Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
«Strykebrettcover og stativ»
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Trygves flersidede øyepeketavle
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Flersidet øyepeketavle
Hvordan intervjue en forsker?
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Å skrive en god innledning
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
- Personlig markering/kamuflasje -
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
En voksen viste frem bilder av de 5 ulike øvelsene vi
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Lesing og lesestrategier
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Pytten 0-3 år Pytten har 20 barn. De er delt i 3 grupper etter alder. Mus som er ettåringene, Katt som er de yngste 2 åringene og Hund som er de eldste.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Brøk Regneartene.
Leve lykkelig alle dager til ende…
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
TEAMBUILDING.
Oktober Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 40
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kort om implementering
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Gang.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Venner og valg Film og samtale.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Forslag til for- og etterarbeid
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Kom i gang med programmering!
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kulpen har 40 barn i alderen 3-6 år. De er delt i 3 prosjektgrupper(Rosa-Grønn og Orange.Her er utdrag fra PowerPoint-dokumentasjonene som er grunnlaget for refleksjonsgruppene «MENNESKET»

«Hva har vi mennesker»? Introduksjon av årets tema med barna på gruppa Brainstorming i samlingsstund; ivrige barn som kom med mange bidrag. Eks: mange synlige kroppsdeler, etter hvert også bein, skjelett, hjerte og muskler

Ansiktet mitt 3 åringen blir utfordret i å ta bilde av hverandre. Skal jobbe to og to; Eline og Alfred (Kristin) og Aurora og Johannes ( Ronny) Samtale om fotografiet og hva det er lurt å begynne med når de skal tegne ansiktet sitt Eline og Alfred; jeg stilte spm om hvilken form ansiktet har. Er det rundt el firkantet. Erfarte at det lå mye språkstimulering i oppgaven (plassering i fht hva, eks: over, under o.l)

Erfaring: Eline og Alfred så ut til å være «komfortabel» med utfordringen. Ok med to barn. Hadde «stramt grep» om oppgaven de fikk, veiledet mye og stilte spm. Eks: munnen er den over el. under nesen? Opplevde dette som positivt. Hadde nok blitt to forskjellige resultat hvis ikke. Barna holdt fokus fra start til slutt.

Tegne ansiktet

Kroppen min 4 og 5 åringene skulle tegne kroppen sin. Skal jobbe to og to ; Zwe Man og Kit Sahay, Indine og Simen, Anna og Benjamin, Mira og Emrik. Gikk gjennom hva vi mennesker har før de skulle tegne seg selv. Tegneoppgaven gikk bra(stor forbedring fra i fjor). De husket det vi hadde snakket om på fårhånd.

Utfordringer på detaljer(øyelokk,tenner,øyebryn osv) Hvordan tegne på rompe og rygg? Indine og Zwe Man sa: «vi må bare snu arket» Ulikt ståsted i tegneutviklingen noen har strektegninger og andre har kommet lengre med flere detaljer. Neste gang skal vi prøve oss på overheaden og tegne skyggebilder.

Kroppen min

Skygger Delte gruppa i 2. Noen så på PC`n der de lager skygger med kroppen mens den andre gruppa fikk lage skygger på overheaden. Veldig spennende og se på pc`n, fikk nye ideer som de prøvde ut etterpå. Vi snakka også om det vi gjorde forrige gang(så på bildene på pc)

Skygger Matea, Indine, Simen, Zwe Man, Kristin og Ronny på Dramarommet Har alle en skygge? Hvordan oppstår skyggen? Er den overalt? Er skyggen der alltid?

Vi samtalte om spørsmålene over; Alle var enige i at alle har en skygge. Matea og Zwe Man mente at vi må ha lys for at det skal oppstå skygge, f.eks sola eller overhead. På natta er det ikke skygge. Da er det mørkt. Zwe Man prøver dette ved å trekke for og fra vinduet. Når gardinene er for ser vi ikke skyggen. Barna repeterer litt fra hva de gjorde forrige gang. De lager skygger. Zwe Man viser jentene hvordan de kan lage skyggebord og hva de må gjøre for å lage stor og liten skygge.

«Har skyggen farge» ? Barna lager skygger en og en. De tar bilder av hverandre. « Skyggen er svart den», sier de.

