så er fordelingen som følger: –43% studerte videre –49% yrkesaktive –7% arbeidssøker –2% oppgir annen hovedbeskjeftigelse Fordeling på høyeste fullførte utdanning: –62% har bachelor som høyeste fullførte utdanning –31% har master som høyeste fullførte utdanning –7% annen oppgir annen utdanning som høyeste fullførte

Generell tilfredshet med utbyttet av studiet ved TØH Gjennomsnittlig tilfredshet: 2004: 3,8 2003: 3,7 2002: 3,9

Generell tilfredshet Spørretekst: Hvor tilfreds er du med utbyttet av studiet ved TØH? Fordeling i prosent: Gjennomsnittlig tilfredshet: 2004: 3,8 2003: 3,7 2002: 3,9

Karriere etter uteksaminering med en bachelorgrad i øk.adm eller revisjonsfag i 2004

Ventetid og begynnerlønn. Yrkesaktive i 2004 Gjennomsnittlig ventetid er 2,2 måneder (mot 2,7 i 2003 kullet) Innen en periode på inntil 2 måneder er 2/3 av studentene som avsluttet studiene i 2004 over i yrkesaktivitet (fast jobb deltid, vikariat etc). Ventetid fra uteksaminering fra TØH til ansettelse i første jobb (2004) Begynnerlønn i første jobb (2004)Begynnerlønn i første jobb (2003/2002)

Videre studier 47 personer oppgir at de har studert videre etter uteksaminasjon fra det treårige økonomistudiet ved TØH. Figuren under viser fordelingen på ulike læresteder sammenlignet med fordelingen blant studentene i 2003 og 2002 Fordeling i prosent: De som har oppgitt at de studerer/har studert videre ble også spurt om hvilken grad de har fått eller er i ferd med å få. Blant disse oppgir 78% (75% i 2003 og 81% i 2002) mastergrad og 13% (16% i 2003 og 16% i 2002) oppgir andre grader. 9% oppgir etter- og videreutdanning, mens ingen oppgir PhD/doktorgrad.

Nåværende arbeidssituasjon

Spørretekst: ”Er du for tiden yrkesaktiv?” Prosent Spørretekst: ”Hvordan fikk du nåværende jobb?” Prosent Spørretekst: ”I hvilken bransje jobber du?” Prosent Spørretekst: ”Hvor i Norge/verden jobber du?” Prosent

Evaluering av utdannelsen ved TØH

Spørretekst: I hvor stor grad har du hatt nytte av følgende fag. Figuren viser nytten (gjennomsnitt på en skala fra 1 til 5) av hvert fag:

Organisering av studier Spørretekst: Hva kan gjøres annerledes ved TØH? Figuren viser grad av viktighet (gjennomsnitt på en skala fra 1 til 5) for hver påstand:

Kvalifisering til arbeidsmarkedet Personlige egenskaper og utdannelsen fra TØH er de to forholdene som vurderes som viktigst i forhold til kvalifisering til nåværende jobb. I forhold til hvor relevant utdannelsen fra TØH er, så oppgir 55% (52% i 2003 og 56% i 2002) at utdannelsen er ganske/svært relevant. Det totale gjennomsnittet er 3,7 (3,6 i 2003 og 3,8 i 2002) på en skala fra 1-5. Tidligere arbeidserfaring og annen utdanning tillegges liten betydning sammenlignet med utdannelsen fra TØH og personlige egenskaper i forhold til kvalifisering til nåværende jobb Spørretekst: Hva var det i hovedsak som gjorde deg kvalifisert til nåværende jobb? Svar avgitt på en skala fra 1 til 5 (liten til stor betydning)

Omdømme og markedsføring av TØH Interesse for alumniforening

Omdømme og anbefaling av TØH til andre Spørretekst: ”Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale TØH til noen som har planer om å studere økonomi og administrasjon? Prosent Spørretekst: ”Har du anbefalt TØH til noen som skal/skulle studere økonomi og administrasjon? Prosent Spørretekst: ”Hvordan opplever du TØH sitt renommè i arbeidslivet? Prosent Gjennomsnitt 2003: 4,0 Gjennomsnitt 2002: 4,4 Kull 2003: Kull 2002: Gjennomsnitt 2003: 3,2 Gjennomsnitt 2002: 3,4 Gjennomsnitt 2004: 4,1 Kull 2004: Gjennomsnitt 2004: 3,4

Interesse for alumniforening

Åpne svar

Kommentarer (åpne svar) Spørretekst: ”Hvis du har kommentarer til dette spørreskjemaet eller andre tilbakemeldinger til TØH, kan du skrive disse nedenfor:” Svarene er oppsummert i følgende punkter: –Mer fokus på kontakt med næringslivet –Markedsføring av merkevaren TØH –Større grad av ekstern profilering av egne studenter –Bedre utvekslingsmuligheter –Fortsatt dyrke det fantastiske studiemiljøet –Mer synlige i mediene og bli en del av NTNU –Stor ros til TØH’s utveksling av studenter –Rett utdannelsen mer mot næringslivet –Samarbeid med spennende bedrifter (”kjente” og bedrifter med mål og planer) –Bruk eksempler fra næringslivet i undervisningen –Lite kjent utenfor regionen –For mange avlyste forelesninger –Gå sterkere ut i markedsføring av hvilken type jobb som er praktisk mulig å få ved en utdannelse ved TØH –Gode minner, gode engasjerte forelesere, godt sosialt miljø –Større praktisk tilnærming MÅ igangsettes –Flere relevante fag (eksportspesifikke) –Mer praktisk innrettet undervisning –Flere muligheter for etterutdanning uten at det er et fulltidsstudium –Elendig opplegg ved skriving av bacheloroppgave