Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krav til dokumentasjon i kap
Advertisements

Ny saksbehandlingsforskrift
1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Ketil Krogstad, avdelingsdirektør
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Arkivutstyr og arkivlokale
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Krav til Universell utforming i ny plan- og bygningslov og byggteknisk forskrift Marita Grande.
Teknisk forskrift (TEK 10) og universell utforming
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Kurs for søkere 2013.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
1 Samarbeid ved tilsyn Byggesak – Brann og redning Tilsynskonferanse Tromsø 14. juni 2010 Frank Bjørkum, rådgiver tilsyn.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Tilbudskonferanse Velkommen til tilbudskonferanse Om tilbudet- Guro Hauge, Lavenergiprogrammet Rehabiliteringskurs – Even Bjørnstad,
Bygg og uteområder. For nye byggverk o krav er gitt i tekniske forskifter til plan- og bygningsloven Ved oppgradering må det gjøres prioriteringer i.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
FDV - Hva er det? En del av slutt-dokumentasjonen I byggesaker Hva trenger bedriftene fra produsent / leverandør? BKF Son
Plan og bygningsloven Proposisjon 43 L ( ) behandles i Stortinget litt senere i år. Ble gjennomført en kort høring i kommunalkomiteen om denne.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
§12 i vannforskriften
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Årsmøte FSTL Drammen 31. Mai 2011
Innsyn og adgangsbegresning
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Helse- og omsorgstjenester
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Krav til sikring av personopplysninger
Gjennomføringsplanen
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Omlegging til produksjonsområder
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FAGDAGER 2013 Opplæring og sakkyndig kontroll – ansvar.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Plan- og bygningsloven
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Nedre Romerike Vannverk AS
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Samlokalisering etter fusjon
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
UU og Fylkesmannens rolle
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
REHAB-krav: Når, hva, hvordan?
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver

Rehabilitering: Tiltak på eksisterende bebyggelse Søknadsplikten Bygningsmessige tiltak Bruksendring Forskriftskrav På det aktuelle tiltaket På resten av byggverket

Plan- og bygningsloven § 20-1 Tiltak som krever søknad og tillatelse: a)oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg b)vesentlig endring eller vesentlig reparasjon av tiltak som nevnt under a c)fasadeendring d)bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i bokstav a e)riving av tiltak som nevnt i bokstav a f)oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner g)oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger samt annen ombygging som medfører fravikelse av bolig h)…….

Plan- og bygningsloven § 20-2 Unntak fra krav om bruk av foretak med ansvarsrett Ellers full søknadsplikt, med krav om tillatelse og ferdigattest/brukstillatelse

Plan- og bygningsloven § 20-3 Tiltak som ikke krever søknad eller tillatelse, dersom disse er i samsvar med plan a)… b)… c)mindre tiltak i eksisterende byggverk d)… e)fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere dokumentert utførelse f)andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten.

Byggesaksforskriften § 4-1 Mindre tiltak unntatt søknad og tillatelse: b) 1.ikke-bærende vegg innenfor en branncelle eller et lydområde 2.installering, endring og reparasjon av enkle installasjoner i eksisterende byggverk innenfor en bruksenhet eller branncelle 3.reinstallering og reparasjon av ildsted

Byggesaksforskriften § 4-1 Mindre tiltak unntatt søknad og tillatelse: c) 5 og 6: mindre forstøtningsmurer og terrengoppfyllinger 7 og 8: graving for kabler, lokal drenering, reparasjon ved rørbrudd

Søknadsplikt for våtrom Byggesaksforskriften § 2-2 Våtrom er søknadspliktig etter pbl § 20-1, og krever bruk av ansvarlige foretak for søknad, prosjektering, utførelse og kontroll. Dette gjelder også for våtrom i tiltak som for øvrig behandles etter pbl § 20-2,med unntak av våtrom i alminnelige driftsbygninger i landbruket. Tekniske krav: § i byggteknisk forskrift Veilederen: Med våtrom menes bad, dusjrom og vaskerom, det vil si rom hvor overflater på vegger og gulv jevnlig eller av og til blir utsatt for fritt vann (vannsøl).

