Ingeborg Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Om å formidle -spesielt via posterpresentasjoner Metodeforum i K1. 8.mars 2007.
2 Ordbokforklaringer po´ster en eng. -stor trykt plakat til å henge på vegg som dekorasjon A large, usually printed placard, bill, or announcement, often illustrated, that is posted to advertise or publicize something Metodeforum i K1, 8.mars 2007
3 Forskningsformidling via poster I Hensikten er klar og effektiv formidling fra forsker til forsker i et format som stimulerer til diskusjon Ta utgangspunkt i ett hovedpoeng, ev. ett til to tilleggspoeng, og bygg posteren ut fra poengene Viktig å kjenne rammene, inkl. publikum. Et publikum av spesialister tåler flere ”take home” poeng, andre kanskje bare ett hovedpoeng En poster kan stimulere diskusjon, men selve diskusjonen foregår omkring den Metodeforum i K1, 8.mars 2007
4 Forskningsformidling via poster II Tre ulike format 1.åpen postersesjon: postere er satt opp over et stort område og blir stående gjennom hele møtet/konferansen. Ofte holdes en poster-åpningssesjon, hvor det forventes at forfatteren er tilstede for spørsmål og diskusjon. Senere kan man bruke ev. medforfatter som ”stand in” eller legge fram ”hand outs”; små kopier av selve posteren, gjerne med utdypninger på baksida. Posterrunder er et alternativ, hvor en diskusjonsleder (=moderator) leder en runde til et mindre antall postere og alle forfatterne holder en kort presentasjon etterfulgt av en kort åpen diskusjon Metodeforum i K1, 8.mars 2007
5 Forskningsformidling via poster II Tre ulike format forts. 2.poster symposium: tematisk beslektete postere er samlet i et lokale hvor en diskusjonsleder organiserer formidlingen innenfor en avsatt tid. Man starter gjerne med uformell titting og avslutter med en forberedt presentasjon og påfølgende diskusjon av hver poster 3.muntlig presentasjon (=speech): minutter etterfulgt av spørsmål/diskusjon. Muntlig presentasjon henger høyere enn kun posterpresentasjon, men blir mer énveisformidling Diskusjonsleders rolle Er ofte ekspert på det aktuelle området. Kan være nyttig å kontakte på forhånd, for å finne gode åpningsspørsmål til diskusjon og/eller avklare ting omkring presentasjonen Metodeforum i K1, 8.mars 2007
6 Forskningsformidling via poster III Å holde en tale, for de tykke og de smale de som vil helgardere bør forberede ulike varianter for å presentere posteren 1.På gulvet, for tilhørere med liten kunnskap om emnet: 45 sek til bakgrunnen og 15 sek til ”take home”-melding 2.På gulvet, for tilhørere med avansert innsikt i emnet: 3-5 min. Bruk 15 sek til samme ”take home”-melding som ovenfor, og ha tid til påfølgende diskusjon 3.Fra talerstol, kort ved postersymposium eller lengre ved muntlig presentasjon. Avsatt tid varierer Ikke la nye tilhørere avbryte når du er i gang. Forbered også spørsmål som du/dere kan stille til tilhørere. Metodeforum i K1, 8.mars 2007
7 Tittelen Bør inneholde ”take home”-meldingen ord er ideelt bedre å beskrive hva som er undersøkt enn hva som er funnet vær forsiktig med ordspill eller annet som kan trivialisere inntrykket av arbeidet som blir presentert Metodeforum i K1, 8.mars 2007
8 Forfattere og tilknytning Samme prinsipper som i andre publikasjoner Som regel er det den først nevnte forfatteren som presenterer posteren Tilknytning nevnes bare hvis det er relevant i den aktuelle sammenhengen Dersom det er hel eller delvis privat finansiering, er det viktig å være helt åpen på det Kontaktinformasjon Alt materiale som blir laget må inneholde slik informasjon; e-post- og nettadresser Metodeforum i K1, 8.mars 2007
9 Introduksjon ≈ Bakgrunn (Noen anbefaler et abstrakt/sammendrag aller først, andre ikke) Skal besvare spørsmålet ”Hvorfor har du/dere gjort dette”? Hva blir studert, hvorfor er det viktig, hva vil funnene bidra med på området? Kort, men helst med forskningsspørsmål / hypotese som skal undersøkes Metodeforum i K1, 8.mars 2007
10 Metode og materiale Skal besvare spørsmålet ”Hva gjorde du/dere”? Konsist, mange detaljer må bli utelatt Design, prospektivt, retrospektivt, randomisering, kontekst, hvilke pasienter Hvordan er utvalget etablert, dets karakteristika Hvilke målinger; fra spørreskjema ev. gjengi formuleringer av viktige spørsmål Valgte analyser og signifikansnivå Metodeforum i K1, 8.mars 2007
11 Resultat Skal besvare spørsmålet ”Hva fant du/dere”? Hovedresultat bør vises i form av data Data med relevans for forskningsspørsmål/ hypotese vises uavhengig av statistisk signifikans Data som er grunnlaget for konklusjonen skal vises så detaljert som plassen tillater Følg vanlige retningslinjer for bruk av grafikk og tabeller –ikke sløs med blekket Presenter funnene i en virkelighetsnær form Metodeforum i K1, 8.mars 2007
12 Konklusjon ≈ Implikasjoner Kan ev. inngå som siste del av diskusjonen Skal besvare spørsmålet ”Hva innebærer dette”? En vanlig feil er at data tas til inntekt for mer vidtrekkende konklusjoner enn det er grunnlag for Metodeforum i K1, 8.mars 2007
13 Tekniske valg Posteren skal lages presis som foreskrevet av de som har invitert til å presentere Tittelen bør være lesbar på 5-6 m avstand Teksten bør være lesbar på 1m avstand ord per linje er lett å lese Gjerne sans serif-font i overskrifter og serif-font i tekst Unngå bruk av mye mindre font i tabeller o.l. Alternativt til papirplakat kan man bruke ”levende” power point presentasjoner i slik formidling Metodeforum i K1, 8.mars 2007
14 Forslag til en 1,2x2,4 m poster i landskaps- format (Miller 2007) Metodeforum i K1, 8.mars 2007
15 Forslag til poster (Shelledy 2004) Metodeforum i K1, 8.mars 2007
16 Referanser Campbell RS: How to present, summarize, and defend your poster at the meeting. Respir Care 2004, 49: Miller JE: Preparing and Presenting Effective Research Posters. Health Serv Res 2007, 42: Pierson DJ: How to write an abstract that will be accepted for presentation at a national meeting. Respir Care 2004, 49: Shelledy DC: How to make an effective poster. Respir Care 2004, 49: White A, White L: Preparing a poster. Acupunct Med 2003, 21: Metodeforum i K1, 8.mars 2007