Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Forslag til sikkerhetsaktiviteter i SSP for 2005 Sjefrådgiver/avd.sjef Bjarte Aksnes, KITH.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Den ideelle kommunesammenslåing
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
SSP og EPJ Vigdis Heimly, EPJ-aktiviteter i SSP Vigdis Heimly.
Standardisering i KS Line Richardsen, KS. KS Folkestyre og regional utvikling eKommune 2009 Standardiseringsaktiviteter i regi av KS Standardiseringsinitiativ.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Høring av forslag til forskrift om IKT – standarder i helse- og omsorgssektoren SamUT 24. september 2013.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Samhandling for effektive planprosesser
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hvorfor regionale møter?
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Rammer for og organisering av eForvaltningen

Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Standardisering av IT-virksomheten
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver

2 Politiske målsetninger (utdrag fra Soria Moria) Fornye og utvikle offentlig sektor ved økt brukermedvirkning, bedre samordning, serviceerklæringer, utvidete åpningstider og bedre tjenester på internett Videreføre arbeidet for døgnåpen forvaltning med tilgang til elektronisk informasjon og tjenester fra det offentlige basert på brukernes premisser Øke satsingen på ny universell utformet teknologi og gjennomføre en offensiv IKT-politikk i offentlig sektor Stimulere næringsutvikling og offentlig bruk av åpen programvare Norge skal være en ledende kunnskaps- og IKT-nasjon!

3 FADs rolle i IT-arbeidet FAD skal: –Sette mål og retning for IT-utvikling i offentlig sektor –Være koordinator for IT-politikken, overgripende over alle sektorer Øvrige departementer har ansvar for IT-anvendelser innen de respektive fagområdene Offentlige virksomheter har generelt betydelig styringsfrihet, og felles offentlige grep krever konsensusbygging

4 Bruken av åpne standarder er viktig Lik tilgang til offentlige tjenester uavhengig av hvilken plattform hver enkelt velger Effektiv samhandling innen og med offentlig sektor. Interoperabilitet på flere nivåer: –Teknisk –Semantisk –Organisatorisk Reduksjon av leverandørbindinger, økt valgfrihet ved IT-anskaffelser Tilretteleggelse for åpne systemarkitekturer og økt bruk av åpen kildekode

5 FADs planlagte tiltak er forankret i Regjeringen 1.Utarbeidelse av en referansekatalog over forvaltningsstandarder 2.Etablering av et standardiseringsråd og prosesser knyttet til et regime for åpne standarder i offentlig sektor 3.Eventuell nedfellelse av krav til bruk av åpne standarder i aktuelt regelverk Pressemelding

6 1. Referansekatalog over standarder Formål: gi oversikt over (åpne) standarder som er anbefalte eller obligatoriske for offentlige virksomheter Målgruppe: offentlige virksomheter; private aktører Føringer: –Relevans for offentlige virksomheter generelt –Behovs- og konsekvensvurdering –Harmonisering med andre lands forvaltninger og norsk næringsliv –Gradering av anbefalinger (”godkjent”, ”anbefalt”, ”obligatorisk” etc) –Katalogen eies av FAD

7 2. Standardiseringsråd Oppgaver: –Utarbeide forslag til standarder som bør gjøres anbefalte eller obligatoriske for offentlig sektor –Utrede behov og konsekvenser –Legge til rette for god forankring –Harmonisere med norsk næringsliv og utenlandske myndigheter –Omfang: standarder knyttet til tekniske, semantiske og organisatoriske forhold

8 1. Referansekatalog over standarder (forts.) Planlagte aktiviteter: –Samle referanser til eksisterende forvaltningsstandarder (NOARK, PKI, mm) –Utrede og foreslå standarder/krav innen flere problemstillinger, for eksempel dokumentformater internettsider universell utforming Fremdriftsplan: –Første versjon av referansekatalogen klar innen utgangen av 2006

9 2. Standardiseringsråd (forts.) Sammensetning: –Etater og kommuner som blir berørt av vedtak om standardisering –Offentlige virksomheter med standardiseringsaktiviteter –Instanser som bidrar til å knytte rådets arbeid til internasjonale prosesser og næringslivsperspektiver Første møte trolig i slutten av juni

10 3. Eventuell forankring i regelverk FAD vil vurdere ulike virkemidler for å sikre at offentlige virksomheter forholder seg til forvaltningsstandarder Både gulrot og pisk kan være aktuelt Nedfelling av bestemmelser i aktuelle lover og forskrifter skal vurderes Videre fremdrift vil avvente til konkrete forvaltningsstandarder er etablert på flere nye områder (ref. arbeidet med referansekatalogen)

11 Åpen kildekode – høringsrunden 2005 Fra forkjemperne: –Offentlig satsning på åpen kildekode er prinsipielt riktig –Kostnadseffektivt for offentlig sektor –Stimulerer norsk IKT-næring Fra pragmatikerne: –Bruk av åpen kildekode bør avgjøres i hvert enkelt tilfelle Motstridende vurderinger av kostnadsbildet Stiller krav til kompetansen i IT-avdelingene i offentlige virksomheter

12 Åpen kildekode – mulige tiltak Innhenting av erfaring fra åpen kildekode-prosjekter Veiledning til offentlige virksomheter som vurderer å ta i bruk åpen kildekode Systematisk oppbygging av kompetanse på området

13 Åpen kildekode – hvorfor satse? Alternativ og spennende innovasjonsprosess Kan ha positive effekter i forhold til læring, fordi mest mulig gjøres tilgjengelig Kan bidra til økt verdiskaping for norsk næringsliv Kan bidra positivt i forhold til utvikling i andre land

14 Stortingsmelding om IT-politikk Legges fram høsten 2006 Har fått innspill fra godt over 50 ulike miljøer (akademia, offentlig forvaltning, organisasjoner, næringsliv etc) Programvarepoltikk vil være et viktig tema

Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver