Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Overgangsprosjektet.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
APO-tilbudet Oslo.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Østfold fylke og Sarpsborg kommune Sikt mot stjernene ”Kan de fly?” spurte Ru ”Ja,” sa Tigergutt, ”de er gode flygere.” ”Kan de fly like godt som ugla?”
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Tizians maleri av Sisyfos fra
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10

Hvorfor Ny GIV ?  Lave inntakspoeng  Nasjonale prøver  Stort frafall i videregående skole

Hva er Ny GIV  Nasjonal dugnad  Fullføre med gyldige resultater  Styrke samarbeidet mellom kommune og fylkeskommune  Støtte de 10 % svakest presterende elevene i 10.klasse

Innhold i Ny GIV  Kompetanseheving av lærere, betalt av staten. 2 fra hver skole.  Styrking av 10 % av elevene i 10.klasse – ca 350 elever i Østfold  Sommerskole tilbud på mottakende v.g.s  PC fra fylket ved start jan i 10.klasse  Oppfølging rundt overføringen fra ungdomsskole til videregående

Starta skoleåret 2010/11  Sarpsborg starta skoleåret 2010/11  Prosjektledere på plass  Statistikkprosjekt  Oppfølgingsprosjekt  Overgangsprosjekt

Mål  Det settes nasjonale mål  I fylkeskommunen setter vi mål i budsjett og økonomiplandokumenter.  Viktig å bli enige om felles tellekriterier, dato og hva som teller/ikke teller

Hvorfor Østfold – alle kommuner  Med utgangspunkt i forankringen i kommunene og utgangspunktet til Østfold samt mye ros det første året.  Eneste fylke hvor alle kommuner innlemmes i Ny GIV dette skoleåret.  Stor utfordring, men også enorm mulighet.

Erfaringer i samarbeid  Partnerskap for karriereveiledning  Sosialkonsulenter  Samarbeidsarenaer  Frafall er et satsningsområde også i fylkesplanen.

Utdanning som komponent for helse

Følger for plan og helse  Mindre frafall og at flere består er det viktigste folkehelsetiltak vi kan gjøre.  Samfunnsøkonomisk stor gevinst i at flere fullfører og består.  Se budsjetter og planer i sammenheng.