Ingeborg Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Om å formidle -spesielt via posterpresentasjoner Metodeforum i K1. 8.mars 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
En måte å lese Bibelen på
STATISTISK GENERALISERING
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
1. Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvantitativ forskning
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Prosjekt og forskningsrapport
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Presentasjonsteknikk Institutt for medier og kommunikasjon 27. & 29. mars 2007 Kursholder: Gro Elin Hansen Informasjonskonsulent, SAS Braathens Tidligere.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Hvordan skrive egne dilemma
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Presentere en teknisk rapport
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Kapittel 14: Tale og lytte
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Klubbutvikling oppfølging
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ingeborg Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Om å formidle -spesielt via posterpresentasjoner Metodeforum i K1. 8.mars 2007.

2 Ordbokforklaringer  po´ster en eng. -stor trykt plakat til å henge på vegg som dekorasjon  A large, usually printed placard, bill, or announcement, often illustrated, that is posted to advertise or publicize something Metodeforum i K1, 8.mars 2007

3 Forskningsformidling via poster I  Hensikten er klar og effektiv formidling fra forsker til forsker i et format som stimulerer til diskusjon  Ta utgangspunkt i ett hovedpoeng, ev. ett til to tilleggspoeng, og bygg posteren ut fra poengene  Viktig å kjenne rammene, inkl. publikum. Et publikum av spesialister tåler flere ”take home” poeng, andre kanskje bare ett hovedpoeng  En poster kan stimulere diskusjon, men selve diskusjonen foregår omkring den Metodeforum i K1, 8.mars 2007

4 Forskningsformidling via poster II  Tre ulike format 1.åpen postersesjon: postere er satt opp over et stort område og blir stående gjennom hele møtet/konferansen. Ofte holdes en poster-åpningssesjon, hvor det forventes at forfatteren er tilstede for spørsmål og diskusjon. Senere kan man bruke ev. medforfatter som ”stand in” eller legge fram ”hand outs”; små kopier av selve posteren, gjerne med utdypninger på baksida. Posterrunder er et alternativ, hvor en diskusjonsleder (=moderator) leder en runde til et mindre antall postere og alle forfatterne holder en kort presentasjon etterfulgt av en kort åpen diskusjon Metodeforum i K1, 8.mars 2007

5 Forskningsformidling via poster II  Tre ulike format forts. 2.poster symposium: tematisk beslektete postere er samlet i et lokale hvor en diskusjonsleder organiserer formidlingen innenfor en avsatt tid. Man starter gjerne med uformell titting og avslutter med en forberedt presentasjon og påfølgende diskusjon av hver poster 3.muntlig presentasjon (=speech): minutter etterfulgt av spørsmål/diskusjon. Muntlig presentasjon henger høyere enn kun posterpresentasjon, men blir mer énveisformidling  Diskusjonsleders rolle Er ofte ekspert på det aktuelle området. Kan være nyttig å kontakte på forhånd, for å finne gode åpningsspørsmål til diskusjon og/eller avklare ting omkring presentasjonen Metodeforum i K1, 8.mars 2007

6 Forskningsformidling via poster III  Å holde en tale, for de tykke og de smale de som vil helgardere bør forberede ulike varianter for å presentere posteren 1.På gulvet, for tilhørere med liten kunnskap om emnet: 45 sek til bakgrunnen og 15 sek til ”take home”-melding 2.På gulvet, for tilhørere med avansert innsikt i emnet: 3-5 min. Bruk 15 sek til samme ”take home”-melding som ovenfor, og ha tid til påfølgende diskusjon 3.Fra talerstol, kort ved postersymposium eller lengre ved muntlig presentasjon. Avsatt tid varierer Ikke la nye tilhørere avbryte når du er i gang. Forbered også spørsmål som du/dere kan stille til tilhørere. Metodeforum i K1, 8.mars 2007

7 Tittelen  Bør inneholde ”take home”-meldingen  ord er ideelt  bedre å beskrive hva som er undersøkt enn hva som er funnet  vær forsiktig med ordspill eller annet som kan trivialisere inntrykket av arbeidet som blir presentert Metodeforum i K1, 8.mars 2007

8 Forfattere og tilknytning  Samme prinsipper som i andre publikasjoner  Som regel er det den først nevnte forfatteren som presenterer posteren  Tilknytning nevnes bare hvis det er relevant i den aktuelle sammenhengen  Dersom det er hel eller delvis privat finansiering, er det viktig å være helt åpen på det Kontaktinformasjon  Alt materiale som blir laget må inneholde slik informasjon; e-post- og nettadresser Metodeforum i K1, 8.mars 2007

9 Introduksjon ≈ Bakgrunn  (Noen anbefaler et abstrakt/sammendrag aller først, andre ikke)  Skal besvare spørsmålet ”Hvorfor har du/dere gjort dette”?  Hva blir studert, hvorfor er det viktig, hva vil funnene bidra med på området?  Kort, men helst med forskningsspørsmål / hypotese som skal undersøkes Metodeforum i K1, 8.mars 2007

10 Metode og materiale  Skal besvare spørsmålet ”Hva gjorde du/dere”?  Konsist, mange detaljer må bli utelatt  Design, prospektivt, retrospektivt, randomisering, kontekst, hvilke pasienter  Hvordan er utvalget etablert, dets karakteristika  Hvilke målinger; fra spørreskjema ev. gjengi formuleringer av viktige spørsmål  Valgte analyser og signifikansnivå Metodeforum i K1, 8.mars 2007

11 Resultat  Skal besvare spørsmålet ”Hva fant du/dere”?  Hovedresultat bør vises i form av data  Data med relevans for forskningsspørsmål/ hypotese vises uavhengig av statistisk signifikans  Data som er grunnlaget for konklusjonen skal vises så detaljert som plassen tillater  Følg vanlige retningslinjer for bruk av grafikk og tabeller –ikke sløs med blekket  Presenter funnene i en virkelighetsnær form Metodeforum i K1, 8.mars 2007

12 Konklusjon ≈ Implikasjoner  Kan ev. inngå som siste del av diskusjonen  Skal besvare spørsmålet ”Hva innebærer dette”?  En vanlig feil er at data tas til inntekt for mer vidtrekkende konklusjoner enn det er grunnlag for Metodeforum i K1, 8.mars 2007

13 Tekniske valg  Posteren skal lages presis som foreskrevet av de som har invitert til å presentere  Tittelen bør være lesbar på 5-6 m avstand  Teksten bør være lesbar på 1m avstand  ord per linje er lett å lese  Gjerne sans serif-font i overskrifter og serif-font i tekst  Unngå bruk av mye mindre font i tabeller o.l.  Alternativt til papirplakat kan man bruke ”levende” power point presentasjoner i slik formidling Metodeforum i K1, 8.mars 2007

14 Forslag til en 1,2x2,4 m poster i landskaps- format (Miller 2007) Metodeforum i K1, 8.mars 2007

15 Forslag til poster (Shelledy 2004) Metodeforum i K1, 8.mars 2007

16 Referanser  Campbell RS: How to present, summarize, and defend your poster at the meeting. Respir Care 2004, 49:  Miller JE: Preparing and Presenting Effective Research Posters. Health Serv Res 2007, 42:  Pierson DJ: How to write an abstract that will be accepted for presentation at a national meeting. Respir Care 2004, 49:  Shelledy DC: How to make an effective poster. Respir Care 2004, 49:  White A, White L: Preparing a poster. Acupunct Med 2003, 21: Metodeforum i K1, 8.mars 2007