Personell kompetanse (jfr. læreboka kap. 2) - Forvaltningens oppbygning - Kompetansebegrepet - Delegasjon - Instruksjonsmyndighet - Habilitet JUS201 Høst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JUS201 Dag
Advertisements

JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
8 Det politiske systemet i Norge
Prosessuell Materiell Personell
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
JUS201 Dag
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
3 Marius Stub.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Den politiske styringskjeden
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Inger-Johanne Sand, IOR Vår 2018
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Statlig kontroll med kommunene – lovlighetskontroll og statlig tilsyn
3 Marius Stub.
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Seniorråd og ny Kommunelov
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Personell kompetanse (jfr. læreboka kap. 2) - Forvaltningens oppbygning - Kompetansebegrepet - Delegasjon - Instruksjonsmyndighet - Habilitet JUS201 Høst 2016

Jus201 - Offentlig saksbehandling og forvaltningsrett

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Innhold Praktiske opplysninger Oversikt over faget Forvaltningens oppbygning Kompetansebegrepet Delegasjon Instruksjonsmyndighet Habilitet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Praktiske opplysninger Alt du trenger finner du på fagsidene - Fronter viser videre til fagsidene Løpende info sendes på epost.

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Praktiske opplysninger Kjøp bøker med en gang -Morten Walløe Tvedt: Lærebok i forvaltningsrett Norges Lover må tas med på forelesningene Så ny som mulig, fra 2012 eller senere. Vanlige notater kan ikke skrives i lovsamlingen Delta i kollokviegruppe Ikke obligatorisk, men anbefales Organiseres av studentene selv. Kan samkjøres med JUS100.

Oversikt over faget

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Oversikt over faget: Hovedpunkter Forvaltningens oppbygning Sentrale saksbehandlingsregler Saksforberedelse Habilitet Innsynsrett Klageadgang Skjønnsutøvelsens rammer Skillet mellom politikk og juss Vedtak og avtaler med det offentlige

Forvaltningens NYE oppbygningNYE

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Maktfordelingen Stortinget -Vedtar lovene -Bevilger pengene Domstolene -Dømmer uavhengig av andre statsmakter Kongen = Regjeringen -Setter Stortingets vedtak ut i livet -Regjeringen leder statens forvaltning

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Hvordan systematisere forvaltningen? Stat Folkevalgt organ = Stortinget Ledelse = Regjeringen Fylke Folkevalgt organ = Fylkestinget Ledelse = Fylkesutvalget Kommune Folkevalgt organ = Kommunestyret Ledelse = Formannskapet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Hvordan systematisere forvaltningen? Sentralforvaltning -Hele landet som virkeområde -Statlige organer Regjeringen Departementene Direktorater Tilsyn, råd mm. Regional forvaltning -Landsdel eller fylke -Både statlige og fylkeskommunale organer

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Hvordan systematisere forvaltningen? Lokal forvaltning -Kommune eller annet lite område -Statlige, kommunale og fylkeskommunale organer Eks: Kommune, NAV-kontor, lensmannskontor -Ofte omtales også regional forvaltning som ”lokal forvaltning”

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Regjeringen og departementene ”Kongens menn” Grunnloven § 3: ” Den utøvende makt er hos kongen” Grunnloven § 12: ” Kongen velger selv et råd” Regjeringens formelle vedtak treffes i statsråd på Slottet Kongelig resolusjon (kgl.res)

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Regjeringen og departementene Regjeringens oppgaver -Lede statsforvaltningen -Informere Stortinget Stortingsmeldinger Lovforslag Budsjettforslag Regjeringens arbeidsform -Regjeringskonferanser -Forberedende statsråd -Statsråd på Slottet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Regjeringen og departementene Dobbelt rolle for regjeringsmedlemmene Medlem i ”regjeringsgruppa” Leder av et departement Departementet er sekretariat for sin statsråd Departementets oppgaver Forberede saker for politisk behandling Planlegge, instruere og kontrollere hele forvaltningsapparatet Gi forskrifter og treffe vedtak Hierarkisk organisering Klare kommandolinjer og ansvarsplassering

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Direktorater og den slags Mange slags betegnelser Direktorat, verk, vesen, tilsyn, forvaltning mm. Sentralt forvaltningsorgan underlagt et departement Hierarkisk organisert Arbeidsdeling med departementet Direktorat: Faglig spesialisering, litt mindre politikk Departement: Mer politikk, økonomi og samordning Ulike departement har ulik arbeidsdeling

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kollegiale organer Gruppe som treffer vedtak etter diskusjon eller avstemning Ingen enkeltperson på toppen som har ansvaret Mange slags betegnelser Råd, styre, komité, nemnd, utvalg, kommisjon osv. Finnes både i sentral, regional og lokal forvaltning Er det en god idé? PLUSS: Lang tradisjon. Kan få med eksperter. Kan få med organisasjoner. Allsidige vurderinger. Vedtakene aksepteres. MINUS: Kan gå tregt. Kan gi dårlige kompromissløsninger. Kan gi særfordeler til representerte grupper.

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kollegiale organer Eksempler på funksjoner -Fungere som et styre Styret for Lånekassen -Avgjøre tvister Trygderetten, Patentstyret, Riksskattenemnda -Kontroll og bevilgningsvirksomhet Regionale rovviltnemnder, Forskningsrådet, OmsetningsrådetOmsetningsrådet -Utredning og rådgivning Lovkomiteer, undersøkelseskommisjoner Mange spesialiserte funksjonsmåter

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fylket? Hva er sammenhengen mellom fylkeskommunen og fylkesmannen?

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Regional og lokal statsforvaltning Fylkesmannen Statens altmuligmann i fylket Amtmannstradisjon fra Mange oppgaver Samordning mellom stat, fylkeskommune og kommune Avlaster sentralforvaltningen Kjenner lokale forhold Avgjørelsesmyndighet i noen sakstyper fylkesmannen.no -Tilknytning til flere departementer

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Regional og lokal statsforvaltning Andre regionale statsorganer Spesialiserte oppgaver Flere etater preget av stadig omorganisering Se en oversikt fra Hva er endret? -Ikke alle distrikter følger fylkesgrensene Eks: Bispedømme, politidistrikt, forsvarskommando Stadig flere følger fylkesgrensene Lokale statsorganer Eks: Skattekontor, lensmann, NAV

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kommuner og fylkeskommuner Egne rettssubjekter Ikke en del av Staten Opprettet ved lov – kan forandres ved ny lov Kommunene fra 1837 – formannskapslovene Fylkeskommunene fra 1974 med direkte valg Kommuneloven av 25. sept nr. 107 Se regjeringens sider om kommunereform Folkevalgte styringsorganer Kommunestyre og fylkesting velges for 4 år Egen beskatnings- og bevilgningsmyndighet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kommunene Store variasjoner -Antall 1837: : : 428 -Størrelse Halvparten av kommunene har mindre enn innbyggere 12 kommuner har over innbyggere Utsira minst med Oslo størst med Omstrukturering vil tvinge seg fram Samordning og stordriftsfordeler I 2007 reduserte Danmark fra 275 til 98, og la ned fylkene Kommunereform.no

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kommunene Organisasjon -Noe er pålagt ved lov: Folkevalgte: Kommunestyre, formannskap, ordfører Ansatt administrasjon: Administrasjonssjef og regnskapssjef -Resten bestemmes av kommunen selv Eks: [org.kart] Oppgaver Over halvparten av den offentlige tjenesteproduksjon Viktige områder: Skole, helse- og sosialtjenester, veier, vann og kloakk Betydelig rolle i arealplanlegging og utbygging

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Statens og kommunenes bedrifter Flere organisasjonsformer finnes Aksjeselskap Interkommunalt selskap Spesialformer vedtatt ved lov – Eks: Helseforetakene, Vinmonopolet, Norsk Tipping, Husbanken Styring på en annen måte Selskapene er egne rettssubjekter – egen formue og inntekt Eierstyring må skje gjennom selskapsorganer – generalforsamling Ingen formell instruksjonsmyndighet fra høyere forvaltningsorganer Noen selskaper har både offentlige og private aksjeeiere -Selskapsrettens område

Oversikt over forvaltningsretten

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Hvem kan bestemme hva? Begrepet ”kompetanse” Juridisk begrep Har ingenting med CV å gjøre Kompetanseregler finnes i lover og forskrifter Eks: Forurensningsloven kap. 11

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kompetansebegrepet Kompetanse -Rett til å treffe bindende beslutninger / avgjørelser Eks: Lånekassen kan avgjøre din søknad om stipend -Kompetansen er avgrenset Eks: Lånekassen kan ikke avgjøre byggetillatelser Kompetanseregler finnes i lover og forskrifter Eks: Forurensningsloven kap. 11

Steinar Taubøll - UMB Kompetansebegrepet Forvaltningens avgjørelser er gyldige når: -Innholdet i vedtaket er riktig etter gjeldende rett Materiell kompetanse -Saken er behandlet på riktig måte før vedtaket Prosessuell kompetanse -Det er riktig organ og person som har fattet vedtaket Personell kompetanse Dette er hovedinndelingen i forvaltningsretten