Søknadsplikt for våtrom, unntak: Unntak fra søknad for mange vanninstallasjoner: Alle tiltak er imidlertid ikke søknadspliktig. Det er gjort unntak for enkle installasjoner – det vil si tiltak som ikke bryter skillet mot naboene og som ikke bryter membran som skal hindre vann i å lage skade. Melding fra BE 2.november 2010, - Nordlys

Bruksendring Byggesaksforskriften § 2-1: Bruksendring er søknadspliktig dersom a)byggverk eller del av byggverk tas i bruk til eller blir tilrettelagt for annet enn det som følger av tillatelse eller lovlig etablert bruk, b)endret bruk av byggverk eller del av byggverk kan påvirke de hensyn som skal ivaretas i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven i forhold til byggverket, tilhørende utearealer eller omgivelser, eller c)tilleggsdel tas i bruk til hoveddel eller omvendt.

Forskriftskrav ved rehabilitering Krav til byggverket – Byggteknisk forskrift TEK10 Hovedregel i pbl § 31-2 første ledd: Tiltak på eksisterende byggverk skal prosjekteres og utføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av loven. På byggverk som er, eller brukes, i strid med senere vedtatt plan, kan hovedombygging, tilbygging, påbygging, underbygging, bruksendring eller vesentlig utvidelse eller endring av tidligere drift bare tillates når det er i samsvar med planen.

Forskriftskrav ved rehabilitering Kommunen kan stille krav, pbl § 31-2 andre ledd: Kommunen kan sette som vilkår for å tillate tiltak etter § 20-1 at også andre deler av byggverket enn det tiltaket gjelder settes i forsvarlig stand i samsvar med relevante tekniske krav. Dette kan gjøres når kommunen finner at byggverket er i så dårlig stand at det av hensyn til helse, miljø eller sikkerhet ellers ikke vil være tilrådelig å gjennomføre det omsøkte tiltaket.

Forskriftskrav ved rehabilitering Kommunen kan tillate fravik, pbl § 31-2 fjerde ledd: Kommunen kan gi tillatelse til bruksendring og nødvendig ombygging og rehabilitering av eksisterende byggverk også når det ikke er mulig å tilpasse byggverket til tekniske krav uten uforholdsmessige kostnader, dersom bruksendringen eller ombyggingen er forsvarlig og nødvendig for å sikre hensiktsmessig bruk. Kommunen kan stille vilkår i tillatelsen.

Oppgradering av brannsikkerhet - FOBTOT § 2-1 Eier av ethvert brannobjekt skal sørge for at dette er bygget, utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter om forebygging av brann. Kravene til brannteknisk utforming og utstyr er ivaretatt når tekniske krav gitt i eller i medhold av gjeldende plan- og bygningslov er oppfylt. Det branntekniske sikkerhetsnivået i bygninger bygget i henhold til nyere forskrifter, skal opprettholdes slik som forutsatt i tillatelse etter plan- og bygningsloven § 93. Sikkerhetsnivået i eldre bygninger skal oppgraderes til samme nivå som for nyere bygninger så langt dette kan gjennomføres innenfor en praktisk og økonomisk forsvarlig ramme. Oppgraderingen kan skje ved bygningstekniske tiltak, andre risikoreduserende tiltak eller ved en kombinasjon av slike.

Hvordan følge opp disse reglene? Ikke et mål at kommunen skal kontrollere hjemmene til folk Vanskelig å følge opp tiltak på eksisterende bygg/private boliger Avhengig av aktører som respekterer reglene Tilsyn med at foretakene følger reglene Krav om dokumentasjon av brannsikkerhet ved tilsyn Krav om ferdigattest ved omsetning av boliger Også for nyoppussede våtrom