Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Generelt om offentlig forvaltning og retten

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Generelt om offentlig forvaltning og retten"— Utskrift av presentasjonen:

1 Generelt om offentlig forvaltning og retten
Dag Wiese Schartum

2 Politikere Forvaltningsorganer Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn
Innretter seg eller klager og/eller ytrer seg politisk Innbyggere, næringsliv, sivilt samfunn Politikere Forvaltningsorganer Myndighets- utøvelse Tjeneste- produksjon Gir mandat ved valg og påvirker gjennom andre demokratiske kanaler Lovvedtak mv. som etablerer plikter og gir rettigheter for det sivile samfunn Gjennomfører lover og andre vedtak ved hjelp av forvaltnings-apparatet e-forvaltning e-demokrati Tar initiativ til nye lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Utreder politikkalternativer i samarbeid med det sivile samfunn Egen-forvaltning Anmoder om iverksettelse av lover og annen politikk, f.eks. forvaltningspolitikk Iverksetter ved å lage infra-struktur, systemer, gi retnings-linjer/prinsipper, saksbehandli-ngsrutiner, ansette, opplære mv.

3 Sentrale forvaltningsrettslige prinsipper
Legalitetsprinsippet Myndigheter må ha hjemmel i lov for å gripe inn i borgernes rettssfære (jf. forbud, påbud, innskrenking av rettigheter) Kan bruke forskrift med hjemmel i lov Desto mer inngripende, desto klarere må hjemmelen være Legalitetskontroll er sentralt i e-forvaltning: er f.eks. automatiserte rutiner hjemlet i lov? (jf. ”svart boks”) Forsvarlighetsprinsippet Myndighetsutøvelsen må være forsvarlig, dvs. ikke innrettes slik at det blir uakseptabel fare for feil og uriktige avgjørelser For eksempel viktig å vurdere om automatiserte saksbehandlingsrutiner er forsvarlige (er systemet forståelig for saksbehandler?) Utredningsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) Jus og faktum i en sak må være tilstrekkelig utredet Kan være en utfordring dersom utredningen blir standardisert ved at opplysninger i hver sak kun hentes fra maskinlesbare kilder

4 Forvaltningsrettslige prinsipper (fortsatt)
Kontradiksjonsprinsippet (jf. forsvarlighetsprinsippet) Borgerne må ha anledning til å motsi og gi uttrykk for sitt eget syn Innsyn og kunnskap en viktig forutsetning (jf. offentlighetsprinsippet som behandles i en senere forelesning) Kan være vanskelig å motsi ”harde fakta” fra maskinelle rutiner (?) Nøytralitets- og saklighetsprinsippet Myndighetsutøvelsen må bare skje på basis av forhold som rettsreglene angir som relevante i sakstypen og ikke ta utenforliggende hensyn Forvaltningen må utrede saker på balansert måte Standardisert, maskinell saksbehandling kan gjøre det lettere å forhindre at irrelevante forhold får betydning Likhetsprinsippet Like saker skal behandles likt; dvs. forskjellsbehandling må være saklig og rettslig begrunnet Gir systemløsningene anledning til å beskrive særtrekk ved egen sak eller blir ulike saker behandlet på «lik» måte?

5 Lovgivning Formelle lover Forskrifter Instrukser
Vedtas av Stortinget (ikke som før av Odels- og Lagting) Formell lov brukes mye oftere enn legalitetsprinsippet tilsier Er sammen med forskrifter en spesielt viktig rettskilde innen forvaltningsretten og som grunnlag for rettslige beslutningssystemer i forvaltningen Forskrifter Dvs.: delegert lovgivning (”bestemmende for rettigheter eller plikter” … ”til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer”, jf fvl § 2 bokstav c, jf. bokstav a) Forskriften må holde seg innenfor lovhjemmelen, dvs. fullmakten fra lovgiver til å gi bindende regler Det gjelder egne saksbehandlingsregler for forskrifter, bl.a. vedrørende høring og kunngjøring Instrukser Gjelder ofte rettsanvendelse og skjønnsutøvelse Er bare bindende for forvaltningsorganet, men kan reelt sett få stort gjennomslag også ellers