Steinar Taubøll - UMB Kompetansefeil kan føre til at en avgjørelse blir ugyldig -Materielle feil Feil rettsanvendelse Feil fakta Feil i utnyttelse av skjønnsfrihet Utenforliggende hensyn Usaklig forskjellsbehandling Grov urimelighet Vilkårlighet Uforholdsmessighet -Personelle feil Feil organ Ulovlig delegering Feil person -Prosessuelle feil Brudd på forvaltningslovens regler Brudd på saksbehandlingsregler i aktuell særlov Brudd på ulovfestede krav til forsvarlig saksbehandling

Instruksjonsmyndighet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Instruksjonsmyndighet Forvaltningens organer og personale må styres Kompetansen til å styre henger sammen med posisjoner i hierarkiet Instrukser -Pålegg om hvordan den underordnede skal forholde seg Til et underordnet organ Til en underordnet ansatt i samme organ

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Instruksjonsmyndighet Stortinget -Kan gi instrukser til forvaltningen -En følge av parlamentarismen Regjeringen kan prøve seg med kabinettspørsmål – Eks: Bondeviks regjering gikk av i gasskraft-saken i Instruksene må ikke stride mot gjeldende lov Stortinget kan endre loven, men ikke gi den tilbakevirkende kraft

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Instruksjonsmyndighet Regjeringen -Kan instruere lavere organer Men det finnes noen få unntak – Eks: Trygderetten og Datatilsynet Departementer, direktorater osv. -Kan instruere innenfor ”sitt hierarki” Ikke sidelengs – Eks: fra et direktorat til et annet -Noen ganger er hierarkiet litt pussig Viktig eksempel: Fylkesmannen behandler saker som hører under flere departementer. Disse kan instruere på hvert sitt område -Instrukser kan gis i flere former Muntlig, notat, brev, rundskriv

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Instruksjonsmyndighet: Hva med kommunen? Innenfor kommunen -Instrukser i hierarkiet Kommunestyret sitter på toppen – ikke den administrative leder Kan Statens organer instruere kommunen? Kommunalt selvstyre forhindrer vanlig instruksjon Kommuneloven setter grenser for kommunenes handlefrihet Statskontroll med mange kommunale vedtak Kommunene er avhengige av økonomiske tilskudd fra Staten På noen felt gir lovene instruksjonsmyndighet til statsorganer

Delegasjon

Steinar Taubøll - UMB Delegasjon Utruste andre med myndighet som en har selv Den som delegerer må ha primærkompetanse Den som delegerer må ha kompetanse til å delegere Delegasjonen må skje i form av et formelt vedtak -Den som delegerer gir ikke fra seg sin egen myndighet eller ansvar -Videre delegasjon er mulig hvis delegasjonskompetansen også blir delegert Stortinget  Kongen  Departement  Direktorat

Steinar Taubøll - UMB Delegasjon Ekstern delegasjon Fra organ til organ nedover i hierarkiet Regjeringen og departementene kan som regel delegere Andre organer kan som regel ikke – men adgangen kan være bestemt ved lov i noen tilfeller Intern delegasjon Innenfor samme organ Går ikke i kollegiale organer – der fattes beslutninger samlet Greit nedover i hierarkiske organer – men bare så langt det er faglig forsvarlig

Habilitet

Steinar Taubøll - UMB Habilitet Et spørsmål om personell kompetanse Er saken avgjort av riktig person? En saksbehandler som under vanlige forhold er riktig person kan i noen tilfeller være feil person Etiske krav til forvaltningens folk Ikke dømme i egen sak Skille fellesinteressen og personlig interesse Fare for partisk opptreden Egne interesser, lojalitet, fiendskap ++ Kan også virke inn ubevisst

Steinar Taubøll - UMB Habilitet Forvaltningen må ha borgernes tillit Folkets tillit til at det handles upartisk Mistanke er skadelig Forhold som er ”egnet til” å svekke tilliten Uavhengig av den enkelte ansatte Reglene beskytter også den ansatte Kan trekke seg fra en sak Slipper å bli utsatt for kritikk

Steinar Taubøll - UMB Habilitet Streng tolkning kan føre til forsinkelser Problematisk i små samfunn ”Alle kjenner alle” Habilitet i Høyesterett: HR P (Tomtefesteloven) og Rt s. 669 Øygard-saken Det er ikke kritikkverdig å være inhabil Være gift, ha venner, drive eget firma… Kritikkverdig å behandle en sak når man er inhabil

Steinar Taubøll - UMB Habilitetsregler flere steder i loven De vanligste habilitetsreglene står i forvaltningsloven § 6 Lov av 10 feb Spesialregler på noen forvaltningsområder Eks: Kommuneloven § 40 nr. 3 om de folkevalgte Spesialregler ved domstolsbehandling Domstollovens regler har delvis vært mønster for fvl. § 6 Litt strengere i domstolene

Steinar Taubøll - UMB Hvem omfattes av reglene? Hvilke organer? -Utgangspunkt: fvl. § 1 -Kap. II gjelder ”et hvert organ” (unntak i § 4) Hvilke personer? -§ 6: ”tjenestemann” -§ 10: ”enhver annen som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan” Eks: folkevalgte

Steinar Taubøll - UMB Hvilke oppgaver omfattes? § 6: ”treffe avgjørelse” -Mer enn ”vedtak” - myndighetsutøvelse -Omfatter avtaleinngåelse Eks: Kjøp, leie, kreditt… -Kan omfatte unnlatelse av å gripe inn § 6: ”tilrettelegge grunnlaget” -Internt -Innstilling fra andre organer

Steinar Taubøll - UMB Den generelle regel i fvl. § 6,2 ”egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet” -Bedømt fra utsiden ”Særegne forhold” -Markerer en viss terskel -Ikke bare for unike tilfeller -Kan også være av samme art som i 1. ledd Slektskap og representasjon Skal da mer til for å utvide spesialregelen (eks: søskenbarn) Har lovgiver vurdert muligheten? (eks: samboere)

Steinar Taubøll - UMB Den generelle regel i fvl. § 6,2 ”særlig fordel, tap eller ulempe” -Spesiell vurdering i noen kollegiale organer Organer med interesserepresentasjon (eks: fylkeslandbruksstyret) Politiske standpunkter i folkevalgte organer Spesialregler i kommuneloven § 40 nr. 3 -Gjelder folkevalgte som også er ansatte -Skal hindre sammenblanding av roller

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfeller uten skjønnsvurdering: fvl. § 6,1 Slektskapsregelen -Dårlig lovgivningsteknikk? -Se læreboka kap 2.5.3:

Steinar Taubøll - UMB Avledet inhabilitet – fvl. § 6,3 Avhengighetsforhold til egen sjef ”direkte underordnet” -Ikke kollegiale organer ”samme organ” -Direktorat rammes ikke av inhabil statsråd ”treffe” avgjørelse -Tilrettelegging rammes ikke

Steinar Taubøll - UMB Hvem avgjør habilitetsspørsmålet? Hovedregel: Tjenestemannen selv Plikt til å vurdere og rapportere seg selv av eget tiltak -Kan overlates til nærmeste overordnet Kollegiale organer -Organet avgjør - uten at vedkommende deltar -Medlemmer må si fra om forholdet i god tid Plikt til å si fra Mulighet for varamann

Forvaltningslovens virkeområde og oppbygning

Steinar Taubøll - UMB Forvaltningslovens virkeområde Utgangspunkt § 1: Den virksomhet som drives av ”forvaltningsorganer” Flere unntak og spesielle definisjoner -Eks: offentlig næringsvirksomhet Kapittel II og III har et stort virkeområde -All ”virksomhet” som drives av organet Kapittel IV- VI gjelder bare ”enkeltvedtak” Kapittel VII gjelder bare ”forskrifter”

Steinar Taubøll - UMB Gjelder all virksomhet: Kap. II og III Habilitet Veiledningsplikt Saksbehandlingstid Nedtegning av opplysninger Rett til advokat eller annen fullmektig Taushetsplikt

Steinar Taubøll - UMB Gjelder enkeltvedtak: Kap. IV og V Forhåndsvarsling Utrednings- og informasjonsplikt Partenes adgang til dokumentinnsyn Vedtakets form Krav til begrunnelse Underretning om vedtak

Steinar Taubøll - UMB Gjelder enkeltvedtak: Kap. VI Klageadgang Klageinstans Klagefrist Klagens form og innhold Saksforberedelsen i klagesak Klageinstansens kompetanse Omgjøring av vedtak uten klage Sakskostnader

Steinar Taubøll - UMB Gjelder forskrifter: Kap. VII Utredningsplikt Forhåndsvarsling Uttalelser fra interesserte Formkrav og kunngjøring Virkning av forsømt kunngjøring

Steinar Taubøll - UMB En generell regel i Kap. VIII § 41 -Viktig regel om følgene av saksbehandlingsfeil -Suppleres av ulovfestede regler om ugyldighet