Eksperiment Vi har overhead, en transparent form, vann og ulike konditorfarger. Formen står på overheaden, barna tømmer vann i formen og alle ser spent på lysveggen; Zwe Man: «skyggen glitrer» Vi spør barna; får skyggen farge dersom vi har fargedråper i vannet? Barna nøler litt og sier både ja og nei….Noen tror at den rosa fargen vil sees.

Zwe Man; «Skyggen glitrer…..»

Indine; «Sjå regnbuen……» Indine legger merke til lyset på veggen; «sjå regnbuen…» Voksen: Hva skjer? Indine: «æ røre (med en skje i vannet) det e derfor………?? Zwe Man: «når sol og regn møtes bli det regnbue…»

Refleksjoner: Still oftere spørsmål direkte til de som ikke sier så mye… Gi barna litt mer tid ved spørsmål.

TEGNE KROPPEN BAKFRA Zve Man fortalte Simen hva de gjorde forrige gang. Vi skulle tegn kroppen bakfra, ikke øyan, munnen eller nesen. Ryggen, rompa, føttene og hodet. Simen begynner med hodet. Jeg ser hår og ører. Fortsetter med ryggen og hendene. Rompa og føttene henger sammen. Tegne på hælene tilslutt. Ronny: Henger hendene rett ut fra kroppen? Nei, dem henger rett ned fra skuldrene. Han gjør om på tegninga si.

Ronny: No ska dokkeer få tegn en voksen bakfra. Hva er forskjellen på voksen og barn? ZveMan: Du er større, kroppen er større. Store muskla og store lår. Simen: Du er mye større, hodet og ryggen. Når de er ferdige så snakker vi om tegningene. Simen har tegnet meg større en han tegnet Zwemann. Jeg ser at han har husket på at armene starter ved skuldrene. Han syntes det var vanskelig og tegn føttene. ZweMan sier at han har kunnet tegne meg mye større.(større føtter) Armene er like store som føttene.

Han har vært nøye på detaljene. Vi ser musklene på hendene og fingrene vises tydelig. I etterkant så lurer jeg på om han ser fingrene mine når jeg står slik? ZweMan: Han ser på tegningen sin og sier etter en stund: «Ronny du ligner på en orangotang».

Tegne en voksen bakfra

Ronny ligner på en orangotang Vanskelig og tegn på føttene

De har diskutert frem at de vil lage mennesket i leire som står I gruppa var 4 barn. Det var Johannes, Eline, Khit Sahai, Emrik og Elvira. Barna fikk veldig mye veiledning i hvordan de skal montere sammen kroppsdelene de laget. Det var mye diskusjon rundt bordet hvilken form hode har. Emrik mente at det var som en ball mens Khit S. viser rundt hodet sitt, som er ikke helt rundt. Elvira: Mener du at det er oval. De viste ikke hva ordet betyr og jeg tegnet oval form på arket. Ja, sier han sånn ser hode ut. Barna lager hoder først og etterpå resten av kroppen. Jeg viser dem fyrstikk pinner som de setter inn i leire mellom hver kroppsdel.

Han skjære føttene like langSå fornøyd etterpå.

Johannes: Det er Henrik, jeg laget tøff sveis på håret til han.

Eline: Jeg lager Sigrid.Eline: Sigrid har hestehale

Emrik: Jeg lager mamma. Håret hennes faller på det ene øye. Derfor vises ikke den ene øye.

Khit Sahai: Jeg laget en tøff mann.

Hvordan lager vi menneske som springer av leire? Aurora reiser seg og viser kroppsstillingen. Det må være en fot bak og en fot frem, sier hun. Alle andre var enig.

Barna maler menneskene Aurora Mennesket i bevegelse laget av leire

Menneskene i bevegelse laget av leire

LEIRE I rosagruppa valgt vi å jobbe med leire en stund. Leire er en lett materiale hvor barna får å uttrykke seg. Det er lett å forme og å jobbe med. Barna bruker grov og fin motorikken. Leire vi bruker i barnehagen trenger bare litt tørketid. Når leire tørke kan det males også. Det er viktig å skape noe tredimensjonalt.

Tegning av skygger God veiledning av Elvira på bruk av kullstift og se detaljer En stol, en vase og et glass

Linn V. tegner maske skyggen viktig å øve med kullstift- nytt materiale

Skjellett tegnet av Sanne og Julian

Isak forteller om det han ser på skyggen: Det er stolen som ser ut som en bokstav L. Også ser jeg en firkant. Isak: Det vises bare 2 føtter av stolen, 2 er gjemt bak dem. Artig å tegne med kullstift