1 Helse & Omsorg Budsjettkonferanse 2016
2
3 Fauske har en omsorgstjeneste som er ganske raus og kostnadskrevende. Ressurstilgangen er god, men det oppleves ikke slik for aktørene som driver tjenestene. Hovedårsakene til dette er i all hovedsak knyttet til effektivitets- og produktivitetstap i hjemmetjenesten samt utilstrekkelig kapasitet i boliger som kan gi mulighet for heldøgns tjenester når behovet for det oppstår. Dette er også hovedårsaken til at sykehjemmet over tid har fått pasienter som burde hatt tilbud på lavere nivåer i omsorgstrappa. Dermed er det effektivitetstap også i sykehjemmet. Tilrådingene blir av disse grunnene knyttet til å rette opp skjevheter i kapasitet i omsorgstrappa, endre kriteriene for tildeling av tjenester samt å øke produktiviteten. D RIFTS - OG RESSURSANALYSE FOR PLEIE - OG OMSORGSSEKTOREN 2013 R UNE D EVOLD
4 Uten tiltak
UTEN OG MED TILTAK 5
6
PROSESSER Etablering av tildelingskontor Riktig tilbud i omsorgstrappa Pasientflyt Ressursplanlegging Ressursutnyttelse Vikarbruk Rehabilitering & Korttidsavdeling Palliativ behandling 7
FORTS. PROSESSER KAD Øyeblikkelig hjelp Organisasjonsutvikling Optimalisering Synergi Lederutvikling Helsefremmede lederskap Nærværsledelse 8
FORTS. PROSESSER Kompetanse Faglig Ledelse Rendyrking Somatikk Demens Rehabilitering Livsgledefestival Involvering Engasjement Skape øyeblikk Ringvirkninger Frivillig engasjement 9
FORTS. PROSSER Omsorgsboliger Buen Morgendagens demensomsorg Livsgledesykehjem 10
HJEMMEBASERTE TJENESTER Retten til PA/BPA er styrket, betydning for organisering av tjenester. Stryke samarbeidet mellom hjemmetjenesten og Frisklivsentralen,lag og foreninger. Fokus på pasientflyt Rehab./korttidsavd, langtidsplass 11
HJEMMEBASERTE TJENESTER Målsetting: –Innbyggerne i alle aldre med særlige hjelpebehov skal kunne bo lengst mulig i eget hjem og føle sosial og helsemessig trygghet. –Dette forutsetter et samarbeid mellom bruker, pårørende og tjenesteyter basert på gjensidig respekt og tillit. Fokusområder –Utvikling etter samhandlingsreformen –Avanserte sykepleiefaglige prosesser, Kompetanseheving –Bruk av velferdsteknologiske løsninger/ økt hverdagsmestring/ økt livskvalitet. –Omsorgsboliger tilrettelagt for velferdsteknologi –«øremerkede» leiligheter for «unge» med kroniske lidelser – Flytte fokus fra å bygge pasienter til å bygge selvstendige borgere. –Styrke aktivitetstilbud – lovfestet rett til dagtilbud for demente innen –Legger til rette for palliativ pleie i hjemmet –Mobil omsorg 12
13 Utvikling tildelte Hjemmetjenester pr. uke
PROGNOSE DEMOGRAFISK UTVIKLING 14
15 Utvikling til i dag og forventet Hamarøy Fauske
16 Saltdal
17 Salten Region
18
19
20
«HELSEPARKEN» 21 Legesenter Fysio Rehabilitering & Kortids Administrasjon Miljø & Aktivitet Somatisk Sykehjem Friskliv og cafe Omsorgsboliger Morgendagens Demens institusjon Moveien Institusjon
INSTITUSJON Hva har endret seg de siste 4 årene? –Ny helse- og omsorgslov –Omsorgsplanen 2015 –Nasjonal demensplan «Den gode dagen» –Meld. St. 29 «Morgendagens omsorg» Morgendagens sykehjem «smått er godt» «En del av nærmiljøet» –Mere komplekse sykdomstilstander –Høyere kvalitetskrav –Nye faglige metoder og behandling –Velferdsteknologi 22
INSTITUSJON – HVA ER EN SYKEHJEMSPLASS I FAUSKE? Somatikk –Behandling av fysisk sykdom Demens –Ofte fysiske oppegående Avlastning –Personer som har behov for ekstra omsorg og hjelp i en kortere periode, som avlastning for familie som har daglig omsorg. Uavhengig lokalisering Likt tjenestetilbud på somatikk Differensiert på skjermet Pasienter flyttes internt når behovet endrer seg 23
INSTITUSJON – DEMENSOMSORGEN Dagens lokaliteter svært dårlig tilpasset –Ikke terapeutiske områder –Bygningsmassen motiver lite til aktivitet og bevegelsesfrihet Fremtidens sykehjem «Helsetunhjemmet» Ut fra brukerens behov Fleksibel utforming Moderne og godt utstyrt – effektiv drift og godt AML Pårørende og frivillige Nærhet til øvrige tjenester ved Helsetunet 24
INSTITUSJON – DEN STØRSTE ØKONOMISKE UTFORDRINGEN Utagerende pasienter med demensdiagnose –Fysiske –Verbalt –Ressurskrevende –Økende tendenser –Vi bør etablere en forsterket enhet for denne brukergruppen med god kompetanse –Bør det ligge en økonomisk pott sentralt? 25
INSTITUSJON - LIVSGLEDESYKEHJEM 26
INSTITUSJON – LIVSGLEDESYKEHJEM FORTS. Status som nasjonal sertifiseringsordning Ikke fest og moro system for å oppfylle ni Livsgledekriterier som ivaretar beboernes sosiale, kulturelle og åndelige behov 9 Livsgledekriterier Økonomi – ,-, 20 % livsgledekonsulent
SAGATUN SOM INSTITUSJON Elementer som må på plass før oppstart: –Tilsynslege –Interiør –IT –Legevakt –Fysioterapitjeneste –Vaskeritjenester –Pasientsignalsystem –Rekruteringsprosess Avdelingssykepleier, sykepleiere og helsefagarbeidere –Ressurser 28
Hva kan Sagatun være: –Medisinsk attføring med sikte på tilbakeføring til hjemmet –Avlastning –Ettervern og utskrivningsklare pasienter Rus & Psykisk helsetjenester –Permanent opphold –Spesielt tilrettelagt opphold for funksjonshemmede –Skjermet enhet for senil demente –Selvstendig boenhet for barn/ungdom –Dagopphold –Nattopphold –Døgnopphold for øyeblikkelig hjelp –Terminalpleie 29
Utfasing av doble rom: Brukere som tildeles langtidsplass gis hjemmetjeneste tilbud i eget hjem/omsorgsbolig/bofelleskap fram til ledighet med enkelt rom. Ressurser overføres til hjemmetjenesten og hjemmetjenesten styrkes. 30 INSTITUSJON
31 Helse & Omsorg Budsjettkonferanse 2016