6 Forvaltningslovgivning
Generell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for store deler av forvaltningen Eksempler: Forvaltningsloven, offentleglova, arkivloven (alle; med forskrifter) Personopplysningsloven er en slags forvaltningslov fordi den veldig ofte kommer til anvendelse på forvaltningens enkeltsaksbehandling (men også på annet enn forvaltningsvirksomhet; f.eks. tjenesteyting) Spesiell forvaltningslovgivning Er slik lovgivning som gjelder for den enkelte forvaltningsordning Eksempler: Folketrygdloven, skatteloven, ligningsloven, tolloven, utdanningsstøtteloven, utlendingsloven Det er primært spesiell forvaltningslovgivning som blir automatisert ved hjelp av rettslige beslutningssystemer; særlig ordninger som er basert på veldefinerte vilkår og beregninger

7 Enkeltvedtak og rettslige beslutningssystemer
Spesiell forvaltningslovgivning har primært regler som styrer innholdet av avgjørelse i enkeltsaker, dvs. spørsmål det skal treffes enkeltvedtak om Forvaltningsloven er generell og gir bestemmelser om hvilke fremgangsmåter forvaltningsorganene skal følge for å ivareta rettssikkerhet To viktige temaer i forvaltningsloven er regler for all forvaltningsvirksomhet, dvs. uavhengig av om det treffes enkeltvedtak eller ikke (jf. habilitet, veiledningsplikt, taushetsplikt); og regler for enkeltvedtak, dvs. for avgjørelser som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til bestemte private personer, se fvl § 2 bokstav b, jf. (jf. forhåndsvarsel, saksforberedelse, innsyn, begrunnelse, klage og omgjøring) Rettslige beslutningssystemer er utviklet for helt eller delvis å automatisere behandling av enkeltsaker, dvs. for å automatisere anvendelse av spesiell forvaltningslovgivning på enkeltsaker  enkeltvedtak

8 Rettslig kompetanse (myndighet) til å treffe enkeltvedtak
Bestemmelser i forvaltningslovgivningen gjelder ofte spørsmål om «kompetanse» i betydningen myndighet Personell kompetanse (hvem?) Dvs. hvem kan utøve offentlig myndighet? Hvilket forvaltningsorgan skal treffe enkeltvedtak, hvem er klagemyndighet? Krav til personers habilitet mv Jf. særlovgivning, supplert av generell forvaltningslovgivning Materiell kompetanse (hva?) Dvs. hva kan myndighetsutøvelsen gå ut på? (hvilke plikter og rettigheter mv) Jf. særlig særlovgivning Prosessuell kompetanse (hvordan?) Dvs. hvordan skal utøvelsen av myndighet skje? Jf. særlig generell forvaltningslovgivning, evt. supplert av særlovgivning

9 Enkeltsaksbehandling: Delegasjon, instruksjon og organisasjonsmyndighet
Utgangspunkt er at forvaltningen i stor grad er hierarkisk bygget opp (med over- og underordningsforhold), jf. dog kollegiale og selvstendige organer Innen et forvaltningsorgan Innen ett og samme forvaltningsorgan kan arbeidet med enkeltsaker organiseres på ulike måter, så lenge arbeidsordningen er forsvarlig (og IKT kan legge til rette for endrede arbeidsordninger) Instruksjonsmyndighet er en viktig del av den hierarkiske styringen (og rettslige beslutningssystemer innebærer instruks til maskiner og mennesker om hvordan lovreglene skal forstås) Forholdet mellom over- og underordnet forvaltningsorganer Delegasjon innebærer at en overlater til andre å utøve kompetansen en selv har Den delegerende mister ikke kompetansen, men er fremdeles ansvarlig, og må passe på at myndighetsutøvelsen blir forsvarlig Forutsetter instruksjonsmyndighet og normalt et overordningsforhold Kommuner er selvstendige rettssubjekter som ikke kan instrueres av staten (og derfor må en ofte styre ved lov/forskrift i stedet)

10 Kontroll med forvaltningens enkeltsaksbehandling
Klageadgang (forvaltningsklage) Til overordnet forvaltningsmyndighet Til særskilt opprettede klageorganer (f.eks. Personvernnemnda) Domstolskontroll Forutsetter at klageadgangen er uttømt Er mindre viktig innen forvaltningsretten enn mange andre rettsområder Tilsynsvirksomhet Tilsynsvirksomheten skjer innenfor særskilt lovregulering Behandler saker etter eget tiltak eller etter henvendelse fra borgerne Jf. Datatilsynet, Arbeidstilsynet, Finanstilsynet Sivilombudsmannen Er organ for Stortinget (ikke del av forvaltningen) Utøver ikke myndighet, men uttaler seg (uttalelsene oppfattes ofte å ha stor tyngde)


Laste ned ppt "Generelt om offentlig forvaltning og retten"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